Србија на прагу увођења најстрожих мера до сада: Нови Закон о безбедности саобраћаја доноси чак 18 промена – Трајна забрана управљањем возила за бахате, али и награде за савесне
Како је за медије истакао раније Милан Илић, саветник директора Агенције за безбедност саобраћаја (АБС), до почетка априла је на мејл адресу АБС-а, [email protected], стигло више од 150 предлога и сваки од тих предлога је дошао у радну групу на којој се расправља о тој теми.
Предложене измене ЗОБС-а укључују увођење обавезних камера у возилима, трајно одузимање аутомобила, строже казне за невезивање појаса и чак могућност пријаве прекршаја путем апликације – све по угледу на европске праксе које су грађани Србије предложили у циљу унапређења саобраћајне безбедности.
Камере у возилима – обавезан део опреме?
Један од најупечатљивијих предлога који би могао бити део новог Закона о безбедности саобраћаја јесте увођење обавезних камера у возилима, познатих као дасхцам уређаји. Како је за "Блиц" открио Милан Илић из Агенције за безбедност саобраћаја (АБС), грађани су предложили да се ове камере користе првенствено у службеним возилима, школским аутобусима и комерцијалном транспорту – како би се лакше утврдила одговорност у случају незгода.
Пријављивање прекршаја путем апликације – нови вид грађанске контроле
Грађани су такође предложили да се уведе могућност пријављивања саобраћајних прекршаја путем посебне мобилне апликације, уз достављање снимка или фотографије као доказа. Предлог укључује и идеју да се за сваку пријаву додели симболична новчана награда. МУП већ разматра израду такве апликације, потврдио је раније начелник Управе саобраћајне полиције Славиша Лакићевић.
Доживотна забрана вожње и одузимање аутомобила
Један од најстрожих предлога односи се на трајно одузимање возила вишеструким починиоцима тешких прекршаја, као и увођење доживотне забране вожње. Посебан акценат стављен је на вожњу под дејством алкохола и психоактивних супстанци. Према предлогима, након две правоснажне пресуде, прекршиоци би трајно остајали без дозволе и возила.
Казне за спору вожњу – када преспори постају опасни
Грађани су указали и на проблем прекомерно споре вожње која изазива нервозу, ризична претицања и може довести до незгода. Нови закон би могао да предвиди казне и за ову категорију саобраћајних учесника, чиме би се побољшао проток саобраћаја и смањиле потенцијалне опасности.
Камионџије на удару – казне за небезбедан терет
Возачи камиона који не прекривају терет церадама могли би убудуће да сносе одговорност за штету и опасности које изазива испадање материјала на путевима. Грађани су тражили строже контроле и санкционисање због учесталих инцидената овог типа.
Фотографије и снимци као докази? Још увек под знаком питања
Један од предлога јесте да се лични снимци и фотографије користе као доказ у саобраћајним прекршајима, као што је пракса у Норвешкој или Катару. Ипак, према Закону о кривичном поступку у Србији, такви докази тренутно нису валидни уколико нису прибављени на законит начин, што значи да без пристанка особе која се снима, они не могу имати правну тежину.
Строже казне за оне који не везују појас – Одговорност на возачима
Предлог грађана предвиђа да казне сносе и возачи уколико путници у возилу, посебно на задњем седишту, нису везани. АБС наводи да би се тиме значајно повећала употреба сигурносног појаса, а казне би биле додатни подстицај за савесно понашање.
Награде за савесне возаче - Попусти и признања
Уз казнене мере, предложен је и систем награђивања савесних возача – кроз попусте на регистрацију, бенефиције и јавна признања. Ова иницијатива има за циљ да мотивише возаче на одговорно понашање, а инспирисана је праксама из европских земаља.
Сви предлози под лупом
Како истиче Милан Илић из АБС-а, сви предлози биће анализирани са аспекта правне одрживости, применљивости и ефикасности. "Посебно је важно истаћи да је велики број предлога инспирисан праксама из европских земаља, чиме се јасно показује да грађани Србије желе европске стандарде и већу културу у саобраћају", закључује он у разговору за Блиц.