Плава коверта стизаће на кућну адресу: Нови радари на српским путевима снимају телефон, појас и брзину - возачи немају где да побегну, казне су астрономске
Нови радари снимају све, казне стижу на кућну адресу.
Србија улази у нову фазу контроле саобраћаја, а возаче већ ускоро очекује потпуно другачији систем кажњавања, који ће функционисати и без присуства полицајца на лицу места. Агенција за безбедност саобраћаја и Управа саобраћајне полиције МУП-а приводе крају постављање нове генерације мобилних и стационарних радара, који ће, осим брзине, аутоматски бележити још два честа и опасна прекршаја - коришћење мобилног телефона у вожњи и некоришћење сигурносног појаса.
Кључна промена, коју су из АБС-а потврдили за медије, јесте то што ће радари радити самостално, без потребе да полицајац стоји поред пута. Мобилни уређаји ће се често премештати, што значи да возачи више неће моћи унапред да знају где их чека контрола.
Директор Агенције за безбедност саобраћаја Бранко Стаматовић потврдио је да су уређаји већ набављени и да се њихово скоро пуштање у рад очекује у наредном периоду.
- Казне ће стизати и без присуства полиције! Апелујем на све учеснике у саобраћају – поштујте прописе због своје безбедности - изјавио је директор АБС-а Бранко Стаматовић, потврђујући да су уређаји већ набављени и да се скоро пуштање у рад очекује.
Алармантне бројке иза појачаног надзора
Разлог за овакве мере лежи у црној статистици. Од почетка године на путевима Србије погинуло је 390 људи, док је више од 15.000 особа повређено у саобраћајним незгодама. Из АБС-а поручују да је циљ јасан - нулта толеранција према бахатој и несавесној вожњи.
Стаматовић је најавио и иницијативе за измене закона које би подразумевале знатно веће казне, нарочито за возаче под дејством алкохола.
- Наша мисија је јасна – нулта толеранција према бахатости и несавесности и знатно веће казне за саобраћајне прекршаје - закључио је Стаматовић.
Казна неће стићи одмах - али стићи ће
Стручњак за безбедност саобраћаја Милан Божовић објаснио је да поступак кажњавања ипак захтева одређено време, јер радари не могу да идентификују лице возача.
Након што се прекршај забележи, власнику возила се шаље обавештење, а тек након његовог изјашњавања ко је управљао аутомобилом, казна се прослеђује одговорном лицу. У појединим случајевима могуће је да прекршај буде начињен зими, а да казна стигне тек током лета, али закон предвиђа рок од две године пре застаревања.
Божовић је указао и на праксу у Европи, где возачи често врло брзо буду обавештени о казни, чак и приликом поновног уласка у ЕУ.
- Када оперативци обраде податке о учињеном прекршају треба да се пошаље допис власнику возила јер радари не препознају лице возача. Након тога власник треба да се изјасни ко је управљао возилом - рекао је он.
- Може да се деси да се прекршај направи током зимских месеци, а да казна стигне током летњих, а све најкасније мора да се заврши у року од две године да не би застарело. Возачи у Европи који начине прекршај па тог дана изађу са територије Европске уније на граници неће бити упозорени да имају казну. Међутим, када се буду враћали у Европску унију, односно после неколико дана, на граници ће бити обавештени да су направили саобраћајни прекршај - објаснио је Божовић.
Колике су казне које радари бележе
За некоришћење сигурносног појаса предвиђена је казна од 10.000 динара, док коришћење мобилног телефона током вожње без "хандс-фрее" система носи исту новчану санкцију, уз могућност умањења ако се плати у кратком року.
Најскупље грешке и даље остају оне везане за брзину - нарочито у насељеним местима, где казне расту драстично, а у екстремним случајевима могу укључити и забрану управљања возилом или затворску казну.
Прекорачење брзине у насељеним местима:
до 10 км/х преко дозвољене: 3.000 динара.
11–20 км/х преко: 5.000 динара.
21–40 км/х преко: 10.000 динара.
51–70 км/х преко: 20.000 - 40.000 дин или затвор до 30 дана
преко 70 км/х: 100.000 -120.000 дин или више, уз забрану управљања возилом, па чак и казну затвора.