ПОЗНАТА СВА ПРАВИЛА О УПОТРЕБИ ЛЕТЕЋИХ ТАКСИЈА У СРБИЈИ! Скраћеница им је ВЦА, а ево како ће летети и одакле ће полетати и слетати
Нови концепт комерцијалног ваздушног саобраћаја који је на енглеском говорном подручју дефинисан као урбан аир mobility (УАМ) у новој верзији српског правилника назван је „иновативна ваздушна мобилност – од innovative аир mobility (ИАМ), док су еВТОЛ летелице назване "ваздухоплови способни за вертикално полетање и слетање" и дата им је скраћеница ВЦА.
Овај назив преузет је из енглеске терминологије и значи Вертицал take‑off анд ландинг (ВТОЛ) Цапабле Аирцрафт, односно сваки објекат тежи од ваздуха, који је способан за одржив лет, са кључном способношћу вертикалног полетања и слетања, помоћу минимално две погонске групе и који, најбитније – није авион нити хеликоптер.
Србија је тако једна од ретких земаља у региону која је усвојила нови регулаторни оквир након иницијативе председника Александра Вучића од пре десет месеци да се нови концепт ваздушног саобраћаја први пут прикаже на изложби Експо 2027.
Један од кључних аспеката ажурираног правилника јесте увођење система сертификације оператера који ће обављати ИАМ активности. Оператер мора да поседује сертификат ваздухопловног оператера (АОЦ) који издаје Директорат цивилног ваздухопловства.
За добијање АОЦ-а оператер мора да докаже да је усаглашен са свим основним захтевима из релевантних анекса правилника, да сви ваздухоплови које користи имају потврду о пловидбености, као и да су његова организација и руководство примерени и правилно одређени за обим и подручје делатности.
Правилник уводи и појам "вертипорта“ који се дефинише као копнена или водена површина или структура која се користи или се намерава користити за слетање, полетање и кретање ВЦА.
Оператер може да користи одговарајуће вертипорте који морају да буду компатибилни са димензијама и тежином ВЦА, да имају компатибилне прилазне и одлазне путање, да буду опремљени спасилачко-ватрогасним службама и да буду доступни, пише TangoSix.