Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

ВЕЛИКО ПИТАЊЕ: Колико ће вредети електрични модел стар 20 година?

07.08.2023. 08:00
Пише:
Србија Данас/ ВрелеГуме
električni automobil
електрични аутомобил / Извор: Профимедиа

Прелазак на електрична возила ће бити много тежи него што се данас чини.

Забрана нових аутомобила са моторима са унутрашњим сагоревањем фосилних горива од 2035. године представља амбициозан план данас.

БИТНО ЈЕ ЗНАТИ: У којој брзини оставити возило на узбрдици/низбрдици?

БИТНО ЈЕ ЗНАТИ: У којој брзини оставити возило на узбрдици/низбрдици?

DACIA РАЗВИЈА НОВИ МОДЕЛ: Погледајте како изгледа нови Ц-Нео (ВИДЕО)

DACIA РАЗВИЈА НОВИ МОДЕЛ: Погледајте како изгледа нови Ц-Нео (ВИДЕО)

МОЖЕТЕ И САМИ: Поправите поцепани кожни волан (ВИДЕО)

МОЖЕТЕ И САМИ: Поправите поцепани кожни волан (ВИДЕО)

Чак и уз размак од 10 година у односу на амбициозне циљеве званичника ЕУ, стручњак за аутомобилску индустрију у царВертицал, Матас Бузелис, дели своје увиде о проблемима на које власти не обраћају пажњу.

Очигледне предности за оне који то могу да приуште 

За 2021. годину, удео електричних возила од укупног броја аутомобила који су прошли историјску проверу на платформи био је само 0,2%. Годину дана касније, удвостручио се на 0,4%, а 2023. године повећао се на 0,6%. Иако бројке могу изгледати као кап у мору, десетине хиљада електричних возила пролази кроз историјске провере.

Све више возача се одлучује за прелазак на електрична возила. Одржавање и трошкови вожње чине то логичним избором.

Иако су резидуалне вредности електричних аутомобила забрињавајуће, електрична возила су боља за људе јер су мање склона кваровима и захтевају мање одржавања, без потребе за мењањем различитих течности и филтера на сваких 30 хиљада километара.

Навикавање на пуњење траје неко време, али возачи који су успешно развили навике пуњења батерија сматрају то много практичнијим од сипања горива. Обично своја возила пуне ноћу и само у врло ретким приликама користе јавне пуњаче.

Инфраструктура успорава раст 

Међутим, чак и ако возачи могу да приуште електрично возило, то не значи нужно да ће бити задовољни животом с њим. Особе које немају сопствене пуњаче или приступ тачкама пуњења током радног времена ће се суочити са непрактичностима јер коришћење јавних пуњача није једноставно као данас сипање горива.

Не само да пуњење траје много дуже него сипање бензина или дизела, већ обично захтева инсталацију одређених апликација које су кључне за пуњаче. Ово се не може ни приближити процесу на који су возачи навикли приликом сипања горива, јер не постоји пракса „најпре напуни па плати“.

Поред тога, иако су електрична возила врло ефикасна у градовима и окружењима где је стално кочење неизбежно, електрични аутомобили нису једнако способни на аутопутевима и магистралним путевима.

Постоји квадратна пропорција између брзине и аеродинамичног отпора, што значи да се ако се брзина удвостручи, отпор четвороструко повећава. То смањује домет и приметно смањује крстарећу брзину, чинећи електрична возила далеко од идеалних за дужа путовања.

Проблеми о којима мало ко размишља

Највећи проблеми су они о којима веома мали број људи прича. Прво, неки вишеспратни паркинг простори нису пројектовани за возила тако тешка као електрични аутомобили.

Осим тога, такође постоје неизвесности и у вези са безбедношћу електричних возила. Пошто батерије акумулирају велике количине енергије, пламенови су изузетно тешки за гашење у случају пожара. До сада, ватрогасци су имали потешкоћа са гашењем електричних возила са батеријама већег капацитета. Ситуација постаје још екстремнија ако се електрично возило запали у подземној гаражи, на пример, испод стамбених зграда.

Оно што додатно поставља питања о будућности електричних возила је њихово стање 20 година након производње. Данас постоји приличан избор половних електричних аутомобила, али за 10 година ће бити старијих електричних возила. Колико ће вредети на тржишту половних аутомобила са батеријама које већ достижу крај свог животног века?