clear sky
19°C
27.04.2024.
Beograd
eur
117.1527
usd
109.2537
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan
Podešavanja Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan

OVO SIGURNO NISTE ZNALI: Iako SPREČAVA prekoračenje ograničenja brzine, može da POVEĆA RIZIK od saobraćajne nezgode

12.06.2023. 20:05
Piše:
Srbija Danas
intrument tabla
intrument tabla / Izvor: Profimedia

Da li vam je tempomat prijatelj?

Danas govorimo o starom, "primitivnom" tempomatu. Savremeni adaptivni tempomati koji prate kretanje drugih vozila i mogu sami da usporavaju i koče, sasvim su druga priča.

VIŠE NEĆE BITI LITIJUMSKE: Alternativno rešenje za baterije električnih vozila

VIŠE NEĆE BITI LITIJUMSKE: Alternativno rešenje za baterije električnih vozila

VOZAČI OPREZ: Uskoro kreće VELIKA KONTROLA saobraćajne policije, evo o čemu je reč

VOZAČI OPREZ: Uskoro kreće VELIKA KONTROLA saobraćajne policije, evo o čemu je reč

OVO VEROVATNO NISTE ZNALI: Koja je uloga senzora na automobilu?

OVO VEROVATNO NISTE ZNALI: Koja je uloga senzora na automobilu?

Prednosti tempomata su uglavnom jasne. Ne morate da držite nogu na papučici gasa beskonačno dugo na auto-putu, pa možete da se protegnete i promenite poziciju sedenja bez uticaja na papučicu gasa, ne morate da brinete o ograničenju brzine i slično. Naravno, morate da pratite saobraćajne znakove i da usporite kada je to potrebno.

Jedan od glavnih problema je kašnjenje prilikom kočenja u slučaju potrebe za iznenadnim/oštrim kočenjem. Do kašnjenja dolazi iz dva razloga:

1) Drugačiji položaj stopala u odnosu na papučicu kočnice;

2) Pad koncentracije.

Do kašnjenja, ustvari dolazi zbog toga što desno stopalo nije na papučici gasa i ne može u deliću sekunde refleksno da se prebaci na papučicu kočnice.

Mnogi tvrde da korišćenje tempomata i pad koncentracije ne mogu da se dovode u vezu, pošto tempomat samo održava brzinu, dok vozač i dalje mora da bude koncentrisan na druga vozila, krivine, itd. Na primer, ako ste u desnoj traci na auto-putu, morate da pazite na kamione i autobuse koji se kreću sporije od vas. 

Međutim, 2013. godine u Francuskoj je obavljeno testiranje čiji su rezultati pokazali da tempomat utiče na brzinu reakcije vozača. Umesto pravih automobila korišćen je simulator, a vozačima su, između ostalog, praćeni pokreti očiju i moždana aktivnost. Pokazalo se da sporije reaguju prilikom kočenja u različitim situacijama, da preticanje obavljaju manjim brzinama, da ređe koriguju putanju, tj. poziciju u svojoj traci, itd. Takođe je primećeno da im se usporavaju pokreti očiju i moždana aktivnost.

Zaključujemo da je tempomat definitivno koristan, mada ima određenih mana, naročito u nepredviđenim situacijama i pri lošim vremenskim uslovima.