Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

ДОБРА ЛОКАЦИЈА ИЛИ ПАРКИНГ БЛИЗУ СТАНА? Београђане све више нервира мањак места, цене гаража у престоници папрене

13.01.2021. 12:00
Пише:
Србија Данас/Телеграф
Parking
Паркинг / Извор: Србија Данас

Београђани годинама муку муче са паркинг местима.

Београд је постао пренасељен, и то је чињеница, а не лични утисак. Његове границе све више се шире, а инвеститори нуде стамбене јединице или новац власницима кућа у топ градским зонама, како би значајно зарадили, али и обезбедили додатне станове.

Када купујете стан, да ли гледате само његово стање, локацију и цену, или и пропратне факторе: близину школе, вртића, маркета, аутобуског стајалишта, дома здравља... Можда најважнији међу њима, за неке Београђане, постао је паркинг.

ПРОПАЛО ЛЕТОВАЊЕ, НЕСТАО НОВАЦ: Српски туристи ипак неће добити ни динара од уплаћених аранжмана за Грчку?

ПРОПАЛО ЛЕТОВАЊЕ, НЕСТАО НОВАЦ: Српски туристи ипак неће добити ни динара од уплаћених аранжмана за Грчку?

Чадеж: Помоћ Хрватској је питање солидарности, а не националности

Чадеж: Помоћ Хрватској је питање солидарности, а не националности

15 РУСКИХ ТРГОВИНА У СРБИЈИ: Познато када се отварају МЕРЕ и у којим градовима

15 РУСКИХ ТРГОВИНА У СРБИЈИ: Познато када се отварају МЕРЕ и у којим градовима

Ко живи у престоници добро зна како изгледају улице на Врачару или око центра Београда, па ако немате гаражу, или једно резервисано место око зграде јер живите ту, а притом имате више аутомобила у оквиру породице - онда сте у проблему. Све је тесније и у насељима на периферији.

Иако су многи квартови подизани према урбанистичком плану, и имају паркинге око зграда, све је то постало мало јер је налет аутомобила огроман.

Тако се, рецимо, на Миљаковцу (Раковица) аутомобиле "пењу" скоро па свуда где могу, тако да не ометају пешаке. Нешто је боља ситуација на оближњем Видиковцу.

Нови Београд је сам по себи простран, и паркинг није толики проблем, али су ти делови ове београдске општине, с друге стране, доста изоловани. Могу ли зграде да "ничу" тако у недоглед без плана, и предвиђеног паркинга?

Beograd
Београд / Извор: Србија Данас / Саша Џамбић

100 станова, 100 паркинг места

Подсећамо, како је рекао Горан Родић, потпредседник Грађевинске коморе Србије, "по новим прописима (Закон о планирању и изградњи који је почетком године ступио на снагу), свака зграда која се зида мора да има и одређени број паркинг места. Дакле, ако има 100 станова, потребно је направити 100 паркинг места".

Ипак, не можемо рећи да је тако и у пракси.

У неким насељима физички није могуће обезбедити довољан број места за паркирање, а и ова постојећа, неретко "гуше" улице, саобраћај, нормално функционисање пешака. Људи су навикли да се, идући Врачаром, провлаче између кола, док многи возачи све мање воде рачуна о томе где стају.

Чак и да живите тамо где су улице уске, и није могуће обезбедити паркинг напољу, а инвеститор направи гаражу у склопу зграде - следује вам једно паркинг место по стану. Сведоци смо да многе породице данас имају бар два аутомобила, а посебно је проблематично када у тим критичним зонама паркинг траже они који нису одатле.

Број аутомобила се у Београду увећао за око 40 одсто, у односу на протеклих 20 година.

Цена стана или паркинг, шта је прече?

Родић нам је у интервјуу открио да су, можда, најпроблематичнији они Београђани с ограниченим примањима, који неће да плате гаражу 50-ак евра месечно, али хоће да возе кола.

Parking
Паркинг / Извор: Профимедиа/илустрација

Тако је дошло и до тога да издавање паркинг места постане бизнис.

- Постоји сада пракса да неко неће да купи паркинг место уз стан, већ само да закупи. Онда имате ситуацију: 30 станова, 30 места, гаражно место 10.000 евра, па изволите - казао је потпредседник Грађевинске коморе Србије.

Али, на страну то. Да ли ће топ градске зоне временом губити репутацију због паркинга?

- Када смо супруг и ја тражили стан за изнајмљивање, пре неколико година, морам признати да смо имали помало различите ставове. Ја тада нисам возила и нисам схватала важност паркинга око места где треба да живимо. Била ми је жеља да живимо на Лиону (Булевар краља Александра), али је мој супруг био против тога, да не би сваки дан морао да пола сата тражи паркинг око зграде - прича С.В. (32) из Београда.

Док једни гледају ентеријер, величину стана, позицију, поглед, цену, другима је често пресудно да ли могу да се паркирају сваки дан без проблема, када дођу кући с посла, и да им паркирање у Београду не постане стрес.

Планови за 2021. годину

У децембру је градски урбаниста, Марком Стојичићем, открио следеће:

- Пешачка зона из Кнез Михаилове је проширена на околне улице, што је одавно и била идеја, да се та зона ослободи аутомобила. Успели смо да тај пројекат спроведемо и преусмеримо саобраћај. Радили смо различита паркиралишта у другим деловима града, Белвил, Јат... Управо завршамо дозволе за Фрушкогорску улицу, друга је гаража у Палмотићевој. Те две ће прве ићи у реализацији у 2021. години - навео је он.

Том приликом је поменуо да је још доста локација "на чекању".

Једна је поред Храма Светог Саве, који је уједно и најпопуларнији део Врачара. Ту је цена квадрата минимум 2.000 евра, а такође се добро котира и Црвени крст, где је такође потребно решити проблем паркирања.

Још додатних 56 локација је у плану за гаражу, рекао нам је Стојичић. Остаје да се види како ће се ствари даље одвијати, али се чини да Београђанима тесне улице још увек нису дозлогрдиле.