Нико више неће пролазити некажњено: Пешаци под дејством алкохола на мети новог закона о саобраћају
Држава пооштрава законе о саобраћају, укључујући санкције за пешаке под дејством алкохола.
Европске државе већ годинама пооштравају контроле конзумирања алкохола у саобраћају, а многе разматрају увођење строжих казни за све учеснике, не само возаче. Разлог је једноставан: последице вожње под дејством алкохола и даље су један од водећих проблема безбедности на путевима.
Неке земље ЕУ разматрају и проширење дефиниције "учешћа у саобраћају" тако да се укључе и пешаке који се крећу коловозом или трамвајским шинама у пијаном стању. Идеја је да се спрече незгоде у којима возачи сносе последице туђег ризичног понашања.
Док се у Србији прича о новом закону о саобраћају који ће се односити највише на возаче, широм Европе, а посебно у Швајцарској, закони постају све строжи и за оне који у саобраћају учествују и без аутомобила. У неким случајевима, чак и пијани пешак може остати без возачке дозволе.
У Швајцарској се последњих месеци води интензивна расправа о томе колико су грађани свесни да строги прописи важе за све учеснике у саобраћају. Иако се по стереотипу сматра да се на селу чешће вози под дејством алкохола, статистика показује да је већина незгода повезаних са алкохолом забележена управо у насељеним местима.
Швајцарска полиција може да санкционише и пијаног бициклисту, не само забраном даљег кретања, већ и одузимањем бицикла, а у тежим случајевима и возачке дозволе. Праг толеранције је сличан као за возаче аутомобила: од 0,8 промила па навише следи аутоматска забрана вожње бицикла у трајању од најмање месец дана.
Још строже звучи одлука Савезног суда из 2019. године, којом је потврђено да и пијани пешак, уколико својим понашањем угрожава саобраћај, може проћи кроз поступак процене способности за управљање возилом и тиме ризиковати привремени или трајни губитак возачке дозволе.
У Швајцарској особа која је заустављена под дејством алкохола, било за воланом, на бициклу или у екстремним случајевима као пешак, може бити упућена на детаљну медицинску процену способности за учешће у саобраћају. Преглед обухвата анализе јетре, психолошку процену и утврђивање евентуалне зависности.
Оно што додатно заболи новчаник јесте цена: преко 1.000 евра, али се износ лако може повећати у зависности од историје прекршаја.
Порука европских законодаваца је јасна. Усађује се принцип да је одговорност у саобраћају далеко шира од самог управљања аутомобилом. Алкохол, који успорава реакције и смањује процену ризика, опасан је у свакој улози - било да држите волан, управљате бициклом или само прелазите улицу.
У Швајцарској се зато све чешће може чути савет полиције:
- Пијани сте? Идите таксијем. Идете пешице? Останите на тротоару. А бицикл заборавите док се не отрезните.