clear sky
18°C
08.06.2024.
Beograd
eur
117.0746
usd
107.4375
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan
Podešavanja Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan

Čudo moderne Srbije: DR MILAN PROSEN – On ima tri posla i sva tri radi iz ljubavi!

19.04.2015. 10:37
dr Milan Prosen - kostim iz predstave "Atila"
dr Milan Prosen - kostim iz predstave "Atila" / Izvor: Srbija Danas

Bilo je to u zemlji seljaka na brdovitom Balkanu, baš kao što je rekla Desanka Maksimović. Čuli smo da u najvažnijoj nacionalnoj kulturnoj ustanovi baš te zemlje možemo da nađemo pravo čudo. U doba kada vlada velika nezaposlenost, a kada neki mladi baš i ne jure da se zaposle – rečeno nam je da postoji čovek koji radi čak tri posla.

Šta smo drugo mogli nego da odemo put Narodnog pozorišta da se i sami uverimo u to?

I, zaista, nađosmo dr Milana Prosena, istoričara umetnosti, turističkog vodiča i operskog pevača.

U početku smo odbacili "haripoterovske" teorije o magiji i vraćanju vremena, ali raditi tri posla u Srbiji? I to Srbiji kojoj je kultura toliko "bitna". Radoznalost je ubila mačku, a nas je dovela do prijatnog razgovora na mnoge teme.

Naš sagovornik dao je sve od sebe da nam približi sva svoja zanimanja, ali i kulturnu istoriju Srbije.

The referenced media source is missing and needs to be re-embedded.
Istoričar umetnosti bavi se tuđim životom, a niko ne smatra da je to nepristojno
Zato smo i počeli najozbiljnijim pitanjem, da li je i koliko umetnost poštovana u Srbiji i da li je kultura generalno previše opolitičena?

Umetnost je ljubav koju možete osetiti i prepoznati, a koliko ćete to biti u stanju zavisi od vašeg dara da primetite lepo i vaše sposobnosti da naučite da razlikujete lepo od nelepog. Čovek poštuje umetnost jer mu ona približava lepo, a ne poštuje je onda kad od lepog želi da se udalji. Umetnost je veština emitovanja lepog – kroz sliku, zvuk, pismo i svakojaku drugu formu. Ko poštuje lepo i ceni veštinu poštovaće i umetnost. Ko nauči da prepozna i spozna lepotu, više će poštovati umetnost. Onaj koji traži lepo u nelepom umetnost neće poštovati, ceniti niti čuvati.

Šta znači biti kulturan?

Biti kulturan je znati razlikovati lepo od ne lepog, i to pokazati kroz svoje ponašanje.

Verujem da je svakome potrebno lepo, te da ukazivanjem na lepo kroz bilo koji vid umetnosti, pomažemo drugima, da spoznaju ono što smo svojim darom ili znanjem prepoznali i osetili. Kao vodič, pevač i pisac, pokušavam da pružim spoznaju o lepom. Kao neko ko je u lepo zaljubljen, srećan sam da tu ljubav uspevam da usadim u srce i oko nekog drugog.

Kultura je život sa lepim. Ophođenje, govor, misao, poštovanje, sve je to deo kulture. Umetnost je estetska i intelektualna sublimacija kulture. Politika nije lepa, bar ne ono što se politikom danas pretstavlja. U današnjem političkom životu nema lepote ophođenja, niti lepih misli, a estetika i ljubav su joj strani. Današnja politika se služi mahinacijom misli i intelekta, ona zloupotrebljava znanje i nastoji da ga usmerava. Što je politika prisutnija u svakodnevnom životu, to je pritisak koji vrši na kulturu i umetnost veći. Reakcija na pritisak politike kreće se od dobrovoljne potlačenosti do revolucije. Tako su nastali brojni umetnički pokreti. I naše vreme će iznedriti svoj umetnički pokret, a sve okolnosti našeg života stvoriće sliku o kulturi vremena u kome živimo. U toj slici prisustvo lepog kao emanacije ljubavi, daleko je manje od onog što bih želeo da bude. Potreba za umetnošću manja je od potrebe za novcem, potreba za znanjem manja je od pohlepe za položajem, potreba za kulturom izjednačila se sa samoprezentacijom u kojoj lepom ophođenju, govoru, misli i poštovanju, često nema mesta.

The referenced media source is missing and needs to be re-embedded.
Kad smo već pomenuli nezaposlenost i zloupotrebu znanja, moramo se dotaći i sve većeg broja ljudi koji odlaze iz zemlje. Vaši vršnjaci su mahom otišli iz Srbije... Šta je vas zadržalo?

Ja nikada nisam prihvatio odlazak. U materijalnom i duhovnom pogledu uspeo sam da se zadovoljim onime što sam ovde mogao da dobijem i stvorim. Verujem da je mnogima odlazak bio izlaz, jer to su jedna otvorena vrata koja uvek nude nešto drugo. Ako ono što imate treba da zameni nešto drugo, onda je odlazak uvek opcija. Drugo je lakše idealizovati, maštati o njemu, žudeti za njime. Voleo bih da trenutke proživim na mnogim mestima, i verujem da bih bio srećan i na drugom mestu, sve dok sreću nalazim u lepom, a zadovoljstvo u onome što imam. Zadržalo me je to što sam ovde imao sreću i zadovoljstvo, pa mi to drugo nije bilo potrebno.

Zašto je istoričar umetnosti najbolje zanimanje?

Najbolje zanimanje je ono koje volite, jer je ljubav jedini ključ uspeha i satisfakcije. Ja imam tri profesije jer mi toliko obaveze dozvoljavaju. Istoričar umetnosti je istraživač, kopa po prašini i traži odsjaj blaga, koje kad pronađe zavoli i želi da pokaže svima. Recimo, kao Indijana Džons, samo što nema škorpija i zmija. Pod izgovorom da istražujete nečiji umetnički opus bavite se tuđim životom, a pri tome niko ne smatra da je to nepristojno.

dr Milan Prosen - Zejtinlik - Srpska spomen kosturnica
dr Milan Prosen - Zejtinlik - Srpska spomen kosturnica / Izvor: Foto: Privatna arhiva

Najbolji arhitekta sa naših prostora je... U nauci ne postoji najbolji umetnik. Izbor jednog imena je lični afinitet, no ako bih birao kuću za stanovanje, verovatno bih izabrao neku koju je projektovao arhitekta Branko Krstić. Krstić je bio esteta koji je svojim graditeljstvom, skulpturom, dekoracijom, oslikavao kulturu međuratnog Beograda na izuzetno kreativan i likovno veoma bogat način. Kao zaljubljenik u epohu ar dekoa (1920/30. godine) kada su nastala njegova dela, ja bih odabrao njega.

Najbolji slikar sa naših prostora je... Bilo bi mi teško da izbor svedem na 5-6 imena – recimo da uživam u portretima koje je slikao Konstantin Danil i znatno kasnije Petar Dobrović, u pejzažima Nadežde Petrović i Save Šumanovića, slikama Miće Popovića i Milene Pavlović-Barili. Što više razmišljam o ovom odgovoru to je mogućnost da svedem broj manja. Kamo Paja Jovanović, Predić, Konjović, Veličković...

Najbolji vajar sa naših prostora je... Ivan Meštrović. Niko nije kao Meštrović opevao srpske epske junake. Niko nije zagrejao kamen i bronzu sa tolikom snagom strasti i ljudske moći kao što je on moć video u Obiliću i majci Jugovića. Meštrović je video toliko duboko, a što je video to je ostalo iza njega ovekovečeno. Nije ni čudo da je jedna slavna Margarit Jursenar, jedan svoj naslov posvetila osmehu Meštrovićevog Kraljevića Marka.

Spomenik Neznanom junaku na Avali
Spomenik Neznanom junaku na Avali / Izvor: Foto: Wikimedia

Najlepši muzej u Srbiji je... Galerija Spomen-zbirke Pavla Beljanskog u Novom Sadu je mesto gde na malom mestu imate impresivan broj remek-dela srpskih slikara prve polovine XX veka, koje pažljivo i promišljeno birao ovaj srpski diplomata.. Odlična postavka, vredni kustosi i dobri stručnjaci, ali pre svega boja i forma srpske kulture jedne epohe, čine meni lično, ovo mesto najlepšim međ muzejima srpskim.

A u svetu... Britanski muzej u Londonu i Muzej Orsej u Parizu, mi padaju prvi na pamet, mada... mali kompaktni muzeji, u kojima ne osetite prenatrpanost informacijama su moj favorit. Rodenov muzej u Parizu, Ufići u Firenci, Volis kolekcija u Londonu, Van Gogov muzej u Amsterdamu i Carska riznica u dvorcu Hofburg u Beču.

Najlepša izložba koju ste posetili je... "Ticijan" u Nacionalnoj Galeriji u Londonu i "1925, kad je ar deko zaveo svet" u Palati Šajo u Parizu.

Srbija - poslednje mesto na planeti gde je čovek postao Bog
Na sajtu Nacionalne asocijacije turističkih agencija postoji Berza vodiča. Tamo je navedeno da ste specijalizovani za muzejske i manastirske ture. Recite nam, na osnovu svog iskustva, da li na njih idu samo stranci ili i Srbe zanima istorija njihovog naroda?

manastir Manasija
manastir Manasija / Izvor: Profimedia

Kao školarac obilazio sam manastire na ekskurzijama. Ne sećam se ni jednog. Ljubav prema srednjovekovnoj srpskoj kulturi stekao sam učenjem i čitanjem, koje mi je omogućilo da razumem patrljke naše prošlosti po razrušenim zidovima i opustelim riznicama. Iskreni ljubitelji manastira i muzeja su ljudi koji o njima čitaju i žele da o njima saznaju. Takvih je, na žalost, veoma malo. Srbi su veoma glasni kad je njihova istorija u pitanju, ali veoma malo o njoj znaju.

Problem znanja je način pružanja informacija, jer ni školarce ni turiste, nabrajanje imena i godina ne zanima. Ali, ako im dočarate šum svite Despota Stefana dok on prilazi oltaru Manasije obasjan jutarnjim zrakom koji svetluca na pozlati fresaka i vezu njegove odore, onda će i sami da začuju zveket oklopa i topot konja. Ako posetiocu probudite ljubav i zanimanje, ono će ga pratiti i na drugim mestima, i otvoriti mu glad za novim saznanjima.

Sve su popularnije agencije koje mlade vode po inostranstvu, mameći ih velikim žurkama i šarenim fotografijama. Kako biste mlade dodatno zainteresovali za putovanja po našoj zemlji?

Umesto da odgovorim na pitanje kako da zainteresujem nekog da obiđe svoju zemlju, pitaću vas: da li znate da je Srbija poslednje mesto na planeti gde je čovek postao Bog?

Ako to niste znali, posetite ostatke carske palate u Gamzigradu, iznad koje je, na brdu Maguri imperator Galerije uzdignut poslednjom antičkom apoteozom u božanstvo. Idite tamo.

dr Milan Prosen - Hilandar
dr Milan Prosen - Hilandar / Izvor: Foto: Privatna arhiva

Da li vam turisti traže da im pevate i šta najčešće?

Oni ne znaju da ja pevam i to je nešto što podelim sa njima u nekom trenutku koji želim da urežem u njihovo sećanje. Najčešće je to u crkvi, neki tihi vizantijski napev, kojim zamiriše "tamjan pravoslavne duhovnosti" onako kako sam ga ja mirisao u Hilandaru, Studenici, Sopoćanima... Desi se drugom prilikom i neka stara narodna, prepevana mađarska ili vesela skadarlijska. Ponekad pevam sam, a nekad peva sa mnom cela grupa. Pa dotrče jedni sa sevdalinkama, drugi sa romansama, svako neku iz svog kraja ima, peva i vozač, putuje autobus... negde, gde već, a nama svima lepo.

Zašto je dobro biti turistički vodič?

Može se reći da ste kao vodič ambasador svoje zemlje – kad je predstavljate strancima. Upoznajete razne ljude iz celog sveta, druge ambasadore, sudije, novinare, lordove i kardinale, i svesno patriotski, promišljeno diplomatski, umetnički predano modelujete njihovo znanje i stav prema vašoj otadžbini. Usađujete percepciju lepote vaše zemlje. To je posao vodiča. Veoma odgovoran i veoma ozbiljan posao. Istovremeno, biti vodič je najbolji posao, jer samo ja pričam i uvek dobijem aplauz na kraju.

dr Milan Prosen - Vegis, Švajcarska
dr Milan Prosen - Vegis, Švajcarska / Izvor: Foto: Privatna arhiva

Najbolja turistička lokacija u Srbiji je... Beograd.

Najbolja turistička lokacija u Beogradu je... Knez Mihailova, Kalemegdan, Kraljevski kompleks na Dedinju i Titov memorijal.

Najveća turistička tajna u Beogradu i Srbiji je... Nema tajni, u turizmu se uvek sve sazna.

Gde bi Srbi trebalo da otputuju? Šta je najvažnije za njih da vide? Svaki veliki grad u Evropi je značajan za posetu. Meni je najlepši Sankt Peterburg, mada je i svako seoce u Italiji raj za sebe. Pariz me je očarao, ali ni Prag se ne sme propustiti.

dr Milan Prosen - Sankt Peterburg
dr Milan Prosen - Sankt Peterburg / Izvor: Foto: Privatna arhiva

Koja je najneiskorišćenija turistička lokacija u našoj zemlji koja bi mogla da dovede veliki broj kako domaćih tako i stranih turista? Mislim da tok Dunava ima najveći potencijal u čiji je razvoj potrebno uložiti mnogo novca da bi postao evropska atrakcija prve vrste. Na Dunavu imate sve – prirodne lepote, nacionalni park, narodnu tradiciju i kuhinju čiji se raspon kreće od mađarske do vlaške, kao i kontinualne kulturne slojeve od oko 7000 godina p.n.e, do danas.

Biti deo predstave je daleko više od zanimanja
Nažalost, neretko se srećemo sa Beograđanima koji ne znaju gde se nalazi Narodno pozorište. Još češće srećemo ljude koji nikada nisu slušali operu, ali prema njoj gaje jake predrasude. Da li je opera popularnija u Evropi i kako je treba promovisati kod nas?

Opera je nastala u Evropi i ukorenjena je u Evropsku tradiciju više od četiri stotine godina. Ona je deo evropske kulture i daleko je iznad puke popularnosti. Prva operska predstava izvedena je u Srbiji 1894. godine, a prva srpska opera komponovana je 1903. Možemo već da govorimo o tradiciji opere u Srbiji, ali smo sa tom tradicijom daleko manje upoznati. Opera ima svoju publiku, koja se dosta podmladila u protekloj deceniji i koja bi mogla da se uveća ako se za to stvore uslovi.

Uslov da operske predstave u skoro dvomilionskom glavnom gradu Srbije, imaju po dva ili tri puta više publike je da postoji operska sala koja tu publiku može da primi. Srpska opera ima potencijal da svoju tradiciju neguje i formira ukus operske sredine i da se snažnije afirmiše u srpskoj kulturi.

Promocija opere? Ne živimo li u eri tržišne promocije? Verujem da bi neko talentovan mogao naći dobar model i za operu.

 

The referenced media source is missing and needs to be re-embedded.
Vi ste član Upravnog odbora Narodnog pozorišta, a uz to i član hora. Zato je možda i logično da vas pitamo gde vidite Narodno pozorište za 5 godina, gde Beogradsku Operu, a gde njen Hor?

Optimista sam, verujem u bolje i Operu Narodnog pozorišta vidim na boljoj i respektabilnijoj poziciji od one koju danas ima u srpskoj kulturi. Hor Opere svakako predstavlja jedan od najznačajnijih stalnih ansambala Opere i Pozorišta, koji će se u narednom periodu podmladiti talentovanim mladim ljudima koji su iskreni zaljubljenici u Operu. Meni je Hor Opere pružio najbolje zanimanje, pa budućim članovima želim da i oni osete taj žar scene, kojim me ona mami već petnaest godina.

Zašto je najlepše biti operski pevač i to u Narodnom pozorištu?

Jedina moja umetnička aktivnost jeste rad na sceni Narodnog pozorišta. Biti deo predstave je daleko više od zanimanja. To je potreba i, ko jedared okusi od tog voća, ne odriče ga se lako. Kao relativno mlad član hora, do sada sam 43 puta menjao svoj lik, kostim i karakter. Igrao sam u predstavi koju je režirao oskarovac Jirži Mencl, pevao na sceni sa Željkom Lučićem – baritonom koji je otvorio sezonu u Milanskoj Skali, nosim kostime koje su kreirali Olja Ivanjicki i Renato Balestra.

The referenced media source is missing and needs to be re-embedded.
Koga biste najradije voleli da vidite na čelu Narodnog pozorišta i zašto?

Biti osoba na čelu Narodnog pozorišta danas je veoma aktuelna tema. Pozorištu danas potreban je menadžer kao upravnik, a za umetnike je mesto na sceni. Pozorište je isuviše zahtevno, da bi njegov upravnik imao vremena da svoju kreativnost sa rukovodećeg plasira na umetničko polje.

Ovde je egzistencija veoma diskutabilna. Mnogo nas koji smo u Horu ne bavimo se samo ovim. Mi imamo i kompozitora i slikara i pesnika. Mi imamo i diplomirane pravnike i ekonomiste, sociologa, filologe, producente, mašinskog inženjera, učiteljicu, a opet, sa druge strane, imamo i ljude koji rade zanatske poslove od kojih se izdržavaju. Izdržavaju svoje porodice i na taj način mogu sebi da priušte normalan život. Takav je život u Srbiji. Ako želite da radite posao koji volite, to je žrtva koju morate da podnesete. Srećan je onaj, kao što sam ja, koji taj drugi posao koji radi takođe radi iz ljubavi.

Možda u današnjim ekonomskim uslovima biti umetnik u Srbiji ne deluje kao recept za najbolje zanimanje, ipak, biti neko drugi – makar na dva-tri sata – biti na izvoru scenske iluzije koja i akterima i publici daje neophodnu dozu pokretačke lepote, čini rad na sceni Narodnog pozorišta najlepšim zanimanjem.

Najbolji mladi srpski operski pevači su... Ima dobrih i perspektivnih, to publika može najbolje oceniti.

Vaša omiljena opera je... Verdijev "Atila" i "Travijata".

Vaša omiljena arija je... "Je crois entendre encore" iz Bizeove opere "Lovci na bisere".

Šta biste voleli da vidite na repertoaru beogradske opere? Voleo bih da vidim Bizeovu operu "Lovci na bisere", Donicetijevu "Mariju Stjuart" i Belinijevu "Normu".

Koju stranu opersku zvezdu biste najviše voleli da vidite pored sebe na sceni? Dvoumim se da li bih više voleo Ćećiliju Bartoli ili mog omiljenog tenora Huan Dijego Floresa. Najradije oboje.

The referenced media source is missing and needs to be re-embedded.