Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

Да ли треба наставити вожњу када вам лампица на командној табли показује да остајете без уља?

17.06.2021. 09:12
Пише:
Србија Danas/telegraf.rs
brzina automobila
брзина аутомобила / Извор: Профимедиа

Ако се током вожње упали жута лампица, то не може да не боде очи возачу, али то истовремено не мора да значи да је у питању неки критичан квар...

Кад се на контролној табли упали лампица упозорења за низак притисак уља, возачи се уплаше да би то могло проузроковати озбиљну штету на мотору. Покушаћемо да појаснимо чега би се заиста требало бојати и да ли је могуће возити са таквим „хитним“ сигналом.

Светло упозорења дизајнирано је тако да сигнализира, односно најави проблем и пре него што он постане озбиљан, или далеко било катастрофичан. Светлећи панел на контролној табли има две лампице у облику канте за уље (оба сензора раде независно један од другог):

  • Жута - указује на смањење нивоа мазива (моторног уља) по литру,
  • Црвена - означава да је ниво истог критично опао.

Ако се жута лампица упали, то не може да не боде очи возачу, али то истовремено не значи и да је квар критичан, озбиљан, нити значи да је неопходан одлазак код мајстора. Напротив, мазиво би могла да „поједе“ турбина, што је апсолутно нормално за савремени мотор, пише Ауторепублика.

У овом случају можете наставити са вожњом, али она мора бити сталожена и мирна. У овом случају је потребно избегавати прекомерно оптерећење погонске јединице, јер од таквог начина вожње неће бити штете за мотор.

brzina automobila
брзина аутомобила / Извор: Профимедиа

Наравно, не можете наставити овако у неограниченом временском период, али превалити неких 100 до 150 километара је сасвим реално. Другим речима, свратите до прве бензинске пумпе или специјализоване радње, купите одговарајуће моторно уље и сипајте га у мотор, доводећи га тако на потребан ниво. Веома је важно да карактеристике уља за доливање буду идентичне оном које је већ у мотору.

Дешава се, понекада, да се лампице на командној табли (жута или црвена) активирају након кратких кочења на путу. То могу бити „грешке“ у електроници. На пример, када се варијатор или електромагнетна спојница прегреју.

У том случају, угасите мотор и отворите поклопац мотора. Ако је ниво овог течног мазива нормалан, и нема цурења, а расхладна течност не кључа, или народски речено, ако мотор није прокувао, највероватније је с њим све у реду. Само треба сачекати да се аутомобил охлади и онда поново покренути мотор. Грешке би требало да нестану.

Међутим, лампице наравно могу да индикују и много озбиљније проблеме. Најтеже је када трепће црвена лампица и наставља уредно да „гори”. То већ може указивати на квар пумпе за уље или на критичан пад притиска и нивоа моторног уља. Овде „глад” за уљем већ може почети, а пријемник уља ће усисати ваздух из картера. То ће довести до стварања гасних зачепљења, што ће додатно изазвати пад притиска моторног уља у систему. Све то може брзо довести до оштећења мотора.

Када је у картеру било врло мало уља, адитиви које је возач пре тога сипао у мотор могу послужити као краткотрајно осигурање од настанка фаталне штете која би проузроковала неопходан пратећи генерални ремонта мотора. Адитиви ће створити заштитни слој на деловима који трпе трење, на који начин ће спасити мотор и заштитити га од тежих последица. У овом случају, чак и са упаљеном лампицом, можете се провозати десетак километара и притом не уништити мотор.

Али, боље немојте, него станите и позовите помоћ. Што је сигурно - сигурно је!