Лакше отплаћивање кредита: Уведене нове олакшице за грађане Србије
Грађани Србије који због губитка посла, болести или других тешких животних околности не могу да редовно отплаћују кредит, од 15. октобра моћи ће да остваре посебне олакшице које је увела Народна банка Србије. Банке ће бити у обавези да изађу у сусрет дужницима и понуде решења која олакшавају отплату.
Грађани Србије који се нађу у тешкој финансијској ситуацији моћи ће од 15. октобра да рачунају на посебне олакшице у отплати кредита. Одлука Народне банке Србије обавезује банке да примене разумне мере које корисницима олакшавају отплату, како би избегли озбиљне финансијске проблеме и губитак некретнина.
Када грађани могу да остваре право на олакшице
Одлука Народне банке Србије предвиђа да банка мора да примени разумне мере ако корисника кредита задеси тешко имовинско стање или друге околности на које не може да утиче. Таквим околностима се нарочито сматрају губитак посла, значајно смањење прихода, тешка болест или повреда која смањује радну способност, као и тешке породичне прилике, попут смрти супружника или деце, те развода брака ако су супружници солидарни дужници или јемци.
- Разлог за одобравање олакшица може бити било која околност која корисника доводи у тешко имовинско стање или друга битна околност на коју он не може да утиче - објаснила је самостални стручни сарадник у Сектору за заштиту корисника финансијских услуга НБС Јована Линдо.
Које врсте олакшица банке могу да понуде?
Врсте олакшица нису строго прописане и могу се прилагодити сваком појединачном случају. Банке могу да одобре:
-
продужење рока отплате,
-
одложено плаћање,
-
смањење каматне стопе,
-
промену валуте или врсте уговора,
-
консолидацију дуга,
-
делимичну отплату или опрост,
-
застој у отплати кредита.
За стамбене кредите обезбеђене хипотеком на непокретности у којој дужник живи, банке ће у одређеним случајевима бити у обавези да омогуће мораторијум у трајању од најмање два месеца.
Како грађани могу да поднесу захтев?
Корисник кредита може сам да поднесе захтев за олакшице ако уочи потешкоће у отплати. У захтеву је потребно навести релевантне околности и приложити доказе који их потврђују.
Захтев се може поднети у пословницама банке, путем електронске поште или преко интернет презентације банке. Банка је дужна да одлучи о захтеву у року од 30 дана и да корисника писмено обавести о одлуци.
Приговор и жалба НБС
Ако банка одбије захтев или не одлучи у року, корисник може да поднесе приговор Комисији за олакшице у оквиру банке у року од 10 дана. Ако ни након тога не буде задовољан, може се обратити Народној банци Србије, која ће проверити да ли је банка поштовала прописе и одлуке у вези са олакшицама.
Циљ мера - заштита грађана и очување стабилности
Нове олакшице део су ширег пакета мера које држава и НБС спроводе ради заштите животног стандарда грађана и стабилности финансијског система. Банке ће бити у обавези да прате појединачне кредите и да на време контактирају кориснике код којих примете ране знакове финансијских потешкоћа.