Професорка економије др Христина Микић: Примена е-фактура у јавним набавкама штеди 2,3 милијарде евра годишње
Без дигитализације пореска политика је била удаљена од пореског обвезника и његових реалних потреба, каже професорка финансија и креативне економије
Дигитализацијом пореског система у Србији добија се на убрзању административних процеса и уштедама ресурса, док се пословање чини ефикаснијим и транспарентнијим.
Ипак, овај корак захтева превазилажење бројних изазова како би дигитална решења постала темељ потпуних трансформација у привреди и државним органима који се баве порезима.
Професорка финансија и креативне економије др Христина Микић са Метрополитан Универзитета у Београду објаснила је кључне предности дигитализације пореског система у Србији.
- Порески систем треба да прати промене које се дешавају у привреди и њеном пословању, тако је и са дигитализацијом и дигиталном трансформацијом пословања привреде. Предности дигитализације пореског система првенствено се могу видети у убрзању пореског процеса и уштедама у трошковима које привреда има преласком са аналогне на дигиталне пореске услуге. Ако је пре увођења дигитализације било потребно око 16 радних сати за обављање једноставних пореских процеса, дигитализација омогућава да се они обаве за мање од сат времена. Међутим, предности нису само на страни привреде. У смислу ефикаснијег пореског поступка дигитализација омогућује пореској управи праћење пореских обвезника и унапређење нивоа пореске културе, затим идентификација ризичних пореских обвезника, аутоматски повраћај ПДВ и других пореских дажбина, као и масовно откривање различитих врсти ризичног пореског понашања. Овде првенствено мислим на предиктивну и перскриптивну пореску аналитику која је омогућена дигитализацијом. С тим у вези, пореска управа на бази дигиталних података и временских серија може предвидети могуће проблеме и предложити превентивне мере за пореске обвезнике, а и унапређење пореског система. Такође, без дигитализације пореска политика је била удаљена од пореског обвезника и његових реалних потреба, а њено прилагођавање потребама привредника је било скупо углавом засновано на специфичним и наменским истраживањима. Сада уз помоћ дигитализације пореске управе и креатори пореске политике могу да евалуирају ефекте својих активности на пореске обвезнике. Такође, ово омогућава и да се пореске услуге персонализују и прилагођавају појединачним групама пореских обвезника, што се може очекивати као напредна пореска анлитика и ,,порески систем будућности”. Основно начело савремених дигиталних пореских система, није само ,,брза, ефикаснија и јефтинија” пореска администација и напалата пореза, већ ,,таргертираније и персонализованије” пореске мере. Међутим, процеси дигитализације морали би да прерасту у дигиталну трасформацију пореског система, што сада није случај. То значи, већа заснованост на пореском саветодавству кроз примену вештачке интелегенције, како би се повећала пореска култура, а порески обвезници подстакли на позитивна понашања. Враћање поверења у пореску управу, која се врло често доживљава као репресивни инструмент фискалне политике, дигиталном трансформацијом требало би да прерасте у једноставан, пријатељски оријетисан и транспаретан систем у служби грађана и привреде.
Електронско евидентирање пореза на додату вредносту Систему електронских фактура је значајан помак, а корак даље је електронско евидентирање обрачуна ПДВ. Колико ово олакшава приреди и убрзава процес рада?
- Аутоматско евидентирање ПДВ-а смањује ризик од грешака, док доступност података у реалном времену омогућава брже доношење одлука и ефикасније планирање пословања, нарочито праћење и управљање ликвидношћу. Поред тога, дигитализација ПДВ-а кроз систем е-фактуре олакшава контролу и комуникацију са пореским органима, чиме се додатно повећава продуктивност и штеди време компанијама. Наравно све предности привреди морају да буду праћене једноставним дигиталним решењима за примену у пракси. Коришћење структурираних е-фактура омогућава аутоматизовани циклус фактурисања – од поруџбине до плаћања. Њихово повезивање са интерним рачуноводственим и књиговодственим системима унутар компанија, омогућава да се контрола фактурисања, наплате и обрачуна (не)наплаћених обавеза евидентира у реалном времену. Стандарди е-фактура заснивају се на структурираном електронском формату, а они по својој природи омогућавају потпуну аутоматизацију обраде њеног садржаја што је основна предност њиховог увођења. Електронско евидентирање ПДВ омогућава смањење могућности за пореску евазију, и олакшава контролу наплате и повраћаја ПДВ.
Да ли сматрате да постоје велики изазови са којима се сусрећу привреда и државне институције приликом имплементације система е-фактура и који је ваш савет за превазилажење истих?
- Као и свака област која доноси новину, изазови дигитализације су велики. Њих можемо пратити из перспетиве привреде, али из перспективе онога ко промене уводи. Неки од њх су људски кадрови и техничка инфраструктура у малим и средњим предузећима. Често она немају средства да пропрате ове промене које омогућавају имплементацију е-фактура. Затим ту је свакако отпор новинама, али и недостатак знања у области дигиталних алата, што може утицати на споро усвајање система е-фактура. Трошкови преласка са једног на други систем, могу изазвати веће трошкове за мале фирме, јер аутоматизација финансијских токова захтева усаглашавање различитих система. Велике фирме могу осетити благодети е-фактура кроз интеграцију овог алата у ЕРП системе, и имати користи од обраде података на бази вештачке интелегенције и машинског учења, користити их за предвиђање обима активности, прихода, новчаних токова, па чак и ризика пословања. Само повезивање са постојећим софтверима може изазвати кашњења и грешке у функционисању рачуноводствено-финансијског система. На страни државе то су сигурност и поверљивости система е-фактура. Потенцијално рањиви део е-фактура је што се формирањем велике базе података које често могу садржати и пословну тајну, стварају велики захтеви за успостављање система сајбер безбедности, али и усаглашавање е-фактура са регулативом о заштити приватних података. Пробијање ових система и крађа података, што је није ретка појава у дигиталном свету, могу нанети привредним субјектима, али и држави велике трошкове. Последњи изазов био би капацитет самог система да у кратком року може да обрађује велики обим података и транасакција без застоја. Били смо сведоци покретања система е-фактура код нас и постепеној оптимизацији његових капацитета. Застоји имају потенцијал да створе неповерење у привреду, и да утичу на репутацију система е-фактура. Највећи изазов је заправо трансформативни потенцијал е-фактура и његово претварање у системе који омогућавају дигиталну трансформацију привреде, али и пореског процеса. То захтева његову надоградњу са осталим дигиталним алатима (нпр. вештачком интелегенцијом, машинским учењем, блокчејном , итд) и повезивање многих процеса унутар материјалног и финансијског књиговодства, како би се смањили трошкови управљања залихама и складиштима материјалних производа (нпр. увођењем бар кодова у систем е-фактура и њихово повезивање са електронским наруџбеницама, отпремницама и другом документацијом из погонског рачуноводства). Важне дискусије које се данас воде на глобалном плану усмерене су и на надоградњу система е-фактура и његово коришћење за креирање дигиталног пасоша производа, који је део пакета европске циркуларне економије. Њиме се прати еколошка подобност производа и њихових компоненти, а исте повезују са системом е-фактура. Значи, велики изазов је не остати само на нивоу дигитализације и аутоматизације, већ ово искористити као потенцијал за дигиталну трансформацију и надоградњу дигиталних услуга за привреду, које могу започети е-фактурама, али које не би требало да се и заврше на томе.
На који начин унапређење система е фактура доприноси ефикаснијем функционисању пореског система и смањењу административног оптерећења?
- Пре свега аутоматизација процеса кроз систем е-фактура омогућава аутоматску разумену и обраду података између привредних субјеката и пореских органа. Грешка људског фактора постаје минималне и убрзавају се административни процеси. Уштеде се остварују кроз ефикасније руковање и архивирање фактура. Познато је да трошкове архивирања документације сносе привредни субјекти, они у неким предузећима износе и до 7% укупних прихода. У папирном облику, овај процес захтева постојање наменских просторија за архивирање и поштовање стандарда архивирања. У систему е-фактура, финансијска документација се архивира електронски. У ЕУ је процењено да прелазак са папира на аутоматизовано фактурисање смањује трошкове пријема фактуре са 30 евра на 1 евро. Систем е- фактура доприноси и интеграцији решења за дигитална плаћања те на тај начин омогућава висок ниво транспарентности трансакција. Скуп података у е-фактурама омогућава бољи надзор на приходима. Код нас су збирни ефекти овог процеса процењени на смањање пореског оптерећења привреде са 3% БДП-а, на око 2% БДП-а. Ефикасније порески систем се остварује кроз смањење ризика од преваре услед лажних фактура, те се на тај начин штите интереси јавног сектора. Европска комисија недавно је објавила извештај о ефектима система е-фактура у чланицама ЕУ. Ту можемо наћи врло интересантне податке о ефектима и уштедама које систем е- фактура креира попут смањења фактурисања са 20 минута на мање од 2 минута по појединачној фактури, као и да су у многим земљама смањени трошкови административног оптерећења од 10% до 25%. Процењено је да примена е-фактурисања у јавним набавкама допиноси уштедама од 2,3 милијарде евра на годишњем нивоу.
Важан аспект е-фактура је и ефикасност коришћења вештачке интелегенције и машинског учења интегрисаних у ЕРП системе који користе податке из е-фактура за пословно управљање. Постоје и иновативна поља примене е-фактура у одређеним областима – тако на пример подаци из е-фактура у нафтној индустрији омогућавају праћење емисије ЦО2, тако да се у ланцу вредности могу мерити ефекти емисије за сваки производ и услугу и такве информације слати купцима.
Колико дигитализација односно систем е факутра убрзава процес рада књиговођа и рачуновођа?
- Основно је да се смањује потреба за радном снагом. Људски фактор увек ће бити присутан у области рачуноводства и финансија, али аутоматизација може да убрза ове процесе. Е-фактуре елиминишу потребу за ручним уношењем података већ се информације аутоматски преносе у рачуноводствене системе. Тиме, осим времена, смањена је и могућност грешке. Е-фактуре су одмах доступне за књижење и евидентирање, што смањује време потребно за обраду великог броја података. Свакако треба имати у виду да се користи од система е-фактура заснивају на економији обима. То значи да предузећа која имају велики обим трансакција, имају и веће уштеде од аутоматизације овог процеса. Рачуновође могу у сваком тренутку пратити финансијске податке и припремати краткорочне финансијске извештаје за менаџмент. Највећи је утицај у управљању новчаним токовима, као и припреми рачуноводствеених извештаја у овој области.
На који начин е-фактуре утичу на макроекономију?
- На макроекономском нивоу, е-фактуре подстичу конкурентност привреде кроз смањење трансакционих трошкова и повећање оперативне ефикасности. Такође, доступност података у реалном времену омогућава доносиоцима политика детаљнији увид у фискалне токове, што може допринети формирању адекватнијих економских политика. Разна истраживања квантификовала су економске ефекте е-фактурисања. Тако на пример, Министарство финансија Сједињених Америчких Држава проценило је да јој електронско фактурисање смањује трошкове фактурисања за 5% или око 450 милиона УСД годишње, док се наплата фактура са просечних 17 дана смањује на 3 дана. Ако се годишње прима око 20.000 фактура предузеће може уз помоћ овог система остварити уштеде од 70.000 евра, а процењује се да су трошкови мануалне обраде фактура од 7 до 50 евра по фактури.