Ове чињенице сигурно нисте знали о авионима, а чине их најбезбеднијим местима на планети
Уз стални напредак у авиоиндустрији и развој нових технологија, тешко је пратити све те невероватне нове могућности. Доносимо Вам неколико занимљивости о авионима и авиосаобраћају које сигурно нисте знали, а чине их једним о најбезбеднијих места на планети.
Авиони су направљени тако да могу да издрже ударе грома
Авиони су конструисани тако да им удари грома, до којих редовно долази, не могу ништа.
Процењује се да сваки авион бар једном годишње удари гром, прецизније, једном на сваких 1.000 сати лета.
Али, због напретка у новим технологијама, од 1963. године то није био узрок пада авиона, јер удар наелектрисања просто "уђе" и "изађе" не изазивајући оштећења, захваљујући конструкцији која подразумева формирање Фарадејевог кавеза.
(Фарадејев кавез - у питању је заштита од електричног поља, простор ограничен неким проводником, или мрежом направљеном од материјала који је проводник. Унутар Фарадејевог кавеза није могућ пријем радиоталаса (радио, ГСМ), штити од удара муње, а на том принципу раде и громобрани.)
Неки авиони имају "тајне" просторије за одмор посаде
На дугим летовима, може се десити да посада ради и 16 сати без одмора. Због тога у неким авионима, као што су рецимо боинзи 777 и 787 дримлајнери постоје мале спаваће собе у којима посада може на смену да предахне. До тих соба опремљних креветима и тоалетом воде скривена степеништа.
Авионске гуме дизајниране су тако да не могу да пукну приликом слетања
Гуме које се налазе на точковима авиона дизајниране су тако да могу да издрже невероватно оптерећење (и до 38 тона), и то при удару о писту брзином од 170 километара на сат више од 500 пута пре него што им буде потребан ремонт.
Уз то, притисак у њима је чак шест пута виши од оног у аутомобилским гумама. А шта кад авиону затребају нове гуме? Па, земаљско особље подигне авион отприлике онако како ви подижете аутомобил кад му мењате гуме.
Авиону за лет нису неопходна оба мотора
Помисао на могућност да усред лета откаже један мотор је засташујућа, али сваки комерцијални путнички авион може безбедно да лети и са једним мотором који је у функцији. Рад са половином снаге није нарочито ефикасан са становишта потрошње горива или домета авиона, али свакако је довољно безбедан да се стигне до аеродрома на којем је могуће слетање. Рецимо, боинг дримлајнер има сертификат ЕТОПС-330, што значи да са само једним мотором у функцији може да лети 330 минута (пет и по сати, дакле) потпуно безбедно.
Интересантно је да већина авиона може да прелети изненађујуће велике удаљености и без иједног функционалног мотора. Рецимо, боинг 747 може да "клизи" без иједног мотора по 3,2 километра на сваких 1.000 метара висине, што је обично више него довољно времена да се авион безбедно приземљи.