Počev od 1. januara 2025. godine, Beograd će se upisati u istoriju kao prvi evropski grad sa više od milion stanovnika koji uvodi potpuno besplatan javni prevoz. Ova mera otvara novo poglavlje u urbanom razvoju grada: omogućava brže, pristupačnije i čistije kretanje, a istovremeno podiže kvalitet života stanovnika svih socijalnih slojeva.
Iskustva gradova poput Luksemburga i Talina već su pokazala da ukidanje karata smanjuje saobraćajne gužve, poboljšava kvalitet vazduha i ublažava ekonomske razlike među građanima. Beograd sada ide korak dalje, kombinujući besplatan prevoz sa sveobuhvatnom modernizacijom vozila i infrastrukture.
Velika reforma voznog parka
-
Potpuna obnova autobusa: Do kraja 2025. godine, svaki autobus – bilo gradski ili privatni – biće star najviše dve godine. Već je isporučeno 40 novih vozila, a još 50 stiže tokom 2026.
-
Novi tramvaji i trolejbusi: Prvih 25 novih tramvaja dolazi 2025. godine, a do kraja 2027. planira se zamena preostalih 120 tramvaja i 100 trolejbusa. Finansiranje će biti kombinacija gradskog budžeta i modela javno-privatnog partnerstva.
-
Ekološko unapređenje: Moderna vozila sa nižim emisijama doprineće smanjenju zagađenja, čineći prestonicu zdravijim mestom za život.
Društveni i ekonomski efekti
-
Manje gužve, čistiji vazduh – Motivisanjem građana da pređu sa automobila na gradski prevoz, smanjuje se broj vozila na ulicama i emisija štetnih gasova.
-
Jednak pristup uslugama – Besplatan prevoz briše barijere među različitim socijalnim grupama, olakšavajući svima pristup obrazovanju, zdravstvu, kulturi i rekreaciji.
-
Pametna ulaganja – Uštede na izdavanju i kontroli karata, kombinovane s potencijalnim smanjenjem troškova u zdravstvu i infrastrukturi, oslobađaju sredstva za dodatne projekte od javnog interesa.
Ambiciozan, ali izvodljiv plan
Grad Beograd je postavio jasnu viziju: do kraja 2027. godine imati potpuno obnovljen, ekološki prihvatljiv vozni park i trajno besplatan javni prevoz – podvig koji nije ostvario nijedan megagrad u tako kratkom vremenskom roku. Ključni su hrabri koraci gradske uprave, dobro osmišljen finansijski model i posvećenost održivom razvoju.
Beograd se, stoga, pozicionira kao pionir među evropskim metropolama: grad inovacija i prilika, u kojem je mobilnost dostupna svima, a budućnost zelenija i inkluzivnija.