"Postoji mogućnost da se vozaču sudi za ubistvo..." Advokat Uroš Katić za Srbija Danas otkriva koliko godina zatvora preti osumnjičenom za smrt tročlane porodice u nesreći na Novom Beogradu
Mladić (24), osumnjičen da je u subotu uveče pijan i drogiran izazvao saobraćajnu nesreću na Novom Beogradu, u kojoj je poginula tročlana porodica.
Nesreća se dogodila 25. oktobra, sat vremena iza ponoći, na raskrsnici ulica Heroji sa Košara i Omladinskih brigana, kod kule West 65. Do tragedije je došlo kada je N. Đ. upravljajući "audijem" prošao kroz crveno i pri brzini od 132 km/h zakucao se u "hjundaj" u kom su bili saobraćajni policajac Bojan Živković (43), njegova supruga (38) i njihov sin (9), koji su preminuli na licu mesta.
Vatrogasci su morali da seku lim kako bi došli do deteta koje je od siline udarca upalo u gepek. Sanitetom Hitne pomoći teško povređeni J. P., suvozač iz "audija", prevezen je u bolnicu, dok je osumnjičenom N. Đ. određeno zadržavanje do 48 sati. On je saslušan u Višem javnom tužilaštvu u Beogradu koje vodi istragu.
Vozač koji je ubio porodicu može dobiti i 20 godina zatvora
Advokat Uroš Katić za portal Srbija Danas detaljno objašnjava pravnu pozadinu i moguće kazne u slučaju tragične saobraćajne nesreće na Novom Beogradu:
Pravna kvalifikacija i maksimalna kazna za vozača
-U ovakvim slučajevima, najčešće se prvo kvalifikuje kao teško krivično delo protiv bezbednosti javnog saobraćaja, posebno ako vozač nije imao nameru da izazove nesreću, već je delovao iz nehata ili teškog nemara“, rekao je advokat za naš portal.
Dodaje da, "ukoliko se utvrdi da je vozač imao nameru ili je delovao s umišljajem, nadležno tužilaštvo može kvalifikovati delo kao teško ubistvo, što je kvalifikovani oblik krivičnog dela ubistva. Sve zavisi od okolnosti i dokaza koji se prikupe tokom istrage."
O kaznama, advokat Katić pojašnjava: "Za teško delo protiv bezbednosti javnog saobraćaja sa smrtnom posledicom predviđena je kazna zatvora do 12 godina, dok se, ukoliko se delo kvalifikuje kao ubistvo sa eventualnim umišljajem, kazna može kretati do 20 godina zatvora. U posebno teškim slučajevima, kada se dokaže predumišljaj ili naročito bezobzirno postupanje koje ukazuje na potpunu nebrigu za ljudski život, sud može izreći i kaznu doživotnog zatvora."
Mogućnost kvalifikacije kao ubistvo iz nehata
-Da, postoji mogućnost da se vozaču sudi za ubistvo iz nehata, ali samo ako se tokom istrage utvrdi da nije postojao umišljaj, već nepažnja - rekao je advokat za naš portal.
-Prema članu 118. KZ RS, ubistvo iz nehata postoji kada učinilac iz nehata usmrti drugo lice, a nije imao nameru da nekog liši života, već je svojim krajnje neodgovornim ponašanjem prouzrokovao smrtni ishod. Kazna za ubistvo iz nehata iznosi od šest meseci do pet godina zatvora, a ako je učinjeno prema više lica, kazna može biti do dvanaest godina zatvora. U praksi, sudovi vrlo retko kvalifikuju ovakve slučajeve kao ubistvo iz nehata, jer osnovna kvalifikacija obično ostaje teško delo protiv bezbednosti javnog saobraćaja, osim ako dokazi ne ukažu na umišljaj.
Odgovornost saputnika (suvozača)
-Osnovno pravilo – saputnik nije automatski odgovoran. On nije neposredni učinilac i samo prisustvo u vozilu, pa čak i ako je vozač bio pod dejstvom alkohola, nije dovoljno da bi snosio krivičnu odgovornost - rekao je advokat Katić za naš portal.
Dodaje da postoje izuzeci: "Saputnik može postati saučesnik, podstrekač ili pomagač ako se dokaže da je aktivno doprineo izvršenju dela. To bi u praksi moglo obuhvatiti situacije kada je znao da je vozač u alkoholisanom stanju, nagovorio ga da ipak vozi, podržavao bahatu vožnju, sprečavao ga da se zaustavi ili da preda ključeve, ili učestvovao u bežanju sa lica mesta ili prikrivanju tragova nesreće. U tim slučajevima, njegov položaj bi se kvalifikovao kao pomaganje ili podstrekavanje u izvršenju krivičnog dela, npr. teškog dela protiv bezbednosti javnog saobraćaja."
O posledicama, advokat Katić zaključuje: "Ako bi sud utvrdio da je saputnik imao takvu ulogu, on bi odgovarao kao saučesnik, a kazna bi bila blaža od kazne glavnog učinioca, ali i dalje ozbiljna. Sud može izreći kaznu do granice ublažavanja u skladu sa članom 45. KZ RS. Drugim rečima, saputnik ne bi bio kažnjen kao da je vozio, ali bi se njegova uloga cenila u skladu sa stepenom doprinosa i svesnošću o mogućim posledicama."
Građanska odgovornost i naknada štete
„Oštećeni imaju pravo da pokrenu građansku parnicu radi naknade štete protiv vozača i osiguravajućeg društva“, rekao je advokat za naš portal. „Građanska odgovornost prati krivičnu, a sud može istovremeno odlučivati i o visini naknade štete ukoliko postoje dovoljni dokazi. Na taj način se postiže procesna ekonomičnost i izbegava vođenje posebnog građanskog spora. Čak i ako se građanska parnica pokrene naknadno, pravo oštećenih se ne gubi, a ovi zahtevi utiču na rokove zastarelosti i procesnu zaštitu prava oštećenih.“
Video-snimak kao dokaz
-Video-snimak saobraćajne nesreće može imati izuzetno veliku dokaznu vrednost, posebno ako je autentičan, vremenski i prostorno jasno određen, i pouzdano prikazuje način nastanka događaja - rekao je advokat Katić za naš portal.
-Snimak može biti ključni dokaz za brzinu kretanja vozila, prolazak kroz crveno svetlo, vožnju pod uticajem alkohola, nepoštovanje saobraćajnih pravila i bahato ponašanje vozača. Međutim, njegova dokazna snaga zavisi od veštačenja autentičnosti i verodostojnosti izvora. Ako su ti uslovi ispunjeni, snimak može presudno uticati na utvrđivanje krivice i stepena umišljaja.
Advokat Katić ističe da vozaču koji je izazvao tragediju na Novom Beogradu, u kojoj je poginula tročlana porodica, preti izuzetno visoka zakonska odgovornost. Zavisi od toga da li će se delo kvalifikovati kao teško delo protiv bezbednosti saobraćaja, ubistvo iz nehata ili umišljeno ubistvo. U najblažem scenariju, kazna može biti do 12 godina zatvora, dok u slučaju umišljaja ili svesnog pristanka na smrtne posledice, kazna može dostići i do 20 godina, a u posebno teškim okolnostima čak i doživotni zatvor. Katić naglašava i da video-snimci i okolnosti koje pokazuju bahatost i svesnu nepažnju vozača mogu biti ključni za ocenu krivice, dok saputnici odgovornost snose samo ako aktivno podstiču ili pomažu izvršenje dela.