"Da nisam reagovao, svi putnici na letu bi bili mrtvi!" Toksična isparenja u avionima kobna po pilote i posadu
Toksična isparenja iz avionskih motora mogu prodreti u kokpit i putničku kabinu, ugrožavajući zdravlje posade i bezbednost leta, kao što je slučaj koji se 2015. godine dogodio na ruti Čikago-Mineapolis-Boston.
Prema istraživanju lista The Wall Street Journala takvi incidenti u SAD-u dešavaju se prosečno 22 puta dnevno, a broj prijava u 2024. bio je deset puta veći nego pre deset godina.
Jedan od najozbiljnijih incidenata dogodio se 17. jula 2015. godine, kada su pilot Džejms Anderberg i kopilot Erik Telman leteli Erbasom A319 na ruti Čikago-Mineapolis-Boston.
Tokom prva dva leta, posada je primetila neprijatan miris koji podseća na mokre, ustajale čarape, ali su letovi nastavljeni kako bi se izbegla kašnjenja da bi se prilikom trećeg leta, dok se avion spuštao ka Bostonu, miris pojavio ponovo. Telman je postao dezorijentisan i osetio je vrtoglavicu, a Anderberg je izgubio svest. Kopilot je uspeo da stavi maske za kiseonik sebi i kolegi i sam spusti avion.
"Da nisam uspeo da stavitim masku sa kiseonikom, ubili bismo sve putnike", napisao je Telman kasnije u pismu koji je poslao sindikatu pilota.
Danima nakon leta, obojica su patili od povraćanja i dijareje. Anderberg se vratio na posao, ali mu se zdravlje pogoršavalo. Nekoliko nedelja kasnije, žalio se na drhtanje nogu i ruku i nesanicu, a dan nakon lekarskog pregleda pronađen je dezorijentisan kako viče na nepoznatu ženu na ulici. Policija ga je privela, a ubrzo je doživeo fatalni srčani udar. Zvanični uzrok smrti nije bio direktno povezan sa izlaganjem isparenjima, ali kasnija istraživanja sugerisala su moguće veze između hemikalija iz sagorelog motornog ulja i teškog oštećenja srca.
The Wall Street Journal navodi i druge slučajeve - pilot Ron Vajland je razvio tešku neurološku bolest nekoliko meseci nakon incidenta sa prodorom pare tokom leta Boinga 767 u Majamiju i preminuo je 2019. godine. Prema pisanju lista, Boing je postigao vansudski dogovor sa njegovom udovicom. Član kabinskog osoblja Britanskih ervejza, Metju Bas, preminuo je 2014. godine nakon što se iznenada srušio dok je večerao sa kolegama, a obdukcija je pokazala slično oštećenje srca kao i u drugim opisanim slučajevima.
Avio kompanije i proizvođači motora priznaju da do prodora toksičnih isparenja dolazi, ali tvrde da su koncentracije preniske da bi bile opasne. Ipak, list navodi da naučna istraživanja povezuju izloženost određenim hemikalijama iz motornih ulja s povećanim rizikom od neuroloških i srčanih bolesti kod pilota i kabinskog osoblja.
Iako nema potvrđenih slučajeva smrti putnika tokom leta, list upozorava da su posade i putnici često nesvesni koliko se blizu potencijalnoj katastrofi mogu naći.
Srbija danas/The Wall Street Journal