Наредних 8 месеци без страха: И поред санкција, горива има довољно - Дизел и бензин чак појефтињују
У наредних шест до осам месеци од ступања на снагу америчких санкција за НИС на пумпама у Србији неће бити никаквих проблема, неће доћи до несташица нити скока цена горива, сматрају познаваоци прилика на тржишту нафтних деривата.
Да је НИС спремно дочекао новонасталу ситуацију, потврђује и чињеница да је гориво на пумпама у Србији јуче чак и појефтинило, па ће у наредних седам дана и дизел и бензин коштати динар мање по литру. Литар евродизела возачи ће плаћати 194 динара, док ће за бензин издвајати 178.
Појачане испоруке из Мађарске
Поред тога, Србија може да рачуна на појачане испоруке горива из Мађарске, што је потврдио и мађарски министар спољних послова Петер Сијарто објавом на Фејсбуку:
- Пошто МОЛ игра важну улогу у снабдевању Србије сировом нафтом и горивом, наши српски пријатељи могу да се ослоне на повећану испоруку.
АМБАСАДОР РУСИЈЕ БОЦАН-ХАРЧЕНО: НИС СПРЕМНО ДОЧЕКАО САНКЦИЈЕ
Амбасадор Руске Федерације у Србији Александар Боцан-Харченко изјавио је да је НИС спреман дочекао санкције САД и да Русија неће окренути леђа Србији у овој ситуацији.
- Они имају залиха, имају и могућност да се снађу. У сваком случају, мислим да не треба очекивати несташице и узбуне на тржишту, угрожавање енергетске стабилности Србије - казао је Боцан-Харченко за РТ Балкан.
Он је поновио да је "Гаспром" поуздан партнер и да "руска страна нема намеру да у овој ситуацији окрене леђа Србији".
- У склопу наше билатералне сарадње Србија ће бити енергетски стабилна као и до сада - поручио је Боцан-Харченко.
Председник Удружења приватних бензинских пумпи Милан Ракић истиче за Курир да је Сијарто заправо најавио да ће Мађарска у својим рафинеријама појачати прераду нафте и производњу нафтних деривата да би у већој количини могла да их извози Србији.
- Ми немамо цевовод којим бисмо из Мађарске допремали сирову нафту до рафинерије у Панчеву. То је давно требало урадити и имати алтернативни правац снабдевања нафтом. Немамо цевоводе ни из Констанце у Румунији ни из Бугарске за снабдевање рафинерије у Панчеву. То значи да морамо увозити готове деривате, али не очекујем никакве нагле скокове цена на тржишту деривата Србије.
Берзанска роба
Ракић објашњава да су нафтни деривати берзанска роба чија цена се формира на основу цена сирове нафте на светским берзама, те да у наредних шест до осам месеци не очекује никакве поремећаје ни поскупљења на пумпама у Србији.
- Нема никаквих поремећаја на тржишту деривата, нема редова на пумпама, нема гужви и не очекујем да ће их бити у следећих шест до осам месеци. Наше цене се формирају на нивоу цена нафтних деривата на Ђеновској берзи и зависе од кретања цена нафте на светским берзама. Уместо нафте "Јанафовим" нафтоводом, мораћемо да допремамо готове деривате копненим путем из Мађарске, Румуније, Бугарске и Македоније. Македонија би дериватима могла да снабдева југ Србије, мађарски МОЛ север и запад, а источни део Румунија из њених рафинерија. То би биле логистичке алтернативне руте снабдевања Србије дериватима у наредних шест до осам месеци. До тада се могу десити и неке промене у власничкој структури НИС, што је ствар преговора - истиче Ракић.
КАРТИЦАМА СЕ ПЛАЋА САМО 12 ОДСТО ПРОДАТОГ ГОРИВА
Милан Ракић, председник Удружења приватних бензинских пумпи, каже да је једини проблем који тренутно постоји плаћање појединим врстама платних картица.
- Ни то није неки велики проблем јер функционише домаћа "дина" картица. А и иначе је био мали проценат плаћања нафтних деривата на пумпама картицама, између 10 и 12 одсто укупног промета - истиче Ракић.
Према неким најавама, јуче је требало да буде одржана седница одбора директора НИС, али до закључења овог броја никаквих званичних информација о томе није било. Најављен је и долазак председника Управног одбора "Гаспромњефта" Александра Ђукова, који би у Србији требало да борави неколико дана.
ЈАНАФ обуставио пословање са НИС-ом
Хрватска компанија "Јадрански нафтовод" (ЈАНАФ) саопштила је да обуставља пословање са НИС пошто није добила лиценцу потребну за наставак извршавања уговора о транспорту сирове нафте, чиме је од 8. октобра престала могућност даље реализације уговорених активности.