Otkriveni novi detalji o ukrajinskoj operaciji "Paukova mreža": Akcija zamalo odložena zbog pijanih vozača?
Ukrajina je 1. juna ove godine provela operaciju "Paukova mreža", kada je njihova obaveštajna služba (SBU) u Rusiju prokrijumčarila kamione sa dronovima, kojim su kasnije uništili veliki broj ruskih aviona.
Wall Street Journal je sada otkrio detalje o ovoj operaciji koje ranije nisu bile poznate, a na samom početku ističu da do operacije skoro nije ni došlo.
Naime, na jednom od montažnih kamiona gde su se nalazili dronovi je skliznuo krov, te je ruski vozač rekao da je video dronove, što je moglo ugroziti celu operaciju.
Artem Timofejev, glavni koordinator akcije na terenu, je smislio priču koju je Rus potpuno prihvatio, a to je da su kabine lovačke kućice, a dronovi se koriste za praćenje životinja na velikim površinama.
Na kraju je vozač uspeo da vrati krov, a operacija je tako "preživela" poslednju u nizu smetnji koje su se desile.
Jedna od njih, posebno zanimljiva, desila se u aprilu, odnosno dva meseca pre same operacije.
SBU je planirao da izvrši udar 9. maja, koji se u Rusiji slavi kao Dan pobede nad fašizmom.
Ipak, u Rusiji je ovaj period obeležen praznicima, što su vozači iskoristili da piju velike količine alkoholnog pića, zbog čega je cela operacija odgođena za početak juna.
Međutim, temelji za napad, što su kamioni koji su nosili ove dronove, postavljeni su ranije, odnosno između 23. i 26. maja, kada su vozači, bez znanja o tome šta prenose, s kamionima ušli u Rusiju.
Kada su kamioni parkirani u blizinu aerodroma, gde su se nalazile mete, operacija je mogla početi, a zanimljivo je istaći i da piloti dronova nisu znali šta je meta do samog dana operacije.
Razlog za ovakav pristup, kako piše WSJ, je bio da se apsolutno izbegne curenje informacija o operaciji, zbog čega je samo nekoliko osoba znalo šta SBU sprema za 1. juni.
Kada je sve bilo spremno, pilotima je rečeno da su mete ruski avioni, a njihova reakcija bila je da je reč o "operaciji kao i svakoj drugoj".
- Nije bilo nervoze. Imali smo jasan cilj i znali smo da ćemo ga ostvariti - rekao je jedan pilot.
Pred sami početak akcije, SBU je imao još jedan problem. Veza između Kijeva i jednog od kamiona bila je izrazito loša, a ukrajinski obaveštajci su pokušali vozača navesti na popravku.
Ipak, nakon nekog vremena, on je prestao odgovarati na pozive, što je navelo agente SBU-a da pokrenu operaciju u nešto manjem kapacitetu nego što je to bilo planirano.
Kada je operacija krenula, oko pilota su se okupili agenti SBU-a koji su sa strepnjom pratili dešavanja. Svaki put kada bi ruski avion bio pogođen, okupljeni bi glasno slavili, piše WSJ.
- Bilo je neverovatno emotivno. Kada čuješ nekog kako slavi, znaš da sve radi, sve leti -rekao je jedan od pilota.
U Rusiji, posmatrači, uključujući vojno osoblje i same vozače kamiona, u neverici su gledali kako jato dronova poleće.
Kada je napad završen sat kasnije, prema ukrajinskim podacima, pogođen je 41 ruski avion, od kojih je najmanje desetak uništeno.
Neki analitičari smatraju da bi broj mogao biti preteran prema satelitskim snimcima. SBU ostaje pri svojoj proceni, rekavši da je Rusija pokušala prevariti analitičare premeštanjem neoštećenih aviona na mesta oštećenih.
Glavni koordinator u Rusiji, Artem Timofejev, uskoro je postao meta FSB-a, ruske obaveštajne službe, ali je do dolaska agenata na njegovu adresu on već bio van zemlje.
Timofejev i njegova supruga, koja je također znala za operaciju, su par dana prije operacije prešli granicu u Kazahstan u iznajmljenom kombiju, pod izgovorom da idu na odmor.