Većina vozača će ostati u šoku kada ovo čuje: Menja se ova stavka prilikom tehničkog pregleda, aktiviran novi sistem
Tehnički pregledi ulaze u novu eru.
Velike promene spremaju se za sve vozače u Srbiji - mahinalne radnje, lažni rezultati i "časti pa prođi" više neće biti mogući. Kako je potvrđeno iz Agencije za bezbednost saobraćaja (ABS), u toku je priprema centralnog informacionog sistema tehničkih pregleda, kojim će biti umreženi svi tehnički centri u zemlji.
Kako objašnjavaju iz ABS-a, podaci sa tehničkog pregleda biće u realnom vremenu prosleđivani Ministarstvu unutrašnjih poslova i samoj Agenciji za bezbednost saobraćaja.
Nakon obavljenog tehničkog, svi rezultati biće automatski prosleđeni i dostupni u okviru E-uprave, pa će registracija vozila biti moguća isključivo na osnovu validnih i zvaničnih registracionih listova.
U ABS-u navode da će novi sistem objediniti sve - merne uređaje, različite informacione sisteme i kompletnu obradu podataka, čime se omogućava potpuna kontrola i transparentnost.
- U centralnom informacionom sistemu tehničkih pregleda postojaće podaci o privrednim društvima i kontrolorima koji se bave vršenjem tehničkog pregleda vozila, strankama, vozilima, izvršenim merenjima pomoću uređaja i proračunima, ocenama tehničke ispravnosti vozila, stepenu neispravnosti vozila, kao i utvrđenim tehničkim neispravnostima - naveli su iz ABS-a.
Dodaju i da će sistem biti povezan sa više postojećih baza podataka - uključujući MUP, CROSO, Agenciju za privredne registre (APR), kao i sa E-upravom.
Glavni i odgovorni urednik portala Autoinfo, Željko Regoda, ranije je za Kurir istakao da je vreme mahinacija prošlo.
- Nema više prolaska tehničkog sa dve crvene - rekao je Regoda.
- Očekujem da to zaživi sledeće godine, prvo će biti jedan testni period. To je kompleksni sistem, oni već na neki način imaju bazu, ali ovo je nešto kompleksnije i ozbiljnije jer će rezultati uređaja za kontrolisanje kočnica i izduvnih gasova biti direktno umreženi u bazu. To će onemogućiti muljanje, dakle rezultati će automatski izlaziti u toj bazi. Nema prepravke, nema vraćanja, nema gašenja kamere pa stavljanja drugog vozila. Ko je imao neispravne kočnice ili izduvne gasove, neće više moći da časti nekog da prođe tehnički - objašnjava on.
Dodatnu težinu novom sistemu daje i mišljenje profesora Saobraćajnog fakulteta u Beogradu u penziji, Milana Vujanića, koji kaže da će ovaj sistem učiniti da "stanje na terenu postane poznato svima koji odlučuju o bezbednosti saobraćaja".
- U gradu imate koliko hoćete automobila kojima jedan migavac ne radi - rekao je Vujanić za TV Prva.
- Građani tehničku ispravnost vozila kontrolišu jedanaestomesečnim tehničkim pregledima. Možete u gradu videti koliko hoćete automobila kojima ne radi migavac ili im radi jedan, drugi ne radi, čime se narušava osnovno pravilo vidi i budi viđen. Zbog toga je tehnički pregled, a posebno zbog činjenice da vozila tokom eksploatacije lako mogu doći u situaciju da im se pokvari neki od vitalnih uređaja. To su uređaji za zaustavljanje, uređaji za upravljanje i signalizaciju. Svi ti uređaji imaju funkciju, ovaj za zaustavljanje da možete da izbegnete nezgodu, ovaj za upravljanje da možete da idete tamo gde ste namerili i ovaj za signalizaciju da drugi vide šta imate nameru da uradite. Dakle, ako nešto od toga ne radi, vi stvarate opasnost za druge ljude. Nije problem da li je neko neozbiljan pa ga ne brine njegova lična bezbednost, nego da li ugrožava druge ljude. Zbog toga je bitno da svi budemo što moguće pažljiviji - rekao je profesor.
Dodaje i da je važno imati sistem koji može da identifikuje neispravnost u realnom vremenu, jer su posledice neodržavanja vozila nepredvidive i opasne.
- Posebno, što ovaj sistem omogućava, neće biti više mahinacija na tehničkom pregledu. Uvek će postojati neki procenat mahinacije, ali je bitno da on bude što manji, a ovaj sistem omogućava da on praktično bude minimalan - zaključuje Vujanić.
Na kraju, ističe da nijedna stavka na tehničkom nije uvedena bez razloga, već zato što može da spasi život ili spreči tragediju, kako za samog vozača, tako i za druge učesnike u saobraćaju.