UPOREDILI SMO CENE 30 PROIZVODA: Pogledajte kolika su poskupljenja u Maxi-ju u prethodnih 6 meseci
Portal Srbija Danas prvi je izrazio osnovanu sumnju da su veliki hipermarketi "pljačkali" građane dogovaranjem visokih marži, uprkos naporima države da ih u tome spreči i olakša život potrošačima kroz različite akcije sniženja cena.
Pre samo nekoliko meseci, portal Srbija Danas bio je prvi koji je pokrenuo pitanje neosnovanog poskupljenja proizvoda u velikim trgovinskim lancima u Srbiji. Sproveli smo istraživanje (koje možete POGLEDATI KLIKOM OVDE) i otkrili da su cene osnovnih namirnica i proizvoda po svemu sudeći nepravedno "naduvane", a potom je i Komisija za zaštitu konkurencije potvrdila ono na šta smo prvi upozorili!
Komisija za zaštitu konkurencije pokrenula je krajem prošle godine istragu koja upućuje na dogovor između četiri velika trgovinska lanca – Delhaize, Merkator S, DIS i Univerexsport – kojima je, sumnja se, zajednički cilj bio povećanje zarade na uštrb građana Srbije. Dok država pokušava kroz razne akcije da olakša život građanima, ovi giganti, očigledno, idu suprotnim putem. Narod plaća visoke cene, jer je neko odlučio da se bogati još više.
Mi smo analizirali cene u najvećim marketima u Srbiji i uočili da su trgovački lanci sistematski podizali marže kako bi ostvarili dodatnu zaradu na račun građana. Naše istraživanje je jasno pokazalo da su Delhaize (Maxi i Shop and Go), Merkator S, DIS i Univerexport, umesto da se takmiče u nižim cenama,po svemu sudeći, dogovarali kako da ih podignu!
Dok su predsednik Aleksandar Vučić i premijer u ostavci Miloš Vučević predvodili borbu za smanjenje cena osnovnih životnih namirnica kroz akciju "Bolja cena", u pozadini se odvijala potpuno drugačija priča. Veliki trgovinski lanci su, umesto da podrže inicijativu, nastavili sa praksom visokih marži i neopravdanih poskupljenja, čime su direktno urušili efekat ove mere.
Portal Srbija Danas izražavao je osnovanu sumnju da su trgovci međusobno dogovarali visoke marže, održavajući ih na istom nivou u svim velikim lancima. Na taj način potrošači su sticali utisak da su cene realne, jer su ih svuda zaticali gotovo identične. U stvarnosti, trgovci su veštački održavali visoke profite, dok su privremeni popusti na pojedine proizvode služili kao mamac, dok su istovremeno druge cene ostajale nerealno visoke ili su se neprimetno povećavale.
Sada su građani odlučili da uzvrate, pa je na inciijativu udruženja građana "Efektiva" pokrenuta akcija za bojkot velikih trgovinskih lanaca. U prvoj akciji potrošači su bili pozvani da 31. januara 2025. godine, ne kupuju u velikim marketima Maxi i Shop&Go (Delhaize), DIS, Univerexport, Idea i Roda (Mercator) i Lidl.
Zatim, na snazi je bila akcija kojom su potrošači pozvani da bojkotuju markete "Maxi" i "Shop and Go" u periodu od 24.2. do 2.3.
Portal Srbija Danas kao neko ko je prvi ukazivao na problem sa previsokim cenama životnih namirnica i potrepštima u velikim marketima, smatra opravdanim akcije građana koje inicira "Efektiva". Na osnovu toga smo sproveli novo istraživanje u kome smo uporedili sadašnje cene u "Maxi" marektima sa cenama koje smo zabeležili u oktobru prošle godine.
Analizom cena 30 odabranih proizvoda u Maxi marketima između oktobra 2024. i februara 2025. godine, uočeno je povećanje ukupne cene sa 10844,7 RSD na 12098,62 RSD, što predstavlja rast od 1253,92 RSD ili 11,65%. Uprkos bojkotu i negodovanju građana zbog poskupljenja, cena proizvoda je i dalje rasla. Ovakav rast cena predstavlja značajan udarac na budžet potrošača i kada se ovaj iznos pomnoži sa prosečnim mesečnim potrebama za svakodnevnim proizvodima, dolazi se do sume koja može ozbiljno uticati na svakodnevni život i dodatno opteretiti džep građana.
Manipulacija maržama – kako velike kompanije ostaju na vrhu dok narod plaća sve više?
Manipulacija maržama, odnosno razlika između troškova nabavke proizvoda i konačne prodajne cene, postala je, po svemu sudeći, mehanizam za bogaćenje velikih trgovinskih lanaca. Prema podacima Komisije za zaštitu konkurencije, u periodu od 2016. do 2023. godine, bruto marža ovih trgovaca skočila je sa 19% na neverovatnih 38%. Dok su cene osnovnih proizvoda rasle znatno brže od inflacije, zarade ovih lanaca su se višestruko uvećale. Njihova dobit nije rasla jer prodaju više proizvoda – prodaja je čak blago opala – već zato što su povećali marže.
Zamislite ovo: cena proizvoda kao što su mleko, ulje, brašno ili šećer, koje svakodnevno koristite, dogovorena je na nivou višem od realne tržišne vrednosti, kako bi nekoliko velikih igrača moglo da zaradi više nego ikada. Dok vi plaćate skuplje, oni beleže rekordan profit.
Podsećamo da je portal Srbija Danas u oktobru 2024. godine u okviru velikog istraživanje o previsokim cenama uputio pitanja na adrese četiri najveća trgovinska lanca u Srbiji (Merkator, Delhaize, Univerexport, Dis) u vezi sa istragom Komisije za zaštitu konkurencije. Kompanija Delhaize (Maxi) bila je jedina koja je odgovorila, naglasivši da je aktivno sarađivala sa Komisijom i da posluje u skladu sa zakonima Republike Srbije, ističući svoju posvećenost transparentnosti i profesionalnim standardima. Ostale kompanije, Merkator, Univerexport i Dis, nisu dostavile odgovore na postavljena pitanja.
Napomena: Cene proizvoda koje smo uporedili uzete su iz odabranih prodajnih objekata u trenutku obilaska na teritoriji grada Beograda u oktobru 2024. godine i februaru 2025. godine. Moguće su promene u cenama usled vremenskog razdoblja do danas, različitih akcija, sezonskih popusta ili specifičnosti lokacija, što može uticati na odstupanja u podacima prikazanim u ovoj analizi.