clear sky
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin

ASTRONOMI IZGUBILI IZ VIDA OGROMNU CRNU RUPU: Zavladala zabrinutost, naučnici možda znaju o čemu je reč

18.12.2020. 16:27
Piše:
Srbija Danas/RIA Novosti
Crna rupa
Crna rupa / Izvor: Profimedia

Nalazila se u galaksiji Abel 2261

Astronomi su iz vida izgubili supermasivnu crnu rupu koja se nalazila u galaksiji Abel 2261.

ORL specijalista otkriva: Ako dugo NOSITE MASKU, ovo morate da znate!

"ŠPIJUNSKA" AFERA NADOMAK SRBIJE: Zemlja u komšiluku proterala ruskog diplomatu

FRANCUSKI STRUČNJACI OBELODANILI: Poznato kakvu će kliničku sliku imati Makron, predsednik pod budnim okom lekara

Naučnici nisu mogli da pronađu tragove postojanja ovog  svemirskog objekta.

Nestanak jedne od najvećih supermasivnih crnih rupa u svemiru pokrenuo je pitanja u naučnom svetu, jer nema dokaza o bilo kakvoj aktivnosti u istraživanom području.

Abel 2261 je klaster galaksija, gravitaciono povezan sistem galaksija, jedna od najvećih struktura u svemiru.

Crna rupa
Crna rupa / Izvor: Profimedia

U središtu Abela 2261 nalazi se njegova najsjajnija galaksija, A2261-BCG, sa najvećim zabeleženim galaktičkim jezgrom, širine oko 10.000 svetlosnih godina.

Na osnovu mase galaksije, zaključak je da bi  trebalo da postoji crna rupa sa masom jezgra od najmanje tri do 100 milijardi solarnih masa.

Poređenja radi, supermasivna crna rupa Mlečnog puta iznosi samo četiri miliona solarnih masa.

Sada tim astronoma predvođenih Kajanom Gultkinom sa Univerziteta u Mičigenu testira hipotezu po kojoj je crna rupa iščezla iz A2261-BCG.

Ova ideja je u skladu sa teorijskom logikom postojanja gravitaciono vezanog sistema galaksija, koji se, u skladu sa savremenom astronomijom gravitacionih talasa, može spojiti sa drugim galaksijama.

U ovom slučaju, supermasivne crne rupe u središtu ovih galaksija koje se spajaju takođe se spajaju, spiralno krećući se jedna prema drugoj da bi postale jedna velika crna rupa.

Astronaut
Astronaut / Izvor: Profimedia/ilustracija

Kada se supermasivne crne rupe spoje, nastaju gravitacioni talasi koji pulsiraju u prostoru-vremenu. I teoretski, povratak bi mogao da baci kombinovanu crnu rupu u suprotnom smeru od gravitacionih talasa.

Da bi pronašli tragove crne rupe, naučnici su pokušali da utvrde nivo njene aktivnosti. Ispostavilo se da je poslednja aktivnost objekta zabeležena pre oko 48 miliona godina.

Astronomi su takođe obratili pažnju na karakteristike A2261-BCG i otkrili da se gustina vrućeg gasa smanjuje kako se približava centru, a najkoncentrisanija gustina gasa nije u sredini jezgra, već oko njega.

Zračenje iz crne rupe možete primetiti samo "kada se hrani". Prema tome, odsustvo zračenja ne znači odsustvo samog nebeskog objekta u centru A2261-BCG.

Međutim, ili je crna rupa trenutno neaktivna, ili je njena aktivnost preniska da bi je mogli otkriti savremeni teleskopi.