Ускоро нови закон о безбедности саобраћаја са којим стижу драконске мере: Нулта толеранција на алкохол, трајна одузимања аутомобила и возачких дозвола - за савесне возаче "зелени бонуси"
Нови Закон о безбедности саобраћаја требало би да ступи на снагу средином ове године.
То би након 2009. године био први, потпуно нови Закон о безбедности саобраћаја у Србији, а са собом би донео потпуно нова правила која досад нису постојала.
Међу кључним новинама су трајно одузимање возила за најтеже прекршиоце, укидање пробне возачке дозволе, строже казне за возаче под дејством алкохола, као и увођење паметних камера са вештачком интелигенцијом које ће аутоматски бележити прекршаје.
Славиша Лакићевић, начелник Управе саобраћајне полиције у МУП-у, говорио је за "Блиц" да се тренутно пише нови закон, те да је важећи закон о безбедности саобраћаја из 2009. године је претрпео 18 измена. Последња је била 2023. године када су промењена 53 члана.
- Ово ће бити један од највећих закона по броју чланова и по обиму материје који постоји у нашем законодавству и јако је комплексан за писање. Желимо да до краја априла завршимо Нацрт закона, важно је да буде реалан, примењив, унапреди стање безбедности саобраћаја, и буде усклађен са законима ЕУ - говори он за "Блиц".
Како каже, од почетка самог писања Нацрта закона, МУП је укључио и ширу и стручну јавност у израду овог акта, а сви грађани који су заинтересовани могу на адресу [email protected] доставити предлоге, сугестије, примедбе, идеје и добру праксу коју би МУП могао да имплементира.
Напомиње да ће по усвајању закона када прође јавну расправу, Владу, а потом скупштинску процедуру и усвајање, бити неопходан период прилагођавања.
Шта је све планирано да се уведе у нови Закон
Укидање пробне возачке дозволе
Нови Закон о безбедности у саобраћају предвиђао би да уместо посебне пробне дозволе, млади возачи добију стандардну возачку дозволу са посебним кодом који указује на ограничења.
Овај систем ће младим возачима омогућити да управљају возилима и у иностранству, што тренутно није могуће.
Једна од мера о којој се размишља је и могућност праћења понашања возача након положеног испита.
Трајно одузимање возила
Једна од мера које су предложене односи се на трајно одузимање возила, и трајну забрану управљања одређеним категоријама возила.
Лакићевић наводи да ће се трајно одузимање возила односити на возаче који више пута грубо крше безбедност и прописе саобраћаја.
Аутоматски надзор саобраћаја
Увођење паметних камера са вештачком интелигенцијом које би могле аутоматски препознати прекршаје, као што су пролазак кроз црвено светло, прекорачење брзине и непрописна употреба мобилног телефона, уз аутоматско слање казни.
"Зелени бонуси"
Ова могућност у новом Закону односила би се на такозване награде за возаче са чистим досијеима: Возачи који нису починили ниједан прекршај у одређеном временском периоду могли би добити бонусе - попусти на осигурање или могућност смањења пореза на возила.
Дигитални возачки досије
Планирано је увођење дигиталног досијеа возача, што ће омогућити сваком возачу да путем апликације прати своје прекршаје, казне и техничку исправност возила, што би допринело транспарентности и спречавању да возачи тек на граници сазнају за неплаћене казне, и буду враћени.
Мобилни технички прегледи возила
Ово би подразумевало контролу техничке исправности возила непосредно у саобраћају на путу. Односно мобилни технички прегледи возила као и лаких електричних возила и мопеда, уз мерење брзине на посебним мобилним уређајима.
Нулта толеранција на алкохол
Још једна значајна промена односила би се на увођење нулте толеранције на алкохол за све возаче. Док су до сада професионални возачи, млади возачи и мотоциклисти били обавезни да имају 0,0 промила алкохола у крви, сада се разматра могућност увођења ове мере за све возаче.
Возачи који не припадају специфичним групама, као што су возачи двоточкаша, професионални возачи, млади возачи, и други, били би санкционисани са преко 0,2 алкохола - прича Лакићевић
Повећање висине казни
Једна од разматраних мера јесте и повећање распона новчаних казни, степеновање казни, разматрање нових мера. Потом, разматра се и унапређење система казнених поена, (у смислу градацијског праћења и реаговања, без чекања да лице стекне статус несавесног возача).
Заштита рањивих учесника у саобраћају
Један од кључних циљева новог Закона било би и унапређење безбедности пешака. Планирано је прецизно дефинисање обавеза возача према пешацима, као и строже казне за непоштовање правила пешачких прелаза.
Посебна пажња посвећена је рањивим категоријама у саобраћају, попут деце. Због тога је предлог увођење троструко већих казни за прекршаје почињене у присуству деце млађе од 12 година део је новог приступа ка оштријим санкцијама.
Едукација за младе возаче
Разматра се у увођење додатних обука за младе возаче. Младим возачима би могу бити уведена обавезна едукација у периоду од две године након добијања дозволе, која би укључивала симулације вожње у тешким условима (киша, магла, лед), као и радионице о одговорности у саобраћају.
Здравствени преглед за возаче
Тренутни здравствени услови у Србији препознају две групе возача – оне који имају А и Б, односно, Ц и Д категорију, па за прве важе једни, а за друге прилично строжи здравствени услови. Нови предлог је да се дефинише контрола коришћења недозвољених медикамената, а уколико возач са пробном возачком дозволом (односно са дозволом са посебним кодом) има код себе алкохол или дрогу био би упућен на здравствени преглед.
Подстицаји за еколошка возила
Предложено је и увођења подстицања за електрична возила. То би подразумевало повећање субвенција за куповину електричних возила. Уз то се у Нацрту је предложено и увођење привилегованих трака за електрична и хибридна возила у градским зонама.
Возила са првенством пролаза
За возила са првенством пролаза нови Закон би требало да јасно дефинише када ко од којих служби и министарства може да користи ово право.
Употреба напредних технологија у возилима
Увођење обавезних сензора за мртве углове и системе аутоматског кочења: Нови аутомобили би требало да буду опремљени технологијама које могу помоћи у избегавању судара, посебно у градским срединама.
Аутоматско ограничење брзине: Интеграција технологије која би аутоматски ограничавала брзину возила у складу са постављеним саобраћајним знаковима, смањујући могућност прекорачења брзине.
Блокада телефона током вожње: Разматрање увођења технологија које би онемогућиле употребу мобилног телефона током вожње (осим за хитне случајеве и навигацију). Ово би могло укључивати аутоматско пребацивање телефона у "режим возача" приликом покретања возила.
Правила за аутономна возила
Нови Закон могао би да уреди и поље аутономних возила, односно оних возила која могу да се крећу а да њима не управља возач. Пре свега по питању одговорности за саобраћајне прекршаје и друге деликте
Прописи за бициклисте
Новост би могло да буде и разматрање нових правила саобраћаја у вези бицикала, у смислу боље техничке регулације саобраћаја (увођења улица за бициклисте, двосмерно кретање бицикала у једносмерним улицама, прописивање минималног растојања приликом претицања или обилажења бицикла).
Строжа контрола на пружним прелазима
Предлог је да нови Закон обухвати и строжу контролу поштовања саобраћајних правила на укрштању пута са железничком пругом или на прелазу пута преко железничке пруге због повећања фаталних незгода на таквим локацијама.
Већа одговорност за возаче камиона и аутобуса
Једна од предложених ставки је и повећана одговорност за возаче камиона и аутобуса. То би подразумевало ограничену употребу ауто-путева за теретна возила у одређеним периодима увођењем специфичних временских ограничења за теретна возила у периодима када су гужве, како би се смањио ризик од незгода.
Извор: Блиц