Пут ка сусрету Трампа и Путина води преко Србије: Београд поново у средишту светске пажње
Поставља се питање како руски председник уопште може да стигне на место сусрета кад су му врата европског ваздушног простора практично затворена.
Руски председник Владимир Путин, суочава се са затвореним ваздушним простором широм Европе уочи најављеног састанка са Трампом у Будимпешти. Преседан из августа, када је стигао на Аљаску, показује да рестрикције нису апсолутне када постоји политичка воља. Услед рата у Украјини и клинча са Пољском и Румунијом, најреалнија ваздушна рута за Путина води јужно, преко Црног мора, кроз прагматичну Бугарску и пријатељску Србију. Путинов могући пролаз кроз српски ваздушни простор додатно би нагласио улогу Балкана као моста – или барем заобилазног пута – у односима великих сила.
Најава новог самита америчког и руског председника Доналда Трампа и Владимира Путина у Будимпешти поново отвара питање како руски председник уопште може да стигне на место сусрета кад су му врата европског ваздушног простора практично затворена.
Санкције Европске уније и затварање ваздушног простора после напада Русије на Украјину у фебруару 2022. године онемогућиле су руским државним авионима пролаз кроз већину европских земаља, посебно оних у Европској унији. Рестрикције су уведене као део ширег пакета мера које обухватају финансијски сектор, енергетику и трговинску размену. За руске званичнике који путују у иностранство, то значи да је готово сваки пут кроз Европу препрека, осим када постоји изричита политичка сагласност земаља на рути.
У августу је Путин успео да стигне до Аљске и Сједињених Америчких Држава на први самит са Трампом, што показује да рестрикције нису апсолутне када постоји воља домаћина и дипломатски договор. По други пут за мање од три месеца, амерички и руски председник покушавају барем формално покушавају да пронађу начин за окончање рата који траје готово четири године.
Коридор "Балкан" и пут преко Србије
У теорији, најкраћа рута из Москве до Будимпеште водила би директно преко Украјине, али та опција није реална – не само због рата који траје, већ и због очигледних безбедносних ризика. Путинов авион изнад украјинских територија био би – из перспективе Кијева – легитиман војни циљ.
Друга теоретски директна рута водила би преко руске Каљинградске области или Белорусије, затим Пољске и Словачке до Мађарске. Словачки премијер Роберт Фицо био би, у теорији, сарадљив домаћин – отворено је блокирао нове пакете ЕУ санкција против Русије и заговара "разумна решења" која не угрожавају словачке интересе, посебно у енергетском сектору. Братислава одржава прагматичне односе са Москвом упркос чланству у ЕУ и НАТО.
Међутим, ова рута има критичну препреку – Пољску. Варшава је, уз балтичке земље, најжешћи критичар Русије у Европи. Пољска не само да је међу водећим заговорницима стриктних санкција и војне помоћи Украјини, већ Руси у Пољској изазивају и дубоке историјске трауме. Идеја да руски државни авион прелети пољски ваздушни простор била би политички ризична за било коју владу у Варшави.
Следећа географски логична опција била би преко Црног мора и Румуније, али ни та варијанта није изгледна. Букурешт је, када је у питању владајућа политичка елита, међу најгласнијим критичарима Москве у региону. Недавно одражни председнички избори у Румунији додатно су појачали антируску реторику у проевропском табору румунске политике, који је тесно победио проруску страну после три циклуса гласања и једних поништених избора. Румунија је међу најжешћим заговорницима стриктне примене санкција, што чини дозволу за прелазак руског државног авиона готово немогућом.
Бугарска, с друге стране, представља занимљивију опцију. Иако је чланица ЕУ и НАТО-а, Бугарска традиционално негује пријатељске односе с Русијом због историјских, културних и православних веза. Упркос формалној усклађености са ЕУ политикама, Софија је у пракси често прагматичнија када је реч о односима с Москвом. Ако би било политичке воље, бугарски ваздушни простор могао би бити део руте – поготово уз дискретне дипломатске договоре.
Србија би у том случају била следећа кључна карика. Београд није увео санкције Русији, није део чланства ЕУ, док "Ер Србија" већ одржава редовне летове до Москве за цивилно становништво, и традиционално негује пријатељске односе са Москвом. Још важније, Србија није чланица НАТО-а, што Београд ослобађа додатног притиска у доношењу оваквих одлука.
Извор: Србија Данас/РТС