Najjeftiniji prevoz u Srbiji nestaje? Putnici u šoku: Na udaru popularna aplikacija, milioni evra su u pitanju
Poslovno udruženje drumskog saobraćaja Srbijatransport uputilo je danas zahtev za zabranu aplikacije BlaBlaCar Ministarstvu unutrašnje i spoljne trgovine i Ministarstvu finansija.
Udruženje je, kako je navelo, podnelo zahtev za zabranu rada te aplikacije zbog pisanja pojedinih medija da Zakonom o prevozu putnika nije jasno definisano korišćenje ovakve aplikacije.
Kako se navodi u zahtevu, Srbijatransport traži zabranu oglašavanja nezakonitog i nelegalnog rada fizičkih lica u sektoru javnog prevoza putnika u drumskom saobraćaju preko aplikacije BlaBlaCar da se i time da doprinos suzbijanju sive ekonomije koja nanosi štetu budžetu Srbije i legalnoj privredi.
Prema mišljenju Srbijatransporta, BlaBlaCar omogućava fizičkim licima da prodaju usluge javnog prevoza putnika sopstvenim vozilima za koju se naplaćuje usluga, što je u suprotnosti sa Zakonom o oglašavanju i još nekoliko zakona Srbije.
- Organizovan nelegalan prevoz putnika preko internet platforme dostiže neprihvatljivo veliki obim, usluga se evidentno vrši uz naknadu, prevoznik je fizičko lice, vozač nije profesionalac, vozač ne poseduje obavezne sertifikate, davalac usluge ne sme da vrši uslugu jer ne poseduje licencu niti izvod licence, putnik nije osiguran u prevezu, ne plaća se PDV na uslugu, prevoznik ne plaća nikakve poreze, doprinose i takse za obavljanje delatnosti - navodi se u zahtevu.
Prema analizi koju je Udruženje dostavilo u zahtevu, fizička lica ostvare godišnji promet od oko 36 miliona evra i tako načine štetu republičkom budžetu od preko 12,5 miliona evra.
Niz zakonskih smetnji?
Saznanja Udruženja su da aplikacija BlaBlaCar u Srbiji posluje više od sedam godina, a navodi se da, iako je prvobitno namenjena za deljenje troškova prevoza, smanjenja troškova putovanja i emisije ugljen dioksida u atmosferu, njena implementacija u praksi je naišla na niz zakonskih smetnji i utiče na poslovanje delatnosti javnog prevoza.
Sem zahteva koji je upućen resornim ministarstvima, iz Srbijatransporta ističu da su uputili i molbu za podršku inicijativi predsedniku Vlade Srbije Milošu Vučeviću i predsedniku Srbije Aleksandru Vučiću.
BlaBlaCar je globalna platforma za deljenje prevoza koja povezuje putnike i vozače koji putuju u istom smeru, omogućavajući im da podele troškove puta. Osnovana 2006. godine u Francuskoj, aplikacija je postala popularna širom sveta, uključujući i Srbiju, jer korisnicima pruža jeftiniji i efikasniji način putovanja, naročito na dužim relacijama.
Kako funkcioniše BlaBlaCar?
Vozači objavljuju svoje planirane rute i dostupna mesta u automobilu, dok putnici mogu da pretražuju ponude i rezervišu mesto. Cena vožnje se obično deli među putnicima, čime vozač pokriva deo svojih troškova, ali ne ostvaruje profit u klasičnom smislu.
Prednosti aplikacije
- Niži troškovi putovanja – Putnici plaćaju manje u odnosu na autobuske ili železničke karte.
- Komfor i fleksibilnost – Vožnje su često brže i udobnije od javnog prevoza.
- Ekološka korist – Smanjuje se broj automobila na putevima i emisija ugljen-dioksida.
Iako je aplikacija zamišljena kao platforma za deljenje troškova, često se koristi i za organizovani prevoz, što dovodi do optužbi da omogućava nelegalni taksi prevoz. U mnogim zemljama, uključujući Srbiju, postoje debate o tome da li je ovakav vid prevoza zakonit.
Upravo zbog toga, Poslovno udruženje drumskog saobraćaja Srbijatransport sada traži zabranu aplikacije u Srbiji, tvrdeći da omogućava sivu ekonomiju i nelojalnu konkurenciju licenciranim prevoznicima.
Ukoliko bi BlaBlaCar zaista bio zabranjen u Srbiji, to bi razočaralo mnoge građane koji su se oslanjali na ovu aplikaciju kao najpovoljniji i najpraktičniji način putovanja. Mnogi studenti, radnici i putnici koji često prelaze duže relacije koristili su BlaBlaCar jer im je omogućavao da brzo pronađu prevoz po nižoj ceni, bez komplikacija i čekanja na autobuskim stanicama. Osim što su štedeli novac, korisnici su često isticali i dodatne prednosti - udobniju vožnju, fleksibilnije polaske i mogućnost upoznavanja novih ljudi. Njegovo ukidanje značilo bi povratak na skuplje i često manje praktične alternative, što bi posebno pogodilo one sa ograničenim budžetom ili one koji putuju ka mestima sa slabim linijama javnog prevoza.