Београд се копа изнутра: Почиње изградња саобраћајниог подземног тунела који мења центар града
Београд добија нови тунел који ће ићи испод центра града.
Град Београд огласио је рани јавни увид за потребе Плана детаљне регулације тунелске везе Савске и Дунавске падине, од улице Карађорђеве до улице Митрополита Петра, на простору општина Стари град, Савски венац и Палилула. Реч је о градњи тунела код Економског факултета.
Циљ израде Плана је измена трасе тунелске везе Савске и Дунавске падине дефинисане Планом детаљне регулације, због промене методе изградње дефинисане Идејним решењем, односно замена класичне методе грађења тунела такозваном методом ТБМ (машином за копање тунела), као и дефинисање намене и начина спровођења површина у границама важећег Плана који се ставља ван снаге.
У оквиру границе Плана налазе се зоне портала тунела на Савској и Дунавској падини, са приступним везама од Карађорђеве улице до Булевара деспота Стефана (зона објекта Полицијске управе за град Београд), као и зона тунелских деоница (стара и нова траса).
Улаз/излаз у тунел на Савској падини је планиран у продужетку старог Савског моста (који ће бити замењен новим мостом већег капацитета), док се излаз/улаз на страни Дунавске падине планира у Булевару Деспота Стефана, код зграде МУП-а, односно у близини раскрснице са Улицом Јована Авакумовића.
План изградње тунела
Планиране су две тунелске цеви, са по две саобраћајне траке, које се предусеком из парка Луке Ћаловића спуштају према порталу на Савској падини. Саобраћајнице пролазе испод Улице Гаврила Принципа и даље пониру у тунел који се наставља испод Теразија, затим Нушићеве и потом од Улице Џорџа Вашингтона прати трасу Булевара Деспота Стефана. Нивелета се затим пење до портала на Дунавској падини, где се приступном рампом долази до нивоа Булевара деспота Стефана, наведено је у документацији.
У зони портала на Савској падини површине су предвиђене за: мрежу саобраћајница, саобраћајне површине, зелене површине – парк, површине за становање и површине за комерцијалне садржаје. Зона портала на Дунавској падини подразумева мрежу саобраћајница и површине за објекте и комплексе јавних служби, док у зони тунелских деоница, изнад планиране трасе тунела, важи постојећа намена из важећих просторних и урбанистичких планова.
Површина обухваћена Планом износи око 34,97 хектара. Како је наведено у документацији, коначна граница Плана утврдиће се у фази израде и верификације Нацрта плана.
У обухвату плана планирају се: паркови, зелене површине у регулацији саобраћајница, скверови, тргови, дрвореди
Површине за објекте и комплексе јавних служби налазе се у зони Дунавске падине (МУП РС, Полицијска управа за град Београд). Због потреба проширења саобраћајног профила Булевара деспота Стефана, за по две траке по смеру непосредно у делу портала при понирању у тунелску деоницу где се задржавају две траке по смеру, део катастарске парцеле МУП-а планираће се у површинама јавне намене – мрежа саобраћајница.
Имајући у виду планиране трасе и коридоре тунела са значајном фреквенцијом саобраћаја, Планом ће посебна пажња бити посвећена обезбеђењу доступности јавних служби, односно неометаном и са становишта безбедности сигурном приступу објектима јавних служби.
Планирани нормативи за паркирање је једно паркинг место на три једновремено запослена за објекте посебне намене (МУП РС – Полицијска управа за град Београд), уз потребан број паркинг места за специјална возила.
Планира се уређење зелених површина са Савске падине у форми разделног озелењеног острва које раздваја два смера ка тунелу, док ће се са Дунавске стране формирати троугласто саобраћајно острво са централном пешачком стазом, дрворедима, шибљем и жардињерама. Током даље планске и пројектне разраде биће потребно размотрити формирање двостраних лишћарских дрвореда дуж улице Деспота Стефана који ће се садити у отворе или озелењене траке.
Парк "Луке Ћеловића" се према планираном решењу редукује и дели на два одвојена простора. Први се у форми трга налази уз простор Економског факултета, а други који представља већи, преостали део некадашњег парка, планира се као тип сквера, омеђен улицама Гаврила Принципа, Карађорђеве и Личке улице.
Према ПГР шинских система у обухвату Плана планира се развој три шинска система:
- железничког,
- метро
- трамвајског система
Планирани метро систем се састоји од три метро линије од којих се део прве и треће налази у обухвату Плана. У обухвату Плана планира се траса прве метро линије која је дефинисана ПГР шинских система, као и траса треће метро линије за коју је обавезна израда плана детаљне регулације – подземне деонице.
Метро систем се састоји од траса метро линија, станица, евакуационих и евакуационо-вентилационих шахтова и депоа. У оквиру границе Плана планирана је траса метро система и евакуационо-вентилациони шахт осам.
Основни потенцијали предметног простора су: растерећење саобраћаја и смањење саобраћајних гужви; смањење издувних гасова и утицаја загађења на животну средину и боља повезаност Савске и Дунавске падине.
Очекивани ефекти планирања су: растерећења централног градског подручја од саобраћајних токова на правцу Нови Београд – Савски амфитеатар – Ада Хуја које се исказује кроз смањење транспортног рада у централној градској зони за око 14 одсто; смањење времена путовања за око 10 одсто и повећање просечне брзине кретања за око 10 одсто.
Смањењем садашње концентрације саобраћаја из централне градске зоне очекује се смањење концентрације свих загађујућих материја и смањење нивоа комуналне буке што ће утицати на побољшање квалитета живота за становнике ове зоне.
Такође, саобраћајним повезивањем две падине заокружује се просторно-функционална трансформација савског и дунавског амфитеатра, а ТБМ методом градње тунела би се значајно убрзала реализација планиране тунелске везе.
Наручилац израде плана је Институт Јарослав Черни из Београда, носилац израде плана Секретаријат за урбанизам и грађевинске послове, а обрађивач Урбанистички завод Београда.
Рани јавни увид траје до 23. јуна у згради Градске управе Града Београда.
Извор: biznis.rs