"To nije ništa novo.." Plan briše čitava naselja: Najmanje 200 kuća građana Bara bi moglo biti srušeno - Pokrenuta i peticija
Iz Ministarstva urbanizma kažu da rešenje za izmeštanje pruge nije ništa novo, te da ono postoji i u važećem PUP-u koji je donijela Skupština opštine Bar 2018. godine.
Ministarka saobraćaja Maja Vukićević rekla je "Vijestima" da će dati negativno mišljenje na ovaj dokument i predloge koji se tiču železničke infrastrukture.
Najmanje 200 kuća u opštini Bar moglo bi da bude srušeno ukoliko se realizuje ideja o izgradnji nove teretne pruge, predviđene Nacrtom izmena i dopuna Prostornog plana opštine Bar.
Iako se ovaj planski dokument trenutno nalazi u fazi javne rasprave, među građanima koje bi nova trasa direktno pogodila već raste otpor – Ministarstvu prostornog planiranja, urbanizma i državne imovine juče je predata peticija sa 3.959 potpisa protiv predložene trase pruge.
Peticiju su pokrenuli stanovnici čije se kuće nalaze na planiranoj trasi i zahtevaju da se taj deo izbriše iz Nacrta izmena i dopuna Prostornog plana. Građani ističu da bi sprovođenje ovog plana dovelo do rušenja brojnih porodičnih domova i devastacije životne sredine.
Nova pruga, prema predlogu iz nacrta, trebalo bi da krene od starog nadvožnjaka u Baru, u naselju Popovići, da nakratko prati postojeću prugu Bar–Podgorica, a zatim da se odvaja ka trafostanici 110. Dalje bi prolazila kroz naselja Bjeliši, deo Ahmetovog brda, Podsustaš, zatim kroz Mesnu zajednicu Bar 5 i nastavila ka Zupcima, gde je predviđena izgradnja tunela koji bi izlazio u Crmnici.
Prema tvrdnjama stanovnika ovih naselja, reč je o rešenju koje bi njihova mesta podelilo na dva dela, narušilo ambijent i ozbiljno ugrozilo kvalitet života. Mnoge porodice, kako kažu, već decenijama žive u svojim kućama koje bi novom trasom bile obuhvaćene za rušenje.
Građani Bara pokrenuli peticiju
Barani su u samo dva dana prikupili gotovo 4.000 potpisa i predali ih resornom ministarstvu i elektronski i lično na pisarnici. Slavko Vučićević, jedan od predstavnika inicijative, naveo je da su spremni i na dalje korake ukoliko se na njihove zahteve ne odgovori adekvatno.
- Ako ne dobijemo odgovor koji s pravom očekujemo i kakav jedini može biti, idemo na sledeće korake – obratićemo se ombudsmanu, uložićemo žalbe, a spremni smo i za krajnju soluciju – uključivanje pravosudnih organa. Po predaji peticije nastavljamo sa prikupljanjem potpisa, kako bi pritisak sa naše strane bio što veći“, rekao je Vučićević.
Predstavnici građana nisu uspeli da dobiju prijem u Ministarstvu prostornog planiranja, ali su imali sastanak sa ministarkom saobraćaja Majom Vukićević, koja im je, kako kažu, pružila punu podršku i najavila da će njen resor uputiti negativno mišljenje na predložene izmene plana koje se tiču železničke infrastrukture.
- Nismo sada razmišljali o izmeštanju pruge i smatramo da bi to izazvalo ogromne troškove, za šta trenutno nemamo uslova. Obezbeđen je novac za rekonstrukciju pruge od Bara do Golubovaca, i to kroz grant i kredit. Cilj nam je da se taj projekat privede kraju što pre, tako da sada nije svrsishodno da razmišljamo o promeni trase“, izjavila je ministarka Vukićević za "Vijesti".
Sa druge strane, iz Ministarstva prostornog planiranja navode da ideja o novoj trasi pruge nije nova i da se ona već nalazi u važećem Prostornom planu opštine Bar iz 2018. godine. Tvrde da predložene izmene ne donose ništa novo, već da samo zadržavaju prethodno definisano rešenje.
- Rešenje koje podrazumeva izmeštanje pruge duž koridora dolinom reke Železnice, a zatim tunelom ispod Sutormana prema Podgorici, već postoji u važećem PUP-u, koji je Skupština opštine Bar usvojila 31. decembra 2018. godine“, naveli su iz ministarstva.
Podsećaju da se pomenuta ideja pojavljuje još u Saobraćajnoj studiji iz 2009. godine, koju je izradio Jugoslovenski institut za urbanizam i stanovanje iz Beograda. Cilj, kako tvrde, jeste da se očuva koridor pruge i spreči nelegalna gradnja na toj trasi, dok bi se do daljnjeg saobraćaj odvijao postojećom infrastrukturom.
Iz ministarstva su potvrdili i da je nacrt plana pre objavljivanja javne rasprave bio upućen svim relevantnim organima i institucijama, uključujući i Opštinu Bar i Savet za reviziju, te da tada nije bilo zvaničnih primedbi na predlog izmeštanja pruge.
- Već smo od Uprave za železnice dobili saglasnost na nacrt plana, uz napomenu da su u ovom dokumentu uvrštene sve bitne karakteristike postojeće pruge, kao i buduće trase koja ide dolinom Železnice, tunelom ispod Sutormana i dalje prema Podgorici“, dodaju iz Ministarstva prostornog planiranja.
Takođe, naglašeno je da će obrađivač, po okončanju javne rasprave, razmotriti sve dostavljene primedbe, predloge i sugestije, bilo da ih šalju nadležne institucije, Opština Bar ili građani. Odgovori će biti objedinjeni u Izveštaju o javnoj raspravi, koji će nakon dobijanja mišljenja Saveta za reviziju biti objavljen na zvaničnom sajtu ministarstva.
Na osnovu tog izveštaja biće pripremljen predlog planskog dokumenta koji će dalje ići u proceduru usvajanja.