НЕКАДА "ЦРНА ТАЧКА" ГРДЕЛИЧКЕ КЛИСУРЕ ДАНАС ЈЕ МОДЕРАН АУТО-ПУТ КОЈИ СПАШАВА ЖИВОТЕ Вучић испунио обећање које 60 година нико није успео да реализује
Аутопут кроз Грделичку клисуру је део Коридора 10, једног од најважнијих европских саобраћајних праваца који повезује централну и југоисточну Европу. Конкретно, део кроз клисуру налази се на јужном краку Коридора 10, који повезује Србију са Северном Македонијом и даље са Грчком. Овај аутопут је кључан за међународни транспорт, али и за безбедност и мобилност грађана Србије.
Иако су о томе говорили још од 60-их година прошлог века, радови су почели тек 2013. године, а завршени су након шест година борбе са природом и сложеним условима терена. Грделичка клисура, која спаја лесковачку и врањску котлину, као и Јабланички и Пчињски округ, представљала је огромну препреку за изградњу пута због специфичне геологије и ерозије тла. Упркос бројним изазовима, попут одрона, подземних вода, и техничких проблема, радови су успели да превазиђу све тешкоће.
Обећања која су постала стварност
Један од кључних фактора успеха овог пројекта била је одлучност председника Александра Вучића, који је лично преузео одговорност и посвећеност у реализацији овог пројекта, који је годинама био само обећање.
Он је био кључни политички покретач који је обезбедио средства, подршку и потребну вољу за завршетак изградње ауто-пута кроз Грделичку клисуру, иако су претходне власти деценијама обећавале, али нису реализовале овај пројект.
Вучићева одлучност да се пројекат спроведе у дело показује да је у његовој администрацији инфраструктурни развој постао приоритет, те је политика прешла са фазе планирања на фазу конкретних реализација.
Ауто-пут кроз Грделичку клисуру спашава људске животе
Пре изградње модерног ауто-пута кроз Грделичку клисуру, ова деоница важила је за једну од најопаснијих у Србији и била називана "црна тачка" Србије. Уски путеви, непрегледне кривине и често лоши временски услови чинили су је местом на којем су се догађале многе тешке саобраћајне несреће.
- Један од најтрагичнијих инцидената десио се 27. јула 2010. године на излазу из тунела "Манојло", на старом путу између Врања и Лесковца. Два аутомобила страних регистрација сударила су се с теретним возилом из Србије, што је резултирало смрћу брачног пара из Македоније. Ова несрећа шокирала је јавност и додатно скренула пажњу на опасности које вребају возаче у овом подручју.
- Слична трагедија догодила се 20. јануара 2015. године, када је у близини Предејана дошло до ланчаног судара у којем је учествовало чак осам возила, укључујући камионе, комбије и путничке аутомобиле. Лоши временски услови, клизав коловоз и непрегледан терен допринели су томе да десет особа буде повређено, од чега је петоро задобило тешке повреде, међу којима су била и деца.
- Један од последњих тежих инцидената на овом потезу догодио се 2. октобра 2017. године код места Момин камен, када су у раним јутарњим часовима четири особе повређене у несрећи. Хитна помоћ превезла је повређене у Здравствени центар у Врању, док су пролазници сведочили призорима који су оставили трајан утисак на све присутне.
Данас, захваљујући модерном аутопуту кроз Грделичку клисуру, број несрећа је драстично смањен. Широке траке, прегледне кривине и унапређене безбедносне мере омогућиле су возачима безбрижну вожњу кроз некада злогласну деоницу. Овај аутопут не само да је убрзао саобраћајну комуникацију већ је, што је још важније, спасао многе животе.
Технички изазови и изазови природе
Сви радови нису прошли без потешкоћа. Грделичка клисура је била један од најтежих задатака у модернизацији српске инфраструктуре, али је упркос томе постигнут огроман напредак. Због тешких теренских услова, сваки корак изградње захтевао је прецизно планирање, специјализовану опрему и сарадњу домаћих и страних компанија.
Запошљавање више од 3.500 радника у овом пројекту није само омогућило реализацију, већ је донело и економски подстицај региону.
Инвестиције и економски развој
Домаћи и страни инвеститори већ су почели да препознају значај повезивања са југоисточном Србијом, а први резултати ове повезаности могу се видети у доласку холандских инвеститора и нових предузетника. Такође, изградња ауто-пута кроз Грделичку клисуру има широк економски утицај, јер омогућава лакшу и бржу повезаност са тржиштима широм Србије, али и са земљама Балкана и Европе. Овај инфраструктурни подухват не само да доприноси економској стабилности, већ отвара нове перспективе за даљи развој југоисточне Србије.
Симбол напретка: Ауто-пут као кључни инфраструктурни пројекат
Поред практичних бенефита за грађане, ауто-пут је симбол напретка и успеха у превазилажењу дугогодишњих инфраструктурних изазова, који су често одуговлачени због политичких и техничких препрека. Са завршетком радова на јужном краку Коридора 10, Вучићева политика модернизације инфраструктуре није само остварена, већ је и створена основа за даљи економски развој. Овај пројект показује да политичка воља и стратешко планирање могу превазићи дугогодишње проблеме и донети реалне користи грађанима.
Будућност и значај завршетка ауто-пута
Са завршетком радова на овом делу ауто-пута, очекује се да ће регион постати још атрактивнији за инвестиције и туризам. Сада, са савременим инфраструктурним решењима, попут најдужег тунела у земљи, Манајла, и моста Врла, Грделичка клисура није само изазов који је превазиђен, већ је постала кључна тачка на мапи развоја Србије. Очекује се да ће ауто-пут омогућити бржи, сигурнији и ефикаснији превоз, смањујући време путовања, повећавајући безбедност саобраћаја, и доприносити економској динамици у овом делу земље.