Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

Бициклисти и вечни рат са аутомобилима: Како да се избегну инциденти?

11.08.2022. 15:46
Пише:
Србија Danas/telegraf.rs
biciklisti u saobraćaju
бициклисти у саобраћају / Извор: Профимедиа

Пошто су бициклисти веома рањива категорија у саобраћају, сајт Половни аутомобили даје савете и бициклистима и возачима аутомобила како да се избегну инциденти

Саобраћајна култура нам је генерално лоша, без обзира да ли су у питању возачи аутомобила, мотоциклисти, бициклисти или пешаци – нико нема право да каже да су једни гори од других, пишу Половни аутомобили.

Савети за возаче аутомобила, комбија и камиона
1) Када обилазите бициклисте, обилазите их „широко“ – оставите довољно простора, тј. немојте да пролазите поред њих на 30-ак центиметара. Разлог? Можда ће бициклиста нагло да скрене улево да би избегао рупу или шахт и ето судара, након којег бициклиста заврши у болници или још горе, а ви у затвору.

2) Планирајте претицање. На време прилагодите брзину и удаљеност, али истовремено дајте мигавац како возач иза вас не би почео да претиче вас, при чему он можда уопште није ни приметио бициклисту испред вас.

3) Пазите кад скрећете десно на семафору! Бициклиста је можда већ поред вас са десне стране, а ви га нисте приметили или тек долази и „створиће“ се поред вас када се упали зелено на семафору.

4) Не трубите бициклисти како бисте га натерали да се помери више удесно уколико због саобраћаја из супротног смера не можете да га обиђете. Бициклиста може да се успаничи или изгуби пажњу и да вам буквално падне под точкове. Притом не заборавите да су многи путеви у лошем стању, нарочито уз ивицу, а ту су и шахтови који нису у равни са асфалтом, рупе и слично – све те ствари за бициклисте представљају озбиљну опасност коју морају или да избегну или да се зауставе.

5) Отварање врата - док стојите у колони, погледајте у ретровизор пре него што отворите врата како бисте видели шта изазива застој. Исто важи и за излазак из аутомобила након паркирања.

6) Будите толерантни – бицикл на путу неретко значи једно паркинг место више за вас и мање гужве у саобраћају. Притом, не возе сви бицикл због рекреације или забаве – многима је он једино превозно средство.

7) Када бициклиста подигне леву руку, то значи да скреће лево, када подигне десну, скреће десно. Дозволите му да безбедно скрене.

8) Ако бициклиста вози средином улице, вероватно жели да скрене лево – стога немојте да му трубите, већ му дајте простора и будите стрпљиви.

9) Будите нарочито пажљиви на пешачким прелазима – ви баците поглед лево-десно, видите да нема пешака и кренете, а онда преко зебре изненада пролети бициклиста који не познаје прописе или не жели да их поштује.

10) Поштујте ограничење брзине – не јурите 80 км/х тамо где је ограничење 40 км/х, пошто ћете тако неупоредиво лакше успорити и избећи судар са бициклистом који се појавио тамо где га нисте очекивали, без обзира на то да ли је он прекршио саобраћајна правила или није. У оба случаја ви као возач аутомобила можете да се нађете у великим проблемима.

11) Возач који при скретању пресеца бициклистичку стазу или траку, дужан је да пропусти возила бицикле.

Савети за бициклисте
1) Не претпостављајте да вас сваки возач аутомобила види – на раскрсницама покушајте да успоставите контакт очима са возачем аутомобила, а ако не успете будите спремни да брзо одреагујете.

2) Не јурите између заустављених колона возила или оних које се крећу веома споро - у таквим ситуацијама често се деси да неко изненада отвори врата или просто избаци руку кроз прозор.

3) Не телефонирајте док возите бицикл. Колико год сулудо овај савет деловао, чињеница је да многи бициклисти једном руком држе управљач, а другом телефон.

4) Сигнализирајте руком када скрећете, али се истовремено уверите да су возачи аутомобила и других возила приметили да планирате да скренете.

5) Пажљиво возите поред паркираних аутомобила, зато што може да се деси да неко изненада отвори врата или почне да се испаркирава.

6) Користите светла! Напред бело, позади црвено. Не штедите ни на „мачијим очима“ (катадиоптерима).

7) Монтирајте ретровизор. Можда не изгледа „кул“, али врло брзо ћете схватити колико је користан - не морате да окрећете главу као сова да бисте видели шта се дешава иза вас.

8) Поштујте саобраћајна правила. Многи бициклисти користе све расположиве површине за вожњу и не поштују никаква правила, што у великој мери олакшава и убрзава долазак на циљ, али је истовремено веома опасно.

Ако возите мало по тротоару, па мало по коловозу, па се вратите на тротоар, прођете на црвено за аутомобиле, па пројурите преко зебре, провлачите се кроз колоне возила и са леве и са десне стране – нико неће знати одакле можете изненада да излетите, ни пешаци, ни возачи аутомобила, али ни други бициклисти или „тротинеташи“ који се понашају исто као ви...

9) Не слушајте музику када возите бицикл – користите слух да бисте на време приметили да вам се приближава камион или аутобус, да бисте чули звонце другог бициклисте или сирену аутомобила, као и разне друге звукове или упозорења других учесника у саобраћају који могу да помогну да избегнете незгоду.

10) Саветујемо да носите бициклистичку кацигу иако није обавезна по закону

11) Саветујемо да носите рефлектујући прслук, нарочито ако возите на деоницама без осветљења, иако није обавезно по закону.

12) Ако се два или више бицикала крећу у групи, дужни су да се крећу један за другим. Дакле, забрањено је да возе паралелно један поред другог.

Бициклисти безбеднији ако би носили кациге и рефлектујуће прслуке?
Постоје предлози да бициклисти обавезно носе кациге, бициклистичке наравно, али и рефлектујуће прслуке да би били уочљивији. Међутим, сва удружења бициклиста, домаћа и страна, па и бројни стручњаци, противе се томе.

Подсетимо се – тренутно бицикл по закону мора да има упаљено једно бело светло на предњој страни и једно црвено светло на задњој страни - АЛИ само НОЋУ и у условима смањене видљивости.

Такође на бочним страницама предњег и задњег точка морају бити изведена рефлектујућа тела која рефлектују светлост беле или жуте боје.