Ова казна могла би поново да заживи у никад строжем Закону о саобраћају: Ево шта представља, тиче се и забране управљања возилом
Условна казна подстиче возаче да не понове прекршаје током одређеног рока
Судије прекршајних судова предложиле су Министарству унутрашњих послова (МУП) да се и у нови Закон о безбедности саобраћаја (ЗОБС) поново уведе условна казна, пренео је портал "Ауто Мото Show".
Занимљиво је да условна казна постоји у Закону о прекршајима, али се не примењује на прекршаје који су почињени у саобраћају, док према речима адвоката за саобраћај, Владимира Миљевића за "Блиц", условна казна за возаче постојала је до 2009. године у Србији, те би на овај начин, она поново била ревитализована у Закон о безбедности саобраћаја.
Шта подразумева условна казна за возаче
Како преноси портал који се бави аутомобилима "Ауто Мото Show", када неко први пут направи саобраћајни прекршај, уместо казне била би му изречена условна казна са одређеним роком.
Уколико возач у датом року не понови прекршај практично казне не би ни било, а исто правило би се односило и на забрану управљања возилом.
Да ли ће ова иницијатива да заживи и уђе у нови Закон о безбедности саобраћаја који би требало да буде завршен до краја ове године и који ће возачима донети до сада никад строже казне, док је његово усвајање најављено за јануар 2026. године, остаје да видимо у наредном периоду.
А шта значи у пракси
До тада, Владимир Миљевић, адвокат за саобраћај, за "Блиц" открива шта би то значило у пракси, да ли доноси позитивну казнену политику, али и мање могућности за извршење истих или нових саобраћајних прекршаја.
Како истиче Миљевић, условна казна за саобраћајне прекршаје постојала је раније у Србији, до 2009. године када је измењен Закон о безбедности саобраћаја.
"Ту се фактички изрицала превасходно условна казна која је представљала заштитну меру забране управљања моторним возилом и говори да се утврђена мера безбедности неће извршити ако учинилац прекршаја не понови исти или сличан прекршај у одређеном временском периоду, што је правно решење које већ поседује наш Кривични законик", објашњава адвокат Миљевић.
"Стимулише возача да не понови прекршај, али..."
Како додаје, на први поглед то није лоше решење, јер стимулише возача да не понови прекршај, а с друге стране, адвокат исказује скептицизам.
"Ја сам мало скептичан јер је пракса показала да људи који добију ефективну забрану управљања моторним возилом понове исти или тежи прекршај, па се поставља питање да ли би било каква условна казна или мера безбедности заиста повећала тај ефекат тзв. специјалне превенције", истиче адвокат Миљевић.
Адвокат за саобраћај Владимир Миљевић ипак истиче да је велико питање на који начин и да ли ће овакав предлог заживети, јер овај предлог макар начелно посматрано делује као релаксирајући предлог у области казнене политике, док је цела идеја ЗОБС пооштравање казнене политике.
Најављено склапање споразума о казни онлајн
Подсетимо, раније је начелник Управе саобраћајне полиције Славиша Лакићевић најавио могућност дигиталног склапања споразума за саобраћајне прекршаје, односно казне, путем е-Управе, што значи да ће возачи моћи да склопе споразуме за прекршај за који су склапање споразума дозвољени без одласка у просторије Министарства унутрашњих послова.
Према речима адвоката Огњена Радића, у питању је електронско закључење споразума, тзв. онлајн, а сматра се да ће на овај начин много ефикасније ће се вршити регулисање казни, а поготово што велики број прекршаја у Србији застарева након две године.
Србија Данас/Блиц