clear sky
13°C
28.04.2024.
Beograd
eur
117.1527
usd
109.2537
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan
Podešavanja Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan

OBRATITE PAŽNJU: Da li učestalo korišćenje TEMPOMATA može da bude OPASNO, i kako ga PRAVILNO upotrebljavati

19.07.2023. 19:24
Piše:
Srbija Danas/Polovniautomobili.com
korišćenje tempomata
korišćenje tempomata / Izvor: Profimedia

Da naglasimo – govorimo o starom, „primitivnom“ tempomatu.

Tempomat (ili „kontrola krstarenja“) može da poveća rizik od saobraćajne nezgode, iako sprečava prekoračenje ograničenja brzine. Savremeni adaptivni tempomati koji prate kretanje drugih vozila i mogu sami da usporavaju i koče, sasvim su druga priča – njima se sada ne bavimo. Prednosti tempomata su uglavnom jasne. Ne morate da držite nogu na papučici gasa beskonačno dugo na auto-putu, pa možete da se protegnete i promenite poziciju sedenja bez uticaja na papučicu gasa, ne morate da brinete o ograničenju brzine i slično. Naravno, morate da pratite saobraćajne znakove i da usporite kada je to potrebno.

MNOGI NOVI VOZAČI OVO NE ZNAJU: Šta je ABS sistem kočenja i zbog čega je VAŽAN? (FOTO+VIDEO)

MNOGI NOVI VOZAČI OVO NE ZNAJU: Šta je ABS sistem kočenja i zbog čega je VAŽAN? (FOTO+VIDEO)

URADI SAM: Evo kako da POPRAVITE farove u koje ulazi VODA (VIDEO)

URADI SAM: Evo kako da POPRAVITE farove u koje ulazi VODA (VIDEO)

SIGURNO NISTE ZNALI: Čemu služe tačkice na šoferšajbni?

SIGURNO NISTE ZNALI: Čemu služe tačkice na šoferšajbni?

Zašto bi neko uopšte pomislio da je tempomat „opasan“?

Jedan od glavnih problema je kašnjenje prilikom kočenja u slučaju potrebe za iznenadnim/oštrim kočenjem. Do kašnjenja dolazi iz dva razloga:

  1. Drugačiji položaj stopala u odnosu na papučicu kočnice
  2. Pad koncentracije

Kako dolazi do kašnjenja zbog drugačijeg položaja stopala?

Tako što desno stopalo nije na papučici gasa i ne može u deliću sekunde refleksno da se prebaci na papučicu kočnice. Međutim, mnogi vozači tvrde da im „pogađanje“ papučice kočnice u kritičnim situacijama ne predstavlja nikakav problem. Stoga smo pokušali da utvrdimo gde prosečan vozač drži desno stopalo kada koristi tempomat. Kod većine jednostavno nema pravila – pomeraju desnu nogu u zavisnosti od dužine vožnje, umora, utrnulosti noge, kao i od vrste vozila.

korišćenje tempomata
korišćenje tempomata / Izvor: Profimedia

Da li tempomat zaista izaziva pad koncentracije?

Mnogi tvrde da korišćenje tempomata i pad koncentracije ne mogu da se dovode u vezu, pošto tempomat samo održava brzinu, dok vozač i dalje mora da bude koncentrisan na druga vozila, krivine, itd. Na primer, ako ste u desnoj traci na auto-putu, morate da pazite na kamione i autobuse koji se kreću sporije od vas. Međutim, 2013. godine u Francuskoj je obavljeno testiranje čiji su rezultati pokazali da tempomat utiče na brzinu reakcije vozača. Umesto pravih automobila korišćen je simulator, a vozačima su, između ostalog, praćeni pokreti očiju i moždana aktivnost Pokazalo se da sporije reaguju prilikom kočenja u različitim situacijama, da preticanje obavljaju manjim brzinama, da ređe koriguju putanju, tj. poziciju u svojoj traci, itd. Takođe je primećeno da im se usporavaju pokreti očiju i moždana aktivnost. Profesor Andre Dufour, koji je vodio istraživanje, rekao je da nije protiv tempomata, ali smatra da bi vozači trebalo da budu pažljiviji kada ga koriste.