clear sky
15°C
29.04.2024.
Beograd
eur
117.1527
usd
109.2537
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan
Podešavanja Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan

ZAHVALJUJUĆI NJIMA IZBEGNUTA JE KATASTROFA: Ova tri TIPA helikoptera odigrala su KLJUČNU ulogu u gašenju požara na Novom Beogradu! (FOTO/VIDEO)

24.01.2024. 19:16
Piše:
Srbija Danas/V.M.
Kineski tržni centar, helikopteri
Kineski tržni centar, helikopteri / Izvor: Srbija Danas

Na svu sreću, izbegnute su ljudske žrtve

Kao što je poznato, veliki požar je rano jutros oko 7 časova izbio u Kineskom tržnom centru u Bloku 70 na Novom Beogradu. Pod vatrom se našlo čak 3.000 metara kvadratnih tog velikog objekta, mnoge radnje su izgorele u vatrenoj stihiji, a vatrogasci su vodili četvoročasovnu bitku protiv vatrene stihije koju nije nimalo bilo lako obuzdati. 

ZBOG OVOGA SE ZAPALIO TRŽNI CENTAR U BLOKU 70?! Kinezi tvrde da je ovo uzrok požaraPožar u bloku 70

ZBOG OVOGA SE ZAPALIO TRŽNI CENTAR U BLOKU 70?! Kinezi tvrde da je ovo uzrok požara

RASPRODAJA U BLOKU 70 NAKON POŽARA: Građani pohrlili da pokupuju stvari po znatno nižim cenama (FOTO/VIDEO)Požar u bloku 70

RASPRODAJA U BLOKU 70 NAKON POŽARA: Građani pohrlili da pokupuju stvari po znatno nižim cenama (FOTO/VIDEO)

CRNO NEBO NAD BEOGRADOM Grad je prekriven oblakom DIMA, oseća se i neprijatan miris! Evo kako da se zaštititeFoto: Srbija Danas

CRNO NEBO NAD BEOGRADOM Grad je prekriven oblakom DIMA, oseća se i neprijatan miris! Evo kako da se zaštitite

Veliki broj vatrogasaca i policijskih snaga, kao i kola Hitne pomoći bio je uključen u akciju sprečavanja daljeg širenja požara i mogućeg ugrožavanja života stanovnika Novog Beograda u okolini Kineskog tržnog centra.

Na svu sreću, nije bilo povređenih sugrađana i izbegnuta je katastrofa većih razmera. Upravo takvom ishodu možda najviše možemo da zahvalimo vazduhoplovnoj policijsko-vatrogasnoj jedinici i najnovijim helikopterima koji su preuzeli najznačajniju ulogu u gašenju požara koji se mogao videti i iz najudaljenijih krajeva Beograda, pa čak i sa potpuno suprotne strane grada.

U gašenju do sada neviđenog požara u našoj prestonici veliku ulogu su odigrala tri tipa helikoptera, a to su: Airbus Helicopters H145MAgusta Bell AB-212, kao i helikopter kupljen od Rusije, čuveni "Kamov" Ka-32.

H145M

Naime, MUP Srbije je prošle godine za svoju helikoptersku jedinicu nabavio četiri višenamenska helikoptera H145 i tri srednja transportna helikoptera H215 "Super Puma". Airbus Helicopters H145 (ranije Eurocopter EC145) je dvomotorni laki helikopter koji je razvio i proizveo Airbus Helicopters.

H145M
H145M / Izvor: Srbija Danas

Prvobitno označen kao BK 117, H145 je zasnovan na MBB/Kavasaki BK 117 C1, koji je postao deo kombinovane Eurocopter linije 1992. spajanjem Daimler-Benzovog odeljenja helikoptera Messerschmitt-Bolkov-Blohm u Eurocopter.

Helikopter je ranije nazvan EC145, ažurirana verzija, EC145 T2, preimenovana je u H145 2015. godine. H145 je dvomotorni helikopter i može da preveze do devet putnika zajedno sa dve posade, u zavisnosti od konfiguracije. Helikopter je namenjen za prevoz putnika, korporativni transport, hitnu medicinsku pomoć (EMS), traganje i spasavanje, parajavne i komunalne uloge, kao i gašenje požara.

Vojne varijante helikoptera su takođe proizvedene pod različitim oznakama, kao što su H145M ili UH-72, i korišćene su za obuku, logistiku, medicinsku evakuaciju, izviđanje, lake napade i operacije transporta trupa.

Danas smo svedočili tome da je ovaj helikopter odličan i veoma uspešan i u ulozi gašenja požara i Srbija ukupno ima šest ovakvih helikoptera, dok je još devet poručeno.

AB 212

AB 212 se u ključnim aspektima zasniva na proverenom tehničkom dizajnu helikoptera Bell UH-1D. Između ostalog, ovo se pokazalo posebno korisnim u vazdušnom spasavanju. Nakon eksperimentalnog modela sa verzijom označenom kao Model 208 "Twin Delta", model je dalje razvijen u 212. Prvi let helikoptera je obavljen u aprilu 1969, a serijske isporuke su počele 1971. Počevši od 1988, Bell je preselio proizvodnju u Kanadu. Vojna varijanta Bell 212 dobila je oznaku UH-1N Iroquois ili alternativno Twin Huey.

Helikopter se posebno koristi za zadatke kao što su vazdušno spasavanje, policijske misije, ali i gašenje požara. Bell 212 je proizveden po licenci kao AB 212 od strane kompanije Agusta u Italiji.

AB 212
AB 212 / Izvor: Srbija Danas

Agusta Bell 212, koji ima kapacitet da prevozi ukupno 14 ljudi, ima glavni i repni rotor sa dve lopatice, klizni stajni trap i sposoban je za instrumentalni let. Veoma je svestran zahvaljujući svojoj spoljnoj utovarnoj kuki i vitlu za brzo pričvršćivanje, pa je tako veoma dobar u operacijama gašenja šumskih, ali kako smo imali prilike da vidimo i požara u veoma naseljenim gradskim sredinama.

Pored eksternih transporta tereta, koristi se, između ostalog, za spasilačke i planinske letove, kao i za geofizička merenja (sa sondom).

MUP Srbije je i ranije za potrebe gašenja šumskih požara na Mokroj gori i u Grčkoj i Severnoj Makedoniji angažovao helikoptere H-145M i AB 212. Međutim, ovo je bila prva urbana upotreba ovih helikoptera i to u samom gradskom jezgru.

U podvesnom vedru za vodu AB 212 mogu da zahvate oko 1.200-1.300 litara vode dok H-145M ima vedro koje iz reke ili jezera u blizini požara može da "pokupi" 800-1.000 litara vode.

Kamov Ka-32

Kamov Ka-32A je autonomni kompaktni vazdušni transporter visoke snage i težine koji može da radi nezavisno od podrške na zemlji. Glavne uloge civilnog helikoptera Ka-32A su prevoz putnika i tereta, leteća dizalica za građevinske konstrukcije, transport kabastih tereta do 5t koji se nose na spoljnoj vezi, nošenje velikih stabala, traganje i spasavanje, medicinska i hitna evakuacija, utovar i istovar sa i na brodovima na moru i u priobalnim operacijama. Helikopteri su korišćeni i za postavljanje dalekovoda i stubova žičara u hotelskim kompleksima na poznatim planinskim skijalištima, kao i za gašenje velikih šumskih požara.

Kamov Ka-32
Kamov Ka-32 / Izvor: Srbija Danas

Razvoj prototipa Ka-32 počeo je 1969. On je prvi put poleteo 1973. Prvi operativni Ka-32 je završio svoj prvi let u oktobru 1980. Prvobitno je prikazan na Pariskom sajmu avijacije u junu 1985. godine.

Ka-32 je baziran na pomorskom helikopteru Ka-27 (Heliks). Prvi let civilnog helikoptera Ka-32A obavljen je 1990. godine. Izgrađene su i posebne varijante: Ka-32A1 i Ka-32A11BC za gašenje požara i Ka-32A2 za vazdušne policijske operacije.

Ka-32A11BC je dobio sertifikat Evropske agencije za bezbednost vazduhoplovstva (EASA) u oktobru 2009. Sertifikat omogućava helikopteru da leti na nebu zemalja Evropske unije.

Proizvedeno je preko 140 helikoptera porodice Ka-32 i helikopter je u upotrebi kod operatera u Rusiji (Ministarstvo za vanredne situacije, Glavno odeljenje unutrašnjih poslova grada Moskve), Kanadi (Helikopteri ostrva Vankuver za drvoseču), Nemačkoj (Helog ), Švajcarska (HeliSviss), Tajvan, Tenerife (PANH za gašenje požara), Papua Nova Gvineja (Heli Niugini za offshore operacije), Mjanmar, Južna Koreja, ali i u Srbiji i mnogim drugim zemljama.

Da rezimiramo, "Kamov" Ka-32 jedini je namenski tip helikoptera za gašenje požara koji poseduje Srbija, ali se i druge letilice uspešno koriste u ovoj nameni.

MUP Srbije pored Kamova na raspolaganju za borbu sa vatrenom stihijom ima i helikoptere H215 Super Puma.

Iako joj to nije primarna namena, vatrogasne performanse Super Pume su veoma respektabilne - zahvaljući pre svega "sirvoj snazi" motora Turbomeca Makila i nosivosti do 4.5 tona vode u vedru.

Poređenja radi, u zavisnosti od uslova, H145 u jednom naletu na požar može da izbaci od 700 do 800 litara vode.