Нисте ни свесни колико вас ове навике могу скупо коштати: Возачи, обратите пажњу на мењач, до квара може доћи за трен
Ручни мењач може се покварити из бројних разлога, а неколико их је повезано са грешкама у употреби или возачевим грешкама.
ХАК-ов технички саветник Марин Морава објашњава како сами можемо скратити радни век мењача.
Ако не притиснемо довољно снажно квачило при мењању брзина, може доћи до звука који подсећа на стругање.
– Ако вам се то догодило први пут, вероватно се неће штетно одразити на исправност рада мењача. Учесталим понављањем овог догађаја могуће је оштетити синхрони прстен степена преноса на којем се ова радња често догађа. Код оштећења синхроних прстенова долази до губитка њихове улоге да изједначе број обртаја између два вратила како би се лакше и без сметње променио степен преноса. Возач ће овај проблем приликом промене степена преноса осетити као повећање отпора код померања ручице мењача приликом убацивања у брзину, уз присуство механичког крцкања у преноснику. Препорука је да се са овим типом неисправности што пре оде на сервис, јер могући су и други узроци који могу изазвати сличне симптоме преносника приликом промене степена преноса, као што су неисправан рад спојнице или лоше подешеност спојнице.
Свако тактизирање и чекање може само повећати проблем.
– Може доћи до присуства металних струготина у мењачком уљу, које настају нередовитим хабањем приликом промене степена преноса. Остаци металних струготина штете лежајевима мењача и зупчаницима, а у најгорем случају могуће је потпуно оштећење мењача и губитак погона возила.
Шта се може догодити ако при великој брзини возила пребацимо мењач из, на пример, 6. степена преноса у 2. степен преноса?
– Отворена је могућност изласка из максимално одређеног броја обртаја мотора, што наравно може бити штетно за механику мотора до нивоа већих механичких оштећења мотора.
Извор: Србија Данас/Курир