ВОЗИТЕ У ЛЕРУ? Нећете веровати шта то заправо чини вашем резервоару
Нижа потрошња горива је увек добродошла, а једна од старих метода возача је спуштање низбрдо са мењачем у неутралном положају, односно "у леру". Да ли је ово стварно корисно?
Логика се чини једноставном: ако гравитација обавља посао, мотор не мора да ради и тиме се штеди гориво. Међутим, ова пракса не само да је заблуда, већ је и опасна, па је у неким деловима света чак и нелегална.
Супротно увреженом мишљењу, вожња низбрдо у леру заправо троши више горива од кочења мотором. Код модерних аутомобила са електронским убризгавањем горива, када се спуштате низбрдо у брзини са отпуштеном папучицом гаса, рачунар потпуно прекида довод горива у мотор.
У том случају, точкови окрећу мотор, а потрошња је дословно нула. С друге стране, када је мењач у леру, мотор мора самостално да се одржава у раду на минималном броју обртаја, за шта му је константно потребно гориво.
Осим што не штеди гориво, ова навика узрокује и појачано трошење кључних компоненти возила. Будући да не користите помоћ мотора за успоравање, сву силу кочења пребацујете на кочиони систем. То доводи до бржег трошења дискова и плочица. Код аутомобила са мануелним мењачем, дуготрајно држање притиснуте папучице квачила током спуштања непотребно оптерећује и може прерано уништити лежај чија је замена компликован и скуп захват.
Главни разлог зашто треба избегавати вожњу у леру је безбедност. Ослањање искључиво на кочнице при спуштању низ дуге и стрме падине може довести до њиховог прегревања и смањења ефикасности, а у екстремним случајевима и до потпуног отказивања, преноси Index.
Без кочења мотором, аутомобил неконтролисано убрзава, а управљачки систем може постати мање респонзиван, што отежава сигуран пролазак кроз кривине и брзу реакцију у изненадним ситуацијама.
У многим државама, таква је вожња и законом забрањена. Иако је спровођење тешко, модерни аутомобили опремљени су снимачима података који у случају несреће могу открити овакав начин вожње и утицати на утврђивање кривице.
Додатни ризик представља и потреба за поновним убацивањем у брзину. У неочекиваној ситуацији, попут наглог кочења саобраћаја испред вас или избегавања препреке, пребацивање из лера у брзину одузима драгоцене секунде. Нагло отпуштање квачила при великој брзини може дестабилизовати возило и узроковати опасан губитак контроле.