NEKADA "CRNA TAČKA" GRDELIČKE KLISURE DANAS JE MODERAN AUTO-PUT KOJI SPAŠAVA ŽIVOTE Vučić ispunio obećanje koje 60 godina niko nije uspeo da realizuje
Autoput kroz Grdeličku klisuru je deo Koridora 10, jednog od najvažnijih evropskih saobraćajnih pravaca koji povezuje centralnu i jugoistočnu Evropu. Konkretno, deo kroz klisuru nalazi se na južnom kraku Koridora 10, koji povezuje Srbiju sa Severnom Makedonijom i dalje sa Grčkom. Ovaj autoput je ključan za međunarodni transport, ali i za bezbednost i mobilnost građana Srbije.
Iako su o tome govorili još od 60-ih godina prošlog veka, radovi su počeli tek 2013. godine, a završeni su nakon šest godina borbe sa prirodom i složenim uslovima terena. Grdelička klisura, koja spaja leskovačku i vranjsku kotlinu, kao i Jablanički i Pčinjski okrug, predstavljala je ogromnu prepreku za izgradnju puta zbog specifične geologije i erozije tla. Uprkos brojnim izazovima, poput odrona, podzemnih voda, i tehničkih problema, radovi su uspeli da prevaziđu sve teškoće.
Obećanja koja su postala stvarnost
Jedan od ključnih faktora uspeha ovog projekta bila je odlučnost predsednika Aleksandra Vučića, koji je lično preuzeo odgovornost i posvećenost u realizaciji ovog projekta, koji je godinama bio samo obećanje.
On je bio ključni politički pokretač koji je obezbedio sredstva, podršku i potrebnu volju za završetak izgradnje auto-puta kroz Grdeličku klisuru, iako su prethodne vlasti decenijama obećavale, ali nisu realizovale ovaj projekt.
Vučićeva odlučnost da se projekat sprovede u delo pokazuje da je u njegovoj administraciji infrastrukturni razvoj postao prioritet, te je politika prešla sa faze planiranja na fazu konkretnih realizacija.
Auto-put kroz Grdeličku klisuru spašava ljudske živote
Pre izgradnje modernog auto-puta kroz Grdeličku klisuru, ova deonica važila je za jednu od najopasnijih u Srbiji i bila nazivana "crna tačka" Srbije. Uski putevi, nepregledne krivine i često loši vremenski uslovi činili su je mestom na kojem su se događale mnoge teške saobraćajne nesreće.
- Jedan od najtragičnijih incidenata desio se 27. jula 2010. godine na izlazu iz tunela "Manojlo", na starom putu između Vranja i Leskovca. Dva automobila stranih registracija sudarila su se s teretnim vozilom iz Srbije, što je rezultiralo smrću bračnog para iz Makedonije. Ova nesreća šokirala je javnost i dodatno skrenula pažnju na opasnosti koje vrebaju vozače u ovom području.
- Slična tragedija dogodila se 20. januara 2015. godine, kada je u blizini Predejana došlo do lančanog sudara u kojem je učestvovalo čak osam vozila, uključujući kamione, kombije i putničke automobile. Loši vremenski uslovi, klizav kolovoz i nepregledan teren doprineli su tome da deset osoba bude povređeno, od čega je petoro zadobilo teške povrede, među kojima su bila i deca.
- Jedan od poslednjih težih incidenata na ovom potezu dogodio se 2. oktobra 2017. godine kod mesta Momin kamen, kada su u ranim jutarnjim časovima četiri osobe povređene u nesreći. Hitna pomoć prevezla je povređene u Zdravstveni centar u Vranju, dok su prolaznici svedočili prizorima koji su ostavili trajan utisak na sve prisutne.
Danas, zahvaljujući modernom autoputu kroz Grdeličku klisuru, broj nesreća je drastično smanjen. Široke trake, pregledne krivine i unapređene bezbednosne mere omogućile su vozačima bezbrižnu vožnju kroz nekada zloglasnu deonicu. Ovaj autoput ne samo da je ubrzao saobraćajnu komunikaciju već je, što je još važnije, spasao mnoge živote.
Tehnički izazovi i izazovi prirode
Svi radovi nisu prošli bez poteškoća. Grdelička klisura je bila jedan od najtežih zadataka u modernizaciji srpske infrastrukture, ali je uprkos tome postignut ogroman napredak. Zbog teških terenskih uslova, svaki korak izgradnje zahtevao je precizno planiranje, specijalizovanu opremu i saradnju domaćih i stranih kompanija.
Zapošljavanje više od 3.500 radnika u ovom projektu nije samo omogućilo realizaciju, već je donelo i ekonomski podsticaj regionu.
Investicije i ekonomski razvoj
Domaći i strani investitori već su počeli da prepoznaju značaj povezivanja sa jugoistočnom Srbijom, a prvi rezultati ove povezanosti mogu se videti u dolasku holandskih investitora i novih preduzetnika. Takođe, izgradnja auto-puta kroz Grdeličku klisuru ima širok ekonomski uticaj, jer omogućava lakšu i bržu povezanost sa tržištima širom Srbije, ali i sa zemljama Balkana i Evrope. Ovaj infrastrukturni poduhvat ne samo da doprinosi ekonomskoj stabilnosti, već otvara nove perspektive za dalji razvoj jugoistočne Srbije.
Simbol napretka: Auto-put kao ključni infrastrukturni projekat
Pored praktičnih benefita za građane, auto-put je simbol napretka i uspeha u prevazilaženju dugogodišnjih infrastrukturnih izazova, koji su često odugovlačeni zbog političkih i tehničkih prepreka. Sa završetkom radova na južnom kraku Koridora 10, Vučićeva politika modernizacije infrastrukture nije samo ostvarena, već je i stvorena osnova za dalji ekonomski razvoj. Ovaj projekt pokazuje da politička volja i strateško planiranje mogu prevazići dugogodišnje probleme i doneti realne koristi građanima.
Budućnost i značaj završetka auto-puta
Sa završetkom radova na ovom delu auto-puta, očekuje se da će region postati još atraktivniji za investicije i turizam. Sada, sa savremenim infrastrukturnim rešenjima, poput najdužeg tunela u zemlji, Manajla, i mosta Vrla, Grdelička klisura nije samo izazov koji je prevaziđen, već je postala ključna tačka na mapi razvoja Srbije. Očekuje se da će auto-put omogućiti brži, sigurniji i efikasniji prevoz, smanjujući vreme putovanja, povećavajući bezbednost saobraćaja, i doprinositi ekonomskoj dinamici u ovom delu zemlje.