УПОРЕДИЛИ СМО ЦЕНЕ 30 ПРОИЗВОДА: Погледајте колика су поскупљења у Maxi-ju у претходних 6 месеци
Портал Србија Данас први је изразио основану сумњу да су велики хипермаркети "пљачкали" грађане договарањем високих маржи, упркос напорима државе да их у томе спречи и олакша живот потрошачима кроз различите акције снижења цена.
Пре само неколико месеци, портал Србија Данас био је први који је покренуо питање неоснованог поскупљења производа у великим трговинским ланцима у Србији. Спровели смо истраживање (које можете ПОГЛЕДАТИ КЛИКОМ ОВДЕ) и открили да су цене основних намирница и производа по свему судећи неправедно "надуване", а потом је и Комисија за заштиту конкуренције потврдила оно на шта смо први упозорили!
Комисија за заштиту конкуренције покренула је крајем прошле године истрагу која упућује на договор између четири велика трговинска ланца – Делхаизе, Меркатор С, ДИС и Univerexsport – којима је, сумња се, заједнички циљ био повећање зараде на уштрб грађана Србије. Док држава покушава кроз разне акције да олакша живот грађанима, ови гиганти, очигледно, иду супротним путем. Народ плаћа високе цене, јер је неко одлучио да се богати још више.
Ми смо анализирали цене у највећим маркетима у Србији и уочили да су трговачки ланци систематски подизали марже како би остварили додатну зараду на рачун грађана. Наше истраживање је јасно показало да су Делхаизе (Maxi и Shop анд Го), Меркатор С, ДИС и Univerexport, уместо да се такмиче у нижим ценама,по свему судећи, договарали како да их подигну!
Док су председник Александар Вучић и премијер у оставци Милош Вучевић предводили борбу за смањење цена основних животних намирница кроз акцију "Боља цена", у позадини се одвијала потпуно другачија прича. Велики трговински ланци су, уместо да подрже иницијативу, наставили са праксом високих маржи и неоправданих поскупљења, чиме су директно урушили ефекат ове мере.
Портал Србија Данас изражавао је основану сумњу да су трговци међусобно договарали високе марже, одржавајући их на истом нивоу у свим великим ланцима. На тај начин потрошачи су стицали утисак да су цене реалне, јер су их свуда затицали готово идентичне. У стварности, трговци су вештачки одржавали високе профите, док су привремени попусти на поједине производе служили као мамац, док су истовремено друге цене остајале нереално високе или су се неприметно повећавале.
Сада су грађани одлучили да узврате, па је на инциијативу удружења грађана "Ефектива" покренута акција за бојкот великих трговинских ланаца. У првој акцији потрошачи су били позвани да 31. јануара 2025. године, не купују у великим маркетима Maxi и Shop&Go (Делхаизе), ДИС, Univerexport, Идеа и Рода (Мерцатор) и Лидл.
Затим, на снази је била акција којом су потрошачи позвани да бојкотују маркете "Maxi" и "Схоп анд Го" у периоду од 24.2. до 2.3.
Портал Србија Данас као неко ко је први указивао на проблем са превисоким ценама животних намирница и потрепштима у великим маркетима, сматра оправданим акције грађана које иницира "Ефектива". На основу тога смо спровели ново истраживање у коме смо упоредили садашње цене у "Maxi" маректима са ценама које смо забележили у октобру прошле године.
Анализом цена 30 одабраних производа у Maxi маркетима између октобра 2024. и фебруара 2025. године, уочено је повећање укупне цене са 10844,7 РСД на 12098,62 РСД, што представља раст од 1253,92 РСД или 11,65%. Упркос бојкоту и негодовању грађана због поскупљења, цена производа је и даље расла. Овакав раст цена представља значајан ударац на буџет потрошача и када се овај износ помножи са просечним месечним потребама за свакодневним производима, долази се до суме која може озбиљно утицати на свакодневни живот и додатно оптеретити џеп грађана.
Манипулација маржама – како велике компаније остају на врху док народ плаћа све више?
Манипулација маржама, односно разлика између трошкова набавке производа и коначне продајне цене, постала је, по свему судећи, механизам за богаћење великих трговинских ланаца. Према подацима Комисије за заштиту конкуренције, у периоду од 2016. до 2023. године, бруто маржа ових трговаца скочила је са 19% на невероватних 38%. Док су цене основних производа расле знатно брже од инфлације, зараде ових ланаца су се вишеструко увећале. Њихова добит није расла јер продају више производа – продаја је чак благо опала – већ зато што су повећали марже.
Замислите ово: цена производа као што су млеко, уље, брашно или шећер, које свакодневно користите, договорена је на нивоу вишем од реалне тржишне вредности, како би неколико великих играча могло да заради више него икада. Док ви плаћате скупље, они бележе рекордан профит.
Подсећамо да је портал Србија Данас у октобру 2024. године у оквиру великог истраживање о превисоким ценама упутио питања на адресе четири највећа трговинска ланца у Србији (Меркатор, Делхаизе, Univerexport, Дис) у вези са истрагом Комисије за заштиту конкуренције. Компанија Делхаизе (Maxi) била је једина која је одговорила, нагласивши да је активно сарађивала са Комисијом и да послује у складу са законима Републике Србије, истичући своју посвећеност транспарентности и професионалним стандардима. Остале компаније, Меркатор, Univerexport и Дис, нису доставиле одговоре на постављена питања.
Напомена: Цене производа које смо упоредили узете су из одабраних продајних објеката у тренутку обиласка на територији града Београда у октобру 2024. године и фебруару 2025. године. Могуће су промене у ценама услед временског раздобља до данас, различитих акција, сезонских попуста или специфичности локација, што може утицати на одступања у подацима приказаним у овој анализи.