Ево зашто се у неким државама вози левом страном: Истина коју можда никад нисте чули - Одговор лежи у средњем веку
Док остатак света вози десно, Британци упорно газе левом траком и то не из хира, већ због векова историје, мачева, револуција и тврдоглаве традиције која траје до данас.
Ако се нађете на улицама Лондона, Манчестера или Единбурга, брзо ћете приметити нешто што већину туриста збуњује: аутомобили се крећу левом страном пута, а волан им је с десне стране. И док остатак света, тачније око 65% земаља вози десно, Велика Британија и даље устрајава у овом, наизглед необичном правилу. Међутим, корени ове праксе много су дубљи него што се мисли и сежу далеко уназад, све до времена коњаника и мачева.
Витезови, мачеви и десна рука: како је све почело
У средњем веку, путовања су се углавном одвијала уз помоћ коња, а већина људи као и данас била је деснорука. Када би се сусрели са другима на уском путу, природно би било да се држе леве стране, јер би им то омогућило да у случају сукоба користе мач у десној руци.
Левострано кретање било је практично и безбедно, и с временом је постало стандард у многим деловима Европе , укључујући и Велику Британију.
Наполеон и "десна револуција"
Ситуација се почиње мењати током касног 18. и 19. века, када на сцену ступа Наполеон Бонапарте. Будући да је био леворук, Наполеону је више одговарало кретање десном страном, па је то правило наметнуо и земљама које је освојио. Тако је већина континенталне Европе прешла на вожњу десном страном.
Осим личне преференције, правило је имало и симболички значај, била је то још једна дистинкција у односу на непријатељску Британију, која је задржала левострану вожњу као део сопственог идентитета.
Аутомобили и савремено доба: зашто Британија никада није променила страну
Када су се појавили први аутомобили, Британија је једноставно наставила традицију. Аутомобили су конструисани са воланом на десној страни, како би возач био ближе средини пута, што је олакшавало претицање и пружало бољу прегледност.
И док су многе државе са развојем инфраструктуре мењале правац вожње (на пример Шведска 1967. године), Британија никада није ни покушала. Разлози су бројни:
- комплетна путна инфраструктура је прилагођена левостраној вожњи
- цела аутоиндустрија функционише у том систему
- културни идентитет је с њим дубоко повезан
Ко још вози левом страном?
Британија није усамљена. Око 35% света и даље вози левом страном, а то су углавном бивше британске колоније попут:
- Индије
- Аустралије
- Јужне Африке
- Јамајке
- Јапана (који није био колонија, али је прихватио британски систем)
Упркос глобалној доминацији десностране вожње, левострани саобраћај и даље има значајну присутност широм света.
Ево и неких занимљивих чињеница:
- У Лондону су чести натписи "Лоок right" испред пешачких прелаза - подсећање за туристе који инстинктивно гледају лево.
- У Аустралији, релација Перт-Сиднеј дуга преко 3.900 км вози се левом страном, што је најдужа таква вожња на свету.
- У земљама где је вожња десном страном законски прописана, британски аутомобили с воланом на десној страни често не могу да се региструју без модификација.
Правац вожње на први поглед може деловати као техничка ситница, али иза њега стоје векови историје, сукоба, културе и праксе. За Британце, вожња левом страном није само навика то је део националног идентитета који траје вековима. И док свет вози десно, они остају верни свом правцу. Буквално.