"То није ништа ново.." План брише читава насеља: Најмање 200 кућа грађана Бара би могло бити срушено - Покренута и петиција
Из Министарства урбанизма кажу да решење за измештање пруге није ништа ново, те да оно постоји и у важећем ПУП-у који је донијела Скупштина општине Бар 2018. године.
Министарка саобраћаја Маја Вукићевић рекла је "Вијестима" да ће дати негативно мишљење на овај документ и предлоге који се тичу железничке инфраструктуре.
Најмање 200 кућа у општини Бар могло би да буде срушено уколико се реализује идеја о изградњи нове теретне пруге, предвиђене Нацртом измена и допуна Просторног плана општине Бар.
Иако се овај плански документ тренутно налази у фази јавне расправе, међу грађанима које би нова траса директно погодила већ расте отпор – Министарству просторног планирања, урбанизма и државне имовине јуче је предата петиција са 3.959 потписа против предложене трасе пруге.
Петицију су покренули становници чије се куће налазе на планираној траси и захтевају да се тај део избрише из Нацрта измена и допуна Просторног плана. Грађани истичу да би спровођење овог плана довело до рушења бројних породичних домова и девастације животне средине.
Нова пруга, према предлогу из нацрта, требало би да крене од старог надвожњака у Бару, у насељу Поповићи, да накратко прати постојећу пругу Бар–Подгорица, а затим да се одваја ка трафостаници 110. Даље би пролазила кроз насеља Бјелиши, део Ахметовог брда, Подсусташ, затим кроз Месну заједницу Бар 5 и наставила ка Зупцима, где је предвиђена изградња тунела који би излазио у Црмници.
Према тврдњама становника ових насеља, реч је о решењу које би њихова места поделило на два дела, нарушило амбијент и озбиљно угрозило квалитет живота. Многе породице, како кажу, већ деценијама живе у својим кућама које би новом трасом биле обухваћене за рушење.
Грађани Бара покренули петицију
Барани су у само два дана прикупили готово 4.000 потписа и предали их ресорном министарству и електронски и лично на писарници. Славко Вучићевић, један од представника иницијативе, навео је да су спремни и на даље кораке уколико се на њихове захтеве не одговори адекватно.
- Ако не добијемо одговор који с правом очекујемо и какав једини може бити, идемо на следеће кораке – обратићемо се омбудсману, уложићемо жалбе, а спремни смо и за крајњу солуцију – укључивање правосудних органа. По предаји петиције настављамо са прикупљањем потписа, како би притисак са наше стране био што већи“, рекао је Вучићевић.
Представници грађана нису успели да добију пријем у Министарству просторног планирања, али су имали састанак са министарком саобраћаја Мајом Вукићевић, која им је, како кажу, пружила пуну подршку и најавила да ће њен ресор упутити негативно мишљење на предложене измене плана које се тичу железничке инфраструктуре.
- Нисмо сада размишљали о измештању пруге и сматрамо да би то изазвало огромне трошкове, за шта тренутно немамо услова. Обезбеђен је новац за реконструкцију пруге од Бара до Голубоваца, и то кроз грант и кредит. Циљ нам је да се тај пројекат приведе крају што пре, тако да сада није сврсисходно да размишљамо о промени трасе“, изјавила је министарка Вукићевић за "Вијести".
Са друге стране, из Министарства просторног планирања наводе да идеја о новој траси пруге није нова и да се она већ налази у важећем Просторном плану општине Бар из 2018. године. Тврде да предложене измене не доносе ништа ново, већ да само задржавају претходно дефинисано решење.
- Решење које подразумева измештање пруге дуж коридора долином реке Железнице, а затим тунелом испод Сутормана према Подгорици, већ постоји у важећем ПУП-у, који је Скупштина општине Бар усвојила 31. децембра 2018. године“, навели су из министарства.
Подсећају да се поменута идеја појављује још у Саобраћајној студији из 2009. године, коју је израдио Југословенски институт за урбанизам и становање из Београда. Циљ, како тврде, јесте да се очува коридор пруге и спречи нелегална градња на тој траси, док би се до даљњег саобраћај одвијао постојећом инфраструктуром.
Из министарства су потврдили и да је нацрт плана пре објављивања јавне расправе био упућен свим релевантним органима и институцијама, укључујући и Општину Бар и Савет за ревизију, те да тада није било званичних примедби на предлог измештања пруге.
- Већ смо од Управе за железнице добили сагласност на нацрт плана, уз напомену да су у овом документу уврштене све битне карактеристике постојеће пруге, као и будуће трасе која иде долином Железнице, тунелом испод Сутормана и даље према Подгорици“, додају из Министарства просторног планирања.
Такође, наглашено је да ће обрађивач, по окончању јавне расправе, размотрити све достављене примедбе, предлоге и сугестије, било да их шаљу надлежне институције, Општина Бар или грађани. Одговори ће бити обједињени у Извештају о јавној расправи, који ће након добијања мишљења Савета за ревизију бити објављен на званичном сајту министарства.
На основу тог извештаја биће припремљен предлог планског документа који ће даље ићи у процедуру усвајања.