Evo zašto se u nekim državama vozi levom stranom: Istina koju možda nikad niste čuli - Odgovor leži u srednjem veku
Dok ostatak sveta vozi desno, Britanci uporno gaze levom trakom i to ne iz hira, već zbog vekova istorije, mačeva, revolucija i tvrdoglave tradicije koja traje do danas.
Ako se nađete na ulicama Londona, Mančestera ili Edinburga, brzo ćete primetiti nešto što većinu turista zbunjuje: automobili se kreću levom stranom puta, a volan im je s desne strane. I dok ostatak sveta, tačnije oko 65% zemalja vozi desno, Velika Britanija i dalje ustrajava u ovom, naizgled neobičnom pravilu. Međutim, koreni ove prakse mnogo su dublji nego što se misli i sežu daleko unazad, sve do vremena konjanika i mačeva.
Vitezovi, mačevi i desna ruka: kako je sve počelo
U srednjem veku, putovanja su se uglavnom odvijala uz pomoć konja, a većina ljudi kao i danas bila je desnoruka. Kada bi se susreli sa drugima na uskom putu, prirodno bi bilo da se drže leve strane, jer bi im to omogućilo da u slučaju sukoba koriste mač u desnoj ruci.
Levostrano kretanje bilo je praktično i bezbedno, i s vremenom je postalo standard u mnogim delovima Evrope , uključujući i Veliku Britaniju.
Napoleon i "desna revolucija"
Situacija se počinje menjati tokom kasnog 18. i 19. veka, kada na scenu stupa Napoleon Bonaparte. Budući da je bio levoruk, Napoleonu je više odgovaralo kretanje desnom stranom, pa je to pravilo nametnuo i zemljama koje je osvojio. Tako je većina kontinentalne Evrope prešla na vožnju desnom stranom.
Osim lične preferencije, pravilo je imalo i simbolički značaj, bila je to još jedna distinkcija u odnosu na neprijateljsku Britaniju, koja je zadržala levostranu vožnju kao deo sopstvenog identiteta.
Automobili i savremeno doba: zašto Britanija nikada nije promenila stranu
Kada su se pojavili prvi automobili, Britanija je jednostavno nastavila tradiciju. Automobili su konstruisani sa volanom na desnoj strani, kako bi vozač bio bliže sredini puta, što je olakšavalo preticanje i pružalo bolju preglednost.
I dok su mnoge države sa razvojem infrastrukture menjale pravac vožnje (na primer Švedska 1967. godine), Britanija nikada nije ni pokušala. Razlozi su brojni:
- kompletna putna infrastruktura je prilagođena levostranoj vožnji
- cela autoindustrija funkcioniše u tom sistemu
- kulturni identitet je s njim duboko povezan
Ko još vozi levom stranom?
Britanija nije usamljena. Oko 35% sveta i dalje vozi levom stranom, a to su uglavnom bivše britanske kolonije poput:
- Indije
- Australije
- Južne Afrike
- Jamajke
- Japana (koji nije bio kolonija, ali je prihvatio britanski sistem)
Uprkos globalnoj dominaciji desnostrane vožnje, levostrani saobraćaj i dalje ima značajnu prisutnost širom sveta.
Evo i nekih zanimljivih činjenica:
- U Londonu su česti natpisi "Look right" ispred pešačkih prelaza - podsećanje za turiste koji instinktivno gledaju levo.
- U Australiji, relacija Pert-Sidnej duga preko 3.900 km vozi se levom stranom, što je najduža takva vožnja na svetu.
- U zemljama gde je vožnja desnom stranom zakonski propisana, britanski automobili s volanom na desnoj strani često ne mogu da se registruju bez modifikacija.
Pravac vožnje na prvi pogled može delovati kao tehnička sitnica, ali iza njega stoje vekovi istorije, sukoba, kulture i prakse. Za Britance, vožnja levom stranom nije samo navika to je deo nacionalnog identiteta koji traje vekovima. I dok svet vozi desno, oni ostaju verni svom pravcu. Bukvalno.