Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

Савети за средњошколце: Како се припремити за студентски живот

30.11.2023. 10:28
Пише:
Промо
Srednjoškolci
Средњошколци / Извор: Фото: Фреепик

Прелазак из средње школе на факултет представља једно од најузбудљивијих и најизазовнијих поглавља у животу младих.

Овај корак доноси са собом низ нових искустава, одговорности и слободе, али исто тако захтева добру организацију. 

Средњошколци који одвоје време да се припреме за ову фазу својих живота лакше ће се суочити са академским, финансијским и социјалним изазовима које студентски живот носи са собом. 

Академска припрема 

Академска припрема за студентски живот кључна је фаза транзиције из средњошколског у високошколско окружење. Како би олакшали савладавање академских обавеза на факултету, за средњошколце је важно да науче како да поставе реалне циљеве, самостално уче, организују време и ускладе академске обавезе са ваншколским активностима.

  • Самостално учење: Први корак ове фазе јесте разумевање очекивања са којима ће се сусрести на факултету, а то је пре свега самосталност у учењу. Од студената се очекује иницијатива у истраживању и савладавању градива, због чега је важно да средњошколци пре одласка на факултет науче како да уче самостално. 
  • Постављање реалних циљева: Постављање амбициозних, али остваривих циљева помаже студентима да остану фокусирани и мотивисани. Ово укључује реално процењивање властитих способности, препознавање области које захтевају додатну пажњу и прилагођавање студијског режима тим циљевима. 
  • Организација времена: Вештине управљања временом такође су важан део успешног преласка из средњошколске рутине у захтевније факултетско окружење. Средњошколци би требало активно да развијају ове вештине током својих школских година, учећи како да ефикасно планирају и распоређују време. 
  • Балансирање школских и ваншколских активности: Такође, важно је научити како успоставити баланс између академских обавеза и ваншколских активности. Ово подразумева постављање приоритета, препознавање оптималних тренутака за учење и усклађивање са личним циљевима. Развој ових вештина у средњој школи омогућава средњошколцима да стекну осјећај одговорности и самосталности, пружајући им солидну основу за успех у будућем студентском животу. 

Развој финансијске одговорности

За већину студената финансијска самосталност биће најизазовнији аспект студентског живота.

Начини финансирања разликоваће се од студента до студента, али неки од најчешћих начина на који млади обезбеђују приходе јесу студентски послови, стипендије и студентски кредити. 

Финансијска самосталност подразумева ефикасно управљање овим приходима, због чега је важно развити одређене вештине. Развој финансијских вештина током средње школе омогућава будућим студентима да се осећају самоуверено и спремно да се суоче са економским изазовима факултетског живота. 

Планирање буџета и управљање њиме је вештина коју средњошколци могу практиковати распоређивањем средстава од средњошколске стипендије, посла, џепарца или другог извора прихода који имају у току школовања. Праћење финансија омогућава им да боље разумеју своје потребе и изазове, прилагођавајући свој буџет стварним трошковима.

Развој социјалних вештина

Социјална припрема средњошколаца за студентски живот има важну улогу у олакшавању транзиције из познатог окружења средње школе у динамичну и разнолику студентску заједницу. Ова припрема подразумева развој социјалних вештина, које су битне за успешно функционисање у високошколском окружењу. Неке од ових вештина укључују:

  • Вештине комуникације: Ефикасна вербална и невербална комуникација кључна је за успостављање односа с професорима, колегама и цимерима. Ово укључује јасно изражавање идеја, активно слушање и способност изражавања ставова.
  • Иницијатива и социјално укључивање: Развијање иницијативе помаже средњошколцима да се активно укључе у различите активности и друштвене групе, стварајући тиме основу за изградњу социјалне мреже.
  • Емпатија: Саосећање према другима је кључно за одржавање здравих односа. Ова вештина доприноси стварању позитивног окружења и подршке.
  • Решавање конфликата: Вештина решавања конфликата омогућава средњошколцима да ефикасно реагују на несугласице, градећи тиме здраве међуљудске односе.
  • Управљање стресом: Разумевање и примена техника управљања стресом, као што су вежбе опуштања, физичка активност и планирање времена, помаже у смањењу стреса.
  • Флексибилност и прилагодљивост: Способност прилагођавања новим ситуацијама, људима и окружењу кључна је за успешно савладавање изазова студентског живота.
  • Социјална одговорност: Развијање осећаја одговорности према себи и другима подстиче позитивно понашање и доприноси стварању заједнице која негује узајамно поштовање.

Социјална припрема не само да олакшава социјалну интеграцију средњошколаца на универзитету већ и доприноси њиховом целокупном личном развоју током овог кључног животног периода.

Средњошколци који се унапред упознају са изазовима студентског живота лакше и брже ће се прилагодити новом окружењу. Важно је схватити да су ове вештине веома корисне на факултету, али и да постављају темељ за лични и професионални живот. Средњошколске године су драгоцен период за лични развој, али и за припрему за изазове и задовољства студентског живота.