"Још један ексер у ковчег индустрије..." Одлука Трампа РАЗБЕСНЕЛА Немце: Аутомобили скупљи и за 50.000 долара, све се распада
Сунчан пролећни дан у Волфсбургу. Из фабрике Фолксвагена излази Карстен, 63-годишњи радник са монтажне траке. Повлачи дим цигарете и уз тежак уздах одмахује главом. Тема дана – нове Трампове царине.
„Још један ексер у ковчег немачке ауто-индустрије,“ каже резигнирано.
Сећа се недавних најава о отпуштањима, затварању фабрика, али и „Дизелгејта“, скандала који је потресао темеље VW-a, и финансијски и репутационо. А сада САД повећава царине на увоз аутомобила са 2,5 на 25 процената.
„Сад смо стварно у говнима,“ каже уз горак смех. „Шта ти друго преостаје него да се смејеш?“ Додаје да у фирми ради више од 15 година, али му је, како каже, „лакнуло што за две године иде у пензију“. „Нећу морати да гледам како се све распада.“
С друге стране фабрике, Ахмед жури на воз – иде по децу после смене на Голф траци. Поносан је на свој посао, али признаје да је забринут.
„Унутра је све суморније,“ каже. „Ионако смо разочарани шефовима због силних грешака. А сад нам судбину кроје још већи идиоти.“
Штефан, нови запослени у сектору електричне инфраструктуре, гледа ширу слику:
„Краткорочно ће ово бити тешко и за индустрију и за земљу, али можда нас натера да се дугорочно осамосталимо од САД-а. Само да нас нова влада брзо усмери у правом смеру.“
Трампов ударац у срце немачког извоза
Немачки аутомобили – Фолксваген (Volkswagen), BMW, Мерцедес и Порше (Porsche) – традиционално се одлично продају у САД-у. Ту су и машине, хемикалије, лекови, луксуз – од Монтблан (Монтбланц) наливпера до Хуго Бос (Хуго Boss) одела. Управо због тога Немачка има један од највећих трговинских суфицита у односу на САД, што је чини рањивом метом Трампове трговинске политике, преноси Index.hr.
Наслов у Билду све сажима: "Трампов економски рат је у пуном јеку, а Немачка у средишту мете.“
Институт IW процењује да би немачка економија због нових царина у Трамповом четворогодишњем мандату могла изгубити и до 200 милијарди евра, што би представљало пад БДП-а од 1,5%. Аутори студије јасно поручују:
„Економска катастрофа за Немачку.“
Фолксваген је прошле године у САД-у продао готово 380.000 возила, углавном скупљих модела, што чини 8% његове укупне продаје. Укупни извоз немачких аутомобила и делова премашује 37 милијарди евра.
„Нисмо ми ти који вас гулимо, то ради ваша влада“
Фолксваген није остао пасиван. Обустављене су железничке испоруке из фабрике у Мексику, али и испоруке из немачке луке Емден. У поруци својим дистрибутерима, компанија је најавила нову увозну таксу, да би купцима било јасно ко заправо диже цене.
„Не гулимо вас ми, већ ваша влада,“ рекао је један амерички трговац за немачке медије, под условом анонимности.
Трамп притом промовише наратив да ће царине натерати произвођаче да преселе производњу у САД. Међутим, велики играчи попут VW-a, BMW-a и Мерцедеса већ годинама производе у Америци – прошле године су на америчком тлу произвели чак 900.000 возила. Исто важи и за добављаче попут Цонтинентала и Боша (Bosch). Немачка ауто-индустрија у САД-у запошљава око 138.000 људи. Ипак, ни то је не штити, јер се многи делови и даље увозе, и на њих се сада плаћају царине.
Аутомобили поскупљују и до 50.000 долара
Стручњаци процењују да ће аутомобили поскупети од 5.000 до чак 50.000 долара, у зависности од сегмента. Продаја је већ скочила – купци желе да уграбе ауто пре него што цене експлодирају.
Форд је најавио агресивне попусте, чак и оне који су до сада били резервисани само за запослене, под слоганом:
„Из Америке, за Америку.“
Хилдегард Милер (Хилдегард Müller), председница удружења ВДА, оштро критикује амерички заокрет:
„Ово није ‘Америка на првом месту’, ово је ‘Америка сама’. САД се удаљава од правила на којима почива светска трговина.“
Фердинанд Дуденхефер (Dudenhöffer), познат као „аутомобилски папа“, упозорава:
„Немачки произвођачи и добављачи биће тешко погођени. Ако ово потраје, производња ће се селити у САД, а Немачка ће губити радна места.“ Додаје и да је Трамп, гледано економски, већи непријатељ од Путина за немачку аутомобилску индустрију.
Економиста Марсел Фрацшер (Марцел Fratzscher) поручује:
„Морамо се ојачати изнутра. Искористити ову кризу за реформе. И заједно са ЕУ-ом узвратити, нпр. опорезивањем америчких дигиталних дивова. Будућност се не ствара у Америци. Нашу будућност стварамо овде, у Немачкој. Време је за храброст.“