Plava koverta stizaće na kućnu adresu: Novi radari na srpskim putevima snimaju telefon, pojas i brzinu - vozači nemaju gde da pobegnu, kazne su astronomske
Novi radari snimaju sve, kazne stižu na kućnu adresu.
Srbija ulazi u novu fazu kontrole saobraćaja, a vozače već uskoro očekuje potpuno drugačiji sistem kažnjavanja, koji će funkcionisati i bez prisustva policajca na licu mesta. Agencija za bezbednost saobraćaja i Uprava saobraćajne policije MUP-a privode kraju postavljanje nove generacije mobilnih i stacionarnih radara, koji će, osim brzine, automatski beležiti još dva česta i opasna prekršaja - korišćenje mobilnog telefona u vožnji i nekorišćenje sigurnosnog pojasa.
Ključna promena, koju su iz ABS-a potvrdili za medije, jeste to što će radari raditi samostalno, bez potrebe da policajac stoji pored puta. Mobilni uređaji će se često premeštati, što znači da vozači više neće moći unapred da znaju gde ih čeka kontrola.
Direktor Agencije za bezbednost saobraćaja Branko Stamatović potvrdio je da su uređaji već nabavljeni i da se njihovo skoro puštanje u rad očekuje u narednom periodu.
- Kazne će stizati i bez prisustva policije! Apelujem na sve učesnike u saobraćaju – poštujte propise zbog svoje bezbednosti - izjavio je direktor ABS-a Branko Stamatović, potvrđujući da su uređaji već nabavljeni i da se skoro puštanje u rad očekuje.
Alarmantne brojke iza pojačanog nadzora
Razlog za ovakve mere leži u crnoj statistici. Od početka godine na putevima Srbije poginulo je 390 ljudi, dok je više od 15.000 osoba povređeno u saobraćajnim nezgodama. Iz ABS-a poručuju da je cilj jasan - nulta tolerancija prema bahatoj i nesavesnoj vožnji.
Stamatović je najavio i inicijative za izmene zakona koje bi podrazumevale znatno veće kazne, naročito za vozače pod dejstvom alkohola.
- Naša misija je jasna – nulta tolerancija prema bahatosti i nesavesnosti i znatno veće kazne za saobraćajne prekršaje - zaključio je Stamatović.
Kazna neće stići odmah - ali stići će
Stručnjak za bezbednost saobraćaja Milan Božović objasnio je da postupak kažnjavanja ipak zahteva određeno vreme, jer radari ne mogu da identifikuju lice vozača.
Nakon što se prekršaj zabeleži, vlasniku vozila se šalje obaveštenje, a tek nakon njegovog izjašnjavanja ko je upravljao automobilom, kazna se prosleđuje odgovornom licu. U pojedinim slučajevima moguće je da prekršaj bude načinjen zimi, a da kazna stigne tek tokom leta, ali zakon predviđa rok od dve godine pre zastarevanja.
Božović je ukazao i na praksu u Evropi, gde vozači često vrlo brzo budu obavešteni o kazni, čak i prilikom ponovnog ulaska u EU.
- Kada operativci obrade podatke o učinjenom prekršaju treba da se pošalje dopis vlasniku vozila jer radari ne prepoznaju lice vozača. Nakon toga vlasnik treba da se izjasni ko je upravljao vozilom - rekao je on.
- Može da se desi da se prekršaj napravi tokom zimskih meseci, a da kazna stigne tokom letnjih, a sve najkasnije mora da se završi u roku od dve godine da ne bi zastarelo. Vozači u Evropi koji načine prekršaj pa tog dana izađu sa teritorije Evropske unije na granici neće biti upozoreni da imaju kaznu. Međutim, kada se budu vraćali u Evropsku uniju, odnosno posle nekoliko dana, na granici će biti obavešteni da su napravili saobraćajni prekršaj - objasnio je Božović.
Kolike su kazne koje radari beleže
Za nekorišćenje sigurnosnog pojasa predviđena je kazna od 10.000 dinara, dok korišćenje mobilnog telefona tokom vožnje bez "hands-free" sistema nosi istu novčanu sankciju, uz mogućnost umanjenja ako se plati u kratkom roku.
Najskuplje greške i dalje ostaju one vezane za brzinu - naročito u naseljenim mestima, gde kazne rastu drastično, a u ekstremnim slučajevima mogu uključiti i zabranu upravljanja vozilom ili zatvorsku kaznu.
Prekoračenje brzine u naseljenim mestima:
do 10 km/h preko dozvoljene: 3.000 dinara.
11–20 km/h preko: 5.000 dinara.
21–40 km/h preko: 10.000 dinara.
51–70 km/h preko: 20.000 - 40.000 din ili zatvor do 30 dana
preko 70 km/h: 100.000 -120.000 din ili više, uz zabranu upravljanja vozilom, pa čak i kaznu zatvora.