OTKRIVEN UZROK PADA AVIONA? Prvi rezultati istrage o nesreći u kojoj su poginuli piloti (FOTO)
Nažalost, piloti su stradali na licu mesta
Ekstremno mala visina na kojoj je leteo "MiG-21" iznad sela Brasina kod Malog Zvornika, kao i poslednji manevri neposredno pre pada letelice, u središtu su istrage koja je otvorena povodom teške vazduhoplovne nesreće u kojoj su poginula dvojica pilota Ratnog vazduhoplovstva, major Dejan Krsnik i kapetan prve klase Zvonko Veselinović.
Koliko jezika govorite? Nekoliko saveta kako da ove JESENI doživite magičnu avanturu?
SIN NASTRADALOG PILOTA ZA TRAGEDIJU SAZNAO NA INTERNETU: Tata nije trebalo da radi, poginuo je na slobodan dan
IZGUBLJENI OD BOLA I TUGE! "MARO POGIBE NAM ZVONKO": Otac nastradalog pilota, gledao rušenje aviona
Oni su tragično nastradali u petak ujutru, na redovnom letačkom zadatku, kada se letelica kojom su upravljali iz zasad nepoznatih razloga, tik iznad okolnih kuća, survala u obližnji potok.
Ove okolnosti čine osnovu istraživanja koje sprovode dve vojne komisije - jedna u nadležnosti Generalštaba Vojske Srbije i druga, stručna, koju vodi Komanda Ratnog vazduhoplovstva. Njihov zadatak je da prikupe sve činjenice, izjave očevidaca i rezultate ekspertize olupine "MiG-a 21" i daju odgovor o tačnom uzroku pada letelice.
Prve informacije iz istrage, zasad isključuju neispravnost letelice, a tok dalje istrage usmeravaju na izuzetno malu visinu i eventualno ljudski faktor u upravljanju letelicom. Vojni istražitelji zasad su na stavu da je posada pokušavala da na veću visinu izvuče avion koji je iz još nepoznatog razloga izgubio silu uzgona. Time se objašnjavaju poslednji manevri pilota, "okretanje" aviona, kao i odbačen rezervoar letelice, koji je završio u obližnjem malinjaku.
Šta je dovelo do tragičnog ishoda mogao bi da "kaže" i uređaj za beleženje parametara leta, koji snima većinu promena u radu motora, sklopova i instalacija, kao i komandi iz kabine. Ovaj aparat, međutim, beleži podatke na traci, pa je veliko pitanje da li je u eksploziji letelice i požaru koji je usledio ostala neoštećena i upotrebljiva za očitavanje. Ovi podaci, ukoliko su sačuvani, biće "preklopljeni" sa planom leta i komunikacijom pokojnih pilota sa operativnim centrom u Komandi RV.
- "MiG 21" prošao je sve propisane procedure pre poletanja. Ništa zaista nije ukazivalo da mu predstoji tragedija. Petak je na Batajnici bio relativno miran dan, jer zbog najavljene promene meteoroloških uslova nije planiran veliki broj letova. Svega nekoliko aviona je na zadatke poletelo između osam i devet časova. Nažalost, Zvone i Krsnik nisu se vratili - kaže sagovornik iz Ratnog vazuhoplovstva VS.
Komisija će analizirati i činjenicu da je avion pao na svega nekoliko stotina metara od rodnog sela pilota Zvonka Vasiljevića, kao i da je majci prethodno najavio da će preleteti preko porodične kuće u Donjoj Borini. Važna okolnost je i da je "MiG 21" napravio dva preleta preko sela, pre nego što će se survati u smrt. Gotovo da nema dileme da je nesrećna posada shvatila da letelica nezaustavljivo juri ka tlu, pa su uspeli da izbegnu naseljeni deo sela i obruše se na parcelu bez kuća.
Poznavaoci vojne avijacije podsećaju na srazmerno retke tehničke kvarove kao uzroke nesreća, ali i kažu da je "MiG 21" avion koji ponekad zna da promeni ćud. Starost letelice obično je - trećerazredno pitanje.
- Ne postoji star ili mlad avion, postoji ispravan ili neispravan. "MiG 21" pouzdan je i siguran avion, ali mnogo je iskustava o problemima koji su se javljali u njegovom korišćenju u JNA i drugim armijama. On traži pilota koji ga zna u dušu, dok letačima drugih vazduhoplova može da zada različite glavobolje. Drugim rečima, traži sigurnu ruku, koja može da bude ključna u nepredviđenim situacijama - kaže Miodrag Stevanović, pukovni Ratnog vazduhoplovstva u penziji.
Pukovnik u penziji Zoran Biserčić povodom tragedije koja je pogodila Vojsku Srbije kaže da uzroci nesreće mogu biti različiti, ali da sigurno ne može biti da je avion poleteo neispravan.
- Sigurno je da je poleteo ispravan, a razlozi pada mogu biti različiti - kvar, loš postupak pilota... Može biti i splet okolnosti, prosto desi se. Pilotski posao je izuzetno rizičan, a na njega utiče hiljadu faktora. Pilot samo u sletanju, za svega koji minut, obično napravi oko 3.000 pogleda očima - pojašnjava Biserčić.
Nastavljen uviđaj
Okružno javno tužilaštvo iz Šapca, sa odgovarajućim ekipama, uključujući Vojnu policiju, nastavilo je u subotu uviđaj na mestu avionske nesreće u selu Donja Brasina, kod Malog Zvornika, u zaseoku kraj rudnika - rekao je Zoran Obradović, okružni javni tužilac iz Šapca.
- Sagledavaju se sve okolnosti avionskog udesa, prikuplja se sve što je neophodno za analizu događaja i predstojeća veštačenja. Traga se za kutijom, koja je bila u avionu, koja registruje rad aviona, kao i za svim detaljima koji treba da pomognu da se ustanovi kako je došlo do nesreće - kaže tužilac Obradović.