"Да нисам реаговао, сви путници на лету би били мртви!" Токсична испарења у авионима кобна по пилоте и посаду
Токсична испарења из авионских мотора могу продрети у кокпит и путничку кабину, угрожавајући здравље посаде и безбедност лета, као што је случај који се 2015. године догодио на рути Чикаго-Минеаполис-Бостон.
Према истраживању листа The Wall Стреет Јоурнала такви инциденти у САД-у дешавају се просечно 22 пута дневно, а број пријава у 2024. био је десет пута већи него пре десет година.
Један од најозбиљнијих инцидената догодио се 17. јула 2015. године, када су пилот Џејмс Андерберг и копилот Ерик Телман летели Ербасом А319 на рути Чикаго-Минеаполис-Бостон.
Током прва два лета, посада је приметила непријатан мирис који подсећа на мокре, устајале чарапе, али су летови настављени како би се избегла кашњења да би се приликом трећег лета, док се авион спуштао ка Бостону, мирис појавио поново. Телман је постао дезоријентисан и осетио је вртоглавицу, а Андерберг је изгубио свест. Копилот је успео да стави маске за кисеоник себи и колеги и сам спусти авион.
"Да нисам успео да ставитим маску са кисеоником, убили бисмо све путнике", написао је Телман касније у писму који је послао синдикату пилота.
Данима након лета, обојица су патили од повраћања и дијареје. Андерберг се вратио на посао, али му се здравље погоршавало. Неколико недеља касније, жалио се на дрхтање ногу и руку и несаницу, а дан након лекарског прегледа пронађен је дезоријентисан како виче на непознату жену на улици. Полиција га је привела, а убрзо је доживео фатални срчани удар. Званични узрок смрти није био директно повезан са излагањем испарењима, али каснија истраживања сугерисала су могуће везе између хемикалија из сагорелог моторног уља и тешког оштећења срца.
The Wall Стреет Јоурнал наводи и друге случајеве - пилот Рон Вајланд је развио тешку неуролошку болест неколико месеци након инцидента са продором паре током лета Боинга 767 у Мајамију и преминуо је 2019. године. Према писању листа, Боинг је постигао вансудски договор са његовом удовицом. Члан кабинског особља Британских ервејза, Метју Бас, преминуо је 2014. године након што се изненада срушио док је вечерао са колегама, а обдукција је показала слично оштећење срца као и у другим описаним случајевима.
Авио компаније и произвођачи мотора признају да до продора токсичних испарења долази, али тврде да су концентрације прениске да би биле опасне. Ипак, лист наводи да научна истраживања повезују изложеност одређеним хемикалијама из моторних уља с повећаним ризиком од неуролошких и срчаних болести код пилота и кабинског особља.
Иако нема потврђених случајева смрти путника током лета, лист упозорава да су посаде и путници често несвесни колико се близу потенцијалној катастрофи могу наћи.
Србија danas/The Wall Стреет Јоурнал