Гориво у региону појефтинило, али не и у Србији: Зараза оборила цене, а када ПОЈЕФТИЊЕЊЕ СТИЖЕ КОД НАС?
Иако је цена сирове нафте на светском тржишту у последња два месеца, због корона вируса и смањене производње у Кини, пала за скоро 25 одсто, у Србији је гориво појефтинило у просеку за четири процента, што је ниже од просека који је забележен у земљама региона.
Стручњаци тврде да потрошачи никако не могу очекивати линеарно појефтињење, односно да оно буде пропорционално паду цена на берзи, јер се цена не одређује само на основу берзанске вредности сирове нафте, већ и курса долара, залиха, пореских захватања, али да ипак има места да се цена на српским пумпама додатно ревидира надоле.
То се посебно односи на евродизел, који иако је у нашој земљи након потреса на светском тржишту појефтинио за 7,2 одсто, цена му је у поређењу са земљама у окружењу, значајно већа.

РАЂА И НА ДИВЉИМ ТЕРЕНИМА: Некада је била СИРОТИЊСКА ХРАНА, а данас се богати грабе за њу (ФОТО)

"Нико нема боља вина од нас" Србија незадрживо постаје регионални лидер у производњи овог алкохолног пића (ФОТО)

Место где цвета предузетнички дух: Ово село у Србији има 320 домова и чак 50 фирми
Наиме, са ценом од 1,353 евра по литру заузимамо високо друго место, а од нас скупље ово гориво плаћа само Албанија где литар кошта 1,392 евра по литру. То практично значи да заузимамо високо друго место од 11 рангираних земаља, а иза нас су остале Грчка са 1,344 евра, која је до скоро била најскупља и Хрватска, где је цена 1,260 евра. Најефтинији евродизел је у Македонији где за литар треба издвојити само 0,908 евра.
Српски нафташи наводе да су светска дешавања значајно утицале и на мешање карата на тржишту региона. У том мешању Србија се из златне средине - била је на петом, односно шестом месту пре избијања кризе, почетком 2020. године нагло попела на друго место по малопродајним ценама евродизела. Да је то тако показују и подаци Удружења нафтних компанија Србије (УНКС) из којих се види да је наш евродизел, у односу на просечну цену у региону скупљи за 13,83 посто. То није мало, а многи потрошачи одлучују да своје резервоарае пуне у Босни и Херцеговини, Македонији, Румунији или Бугарској.
Боља ситуација је код бензина,који је у Србији скупљи за 2,49 одсто у односу на просечну цену у региону и износи 1,263 евра по литру. Са том ценом заузима шесту позицију у региону, коју је имала и пре почетка кризе на светском тржишту. Прво место држи Грчка где за литар бензина треба издвојити 1,592 евра по литру, док у Македонији, која је најјефтинија и последње пласирана, он кошта 1,037 евра.
Небојша Атанацковић, власник једне нафтне компаније, каже да се поремећај на светском тржишту нафте одразио и на наш регион, где је видљиво да нафташи у појединим државама нису искористили све могућности за корекцију цене наниже, посебно евродизела.
-Зато сматрам да има места да цена горива додатно појефтини на српским пумпама, јер берза бележи значајан пад цена сирове нафте, али не треба све посматрати једнострано. Наиме, многе од земаља региона имају значајно нижу акцизу на евродизел у односу на бензин од нас, што им даје простор да могу да у малопродаји буду јефтиније од нас. С друге стране, треба да се зна да се из тоне нафте након прераде добије 1.150 литара дизела, а бензина чак 1.330 литара. Ипак, и поред ових параметара, постоји могућност да се снизи цена на пумпама за још који проценат. Наравно, он не може бити пропорционално исти паду на светској берзи, где је цена тоне Брента пала у последња два месеца за 25 одсто, и креће се око 50 долара за барел. То посебно мислим на евродизел, који је тренутно скупљи код нас него у Грчкој, што је до скоро било незамисливо - наводи Атанацковић.
Он додаје да овакво стање на српском тржишту условљава многе транспортне компаније да евродизел набављају у суседним земљама, због чега пада промет на српским пумпама.
-Значајан део промета се пребацио преко границе због чега и држава приходује мање пара. Зато би држава требало да размисли да акцизе на евродизел смањи, јер су оне у неким земљама ниже и за 30 одсто у односу на бензин. Да закључим, ово је глобална криза и другачија је од ранијих криза, чије импликације се не могу сагледати до краја, али прогнозе наговештавају да се ситуација на светском тржишту неће значајније мењати до краја априла, па би и наше малопродајне цене могле да буду још ниже - каже Атанацковић.
Компаније које се баве превозом робе кажу да се због релативно високе цене евродизела све више одлучују да резервоаре својих камиона пуне у суседним земљама.
-То радимо пре свега у Босни и Херцеговини, где литар дизела кошта 1,087 евра, што је значајно ниже него у Србији, и на тај начин компаније штеде. Оно што смо уочили је да су и страни превозници упознати са ценама евродизела у региону, па своје резервоаре пуне у Босни или Хрватској када улазе у Србију, односно Бугарској или Румунији када излазе. То није био случај до јануара ове године јер је цена евродизела у Србији била нижа у поређењу са већином земаља у региону - наводи Драган Милановић, возач једне од компанија које се баве транспортом робе.

УСКОРО НОВИ КОНТРОЛНИ ТОРАЊ! Почела градња на аеродрому Никола Тесла

Овако Мишо чува своје бадеме: Ватра у воћњаку спашава плодове од мраза (ФОТО)

КОРЕЈЦИ ГРАДЕ ФАБРИКУ У СМЕДЕРЕВСКОЈ ПАЛАНЦИ! Посао за 1.000 људи

У СВЕТУ ОВА ГРАНА РАСТЕ 10 ОДСТО ГОДИШЊЕ: Србија извезе цвећа за 4, а увезе за 11 милиона евра

ДОБРА ВЕСТ ЗА ГРАЂАНЕ СРБИЈЕ: У новој фабрици у Панчеву просечна плата биће 1.900 евра