Srbija na pragu uvođenja najstrožih mera do sada: Novi Zakon o bezbednosti saobraćaja donosi čak 18 promena – Trajna zabrana upravljanjem vozila za bahate, ali i nagrade za savesne
Kako je za medije istakao ranije Milan Ilić, savetnik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja (ABS), do početka aprila je na mejl adresu ABS-a, [email protected], stiglo više od 150 predloga i svaki od tih predloga je došao u radnu grupu na kojoj se raspravlja o toj temi.
Predložene izmene ZOBS-a uključuju uvođenje obaveznih kamera u vozilima, trajno oduzimanje automobila, strože kazne za nevezivanje pojasa i čak mogućnost prijave prekršaja putem aplikacije – sve po ugledu na evropske prakse koje su građani Srbije predložili u cilju unapređenja saobraćajne bezbednosti.
Kamere u vozilima – obavezan deo opreme?
Jedan od najupečatljivijih predloga koji bi mogao biti deo novog Zakona o bezbednosti saobraćaja jeste uvođenje obaveznih kamera u vozilima, poznatih kao dashcam uređaji. Kako je za "Blic" otkrio Milan Ilić iz Agencije za bezbednost saobraćaja (ABS), građani su predložili da se ove kamere koriste prvenstveno u službenim vozilima, školskim autobusima i komercijalnom transportu – kako bi se lakše utvrdila odgovornost u slučaju nezgoda.
Prijavljivanje prekršaja putem aplikacije – novi vid građanske kontrole
Građani su takođe predložili da se uvede mogućnost prijavljivanja saobraćajnih prekršaja putem posebne mobilne aplikacije, uz dostavljanje snimka ili fotografije kao dokaza. Predlog uključuje i ideju da se za svaku prijavu dodeli simbolična novčana nagrada. MUP već razmatra izradu takve aplikacije, potvrdio je ranije načelnik Uprave saobraćajne policije Slaviša Lakićević.
Doživotna zabrana vožnje i oduzimanje automobila
Jedan od najstrožih predloga odnosi se na trajno oduzimanje vozila višestrukim počiniocima teških prekršaja, kao i uvođenje doživotne zabrane vožnje. Poseban akcenat stavljen je na vožnju pod dejstvom alkohola i psihoaktivnih supstanci. Prema predlogima, nakon dve pravosnažne presude, prekršioci bi trajno ostajali bez dozvole i vozila.
Kazne za sporu vožnju – kada prespori postaju opasni
Građani su ukazali i na problem prekomerno spore vožnje koja izaziva nervozu, rizična preticanja i može dovesti do nezgoda. Novi zakon bi mogao da predvidi kazne i za ovu kategoriju saobraćajnih učesnika, čime bi se poboljšao protok saobraćaja i smanjile potencijalne opasnosti.
Kamiondžije na udaru – kazne za nebezbedan teret
Vozači kamiona koji ne prekrivaju teret ceradama mogli bi ubuduće da snose odgovornost za štetu i opasnosti koje izaziva ispadanje materijala na putevima. Građani su tražili strože kontrole i sankcionisanje zbog učestalih incidenata ovog tipa.
Fotografije i snimci kao dokazi? Još uvek pod znakom pitanja
Jedan od predloga jeste da se lični snimci i fotografije koriste kao dokaz u saobraćajnim prekršajima, kao što je praksa u Norveškoj ili Kataru. Ipak, prema Zakonu o krivičnom postupku u Srbiji, takvi dokazi trenutno nisu validni ukoliko nisu pribavljeni na zakonit način, što znači da bez pristanka osobe koja se snima, oni ne mogu imati pravnu težinu.
Strože kazne za one koji ne vezuju pojas – Odgovornost na vozačima
Predlog građana predviđa da kazne snose i vozači ukoliko putnici u vozilu, posebno na zadnjem sedištu, nisu vezani. ABS navodi da bi se time značajno povećala upotreba sigurnosnog pojasa, a kazne bi bile dodatni podsticaj za savesno ponašanje.
Nagrade za savesne vozače - Popusti i priznanja
Uz kaznene mere, predložen je i sistem nagrađivanja savesnih vozača – kroz popuste na registraciju, beneficije i javna priznanja. Ova inicijativa ima za cilj da motiviše vozače na odgovorno ponašanje, a inspirisana je praksama iz evropskih zemalja.
Svi predlozi pod lupom
Kako ističe Milan Ilić iz ABS-a, svi predlozi biće analizirani sa aspekta pravne održivosti, primenljivosti i efikasnosti. "Posebno je važno istaći da je veliki broj predloga inspirisan praksama iz evropskih zemalja, čime se jasno pokazuje da građani Srbije žele evropske standarde i veću kulturu u saobraćaju", zaključuje on u razgovoru za Blic.