Европа остаје БЕЗ најављеног најскупљег одбрамбеног пројекта? 100 милијарди евра виси о концу, али и пријатељство Немачке и Француске - ево шта се дешава
Европа улази у кључну фазу одлуке о будућности свог најскупљег одбрамбеног пројекта.
Пројекат покренут 2017. године, са ценом од најмање 100 милијарди евра, има за циљ јачање европске одбране и укључиће нови ловачки авион уз подршку међусобно повезаних дронова.
Футуре Цомбат Аир System (ФЦАС), заједнички одбрамбени пројекат Немачке, Француске и Шпаније, очекује се да буде једна од кључних тема током посете немачког министра одбране Бориса Писториуса Паризу, где ће разговарати са својом француском колегиницом Катарином Вотрен.
ФЦАС има за циљ да редефинише "ваздушну борбу будућности" и истовремено обезбеди независност од неевропских партнера.
Идеја, покренута 2017. и вредна најмање 100 милијарди евра, треба да ојача европску одбрану и обухватиће борбени авион шесте генерације уз подршку дронова повезаних у борбени "облак".
Међутим, над пројектом се надвила неизвесност због спорова око власништва. Ројтерс је у септембру известио да је немачко Министарство одбране оптужило француског произвођача борбених авиона Дасо (Dassault) да блокира пројекат, након што је његов директор Ерик Трапи затражио већа овлашћења у наредној фази пројекта. Јакоб Рос, истраживач Немачког савета за међународне односе (ДГАП), рекао је за Јуроњуз (Euronews) да су, упркос жељама Дасоа, остали делови пројекта нераскидиво везани за Ербас (Аирбус) из Немачке и Индру из Шпаније, две друге компаније укључене у процес.
Да ли је француско-немачко пријатељство у опасности?
Систем наоружања следеће генерације (NGWS) вероватно ће бити у центру разговора двојице министара. То је ловачки авион који може бити управљан или беспилотни, уз подршку дронова названих "ремоте carriers".
Сви елементи биће повезани путем дигиталног Ер Комбат Клауд (Аир Цомбат Cloud) система, који омогућава брзу размену података са сензора и израду заједничких извештаја о ситуацији.
ФЦАС би требало да учини будуће војне операције ефикаснијим и отпорнијим захваљујући високим "stealth" карактеристикама, што значи да ће борбени авион бити тешко уочљив радарским, инфрацрвеним, акустичним и визуелним сензорима. Систем такође треба да буде способан за електронско ратовање и употребу прецизног оружја великог домета.
У целини, ради се о умреженом "систему система" који превазилази могућности данашњих борбених авиона попут Јурофајтера (Eurofightera) и Рафала (Рафалеа) и треба да обезбеди дугорочну европску ваздушну сувереност.
Трошкови развоја процењују се на 80 до 100 милијарди евра.
Ипак, пројекат тренутно стоји због спорова између компанија Дасо (Француска) и Ербас (Немачка/Шпанија) око добављача, дизајна и поделе посла.
Дасо инсистира на водећој улози у развоју ловца, док Немачка разматра алтернативне партнере или чак национално решење.
Француска је предложила редизајнирање модела поделе посла како би Дасо добио јачу "индустријску лидерску улогу". Међутим, друга фаза ФЦАС-а, у оквиру које је требало да се направи тестни авион, још није почела због кашњења, иако званични планови предвиђају тест већ 2027.
Ипак, одлука се можда неће донети током састанка Писториуса и Вотренове у Паризу. Према извештајима, немачки канцелар Фридрих Мерц и француски председник Емануел Макрон разматраће ФЦАС у Берлину у уторак.
Коначно решење очекује се до краја године. Ипак, обе земље наводно разматрају прекид или реорганизацију заједничког пројекта и желе да се фокусирају на "Цомбат Cloud". Овај систем је већ део ФЦАС-а и намењен је повезивању будућих авиона, дронова и командних центара.
Шпанија, с друге стране, остаје посвећена ФЦАС-у и инвестира у технологију.
Национално решење?
Берлин већ има наследника ФЦАС-а – Цомбат Fighter System Нуцлеус (ЦФСН).
И овде је фокус на изградњи "Цомбат Cloud" система и развоју низа европских борбених дронова. "Цомбат Cloud" повезује авионе и дронове и омогућава њихову сарадњу са НАТО системима.
У другој фази треба да се произведу два дрона – један од четири до пет тона за извидничке и електронске мисије и други од десет тона за ваздух-земља и ваздух-ваздух операције. Први прототипови користиће се за обуку 2029, док се оперативна употреба очекује касније. Планирано је да се постојећи борбени авиони попут Јурофајтер Тајфуна (Eurofighter Typhoon) и Ф-35А интегришу у Цомбат Cloud. Коначна фаза обухвата развој новог борбеног авиона, идеално у сарадњи са Шпанијом или Шведском.
Француска, с друге стране, планира развој нове генерације модерног борбеног авиона заснованог на Рафалу Ф5.
Dassault Авиатион развија Ф5 у нови авион, али са побољшаним радаром, новим мотором и способношћу сарадње са дроновима.
У Француској се ово види као исплатива еволуција која чува индустријски суверенитет земље, док су страни партнери у великој мери искључени из пројекта.