Након Косовске битке стала пред султана Бајазита: Остала без породице, уз кнегињу Милицу чувала Србију
Њено стваралаштво остаје сведочанство да женски глас у средњем веку није био тих.
Кроз српске средњовековне стихове, монахиња Јефимија оставила је траг који превазилази време у којем је живела.
У раду је проналазила утеху, а у молитвама изражавала тугу, ону исту која и данас одзвања кроз векове.
Порекло и младост
Право име монахиње Јефимије било је Јелена Мрњавчевић.
Рођена је као кћи угледног властелина цара Душана, кесара Војихне, а пре замонашења била је жена деспота Угљеше Мрњавчевића.
Била је образована, говорила је грчки језик, дружила се са ученим црквеним људима и била изузетна везиља.
Њено образовање и таленти потврђени су кроз текстове које је писала и уметничке предмете које је израђивала.
Чињеница да је за себе поручила Псалтир 1370/71. године сведочи о њеној дубокој побожности и љубави према књизи.
Живот после Маричке битке
После погибије мужа у Маричкој бици 1371. године, Јелена се замонашила и постала монахиња Јефимија.
Преселила се у Србију и живела на двору кнеза Лазара, где је била очевидац Косовске битке, Лазареве смрти и догађаја у време вазалне Србије, која је касније послала војску за битку код Ангоре 1402. године.
Претпоставља се да је своје последње дане провела у манастиру Љубостиња, где је узела још строже монашке завете и добила име Јевпраксија.
Блиска сарадница кнегиње Милице
Јефимија је била блиска сарадница кнегиње Милице (монахиње Јевгеније) и помагала јој у вођењу државних послова у тешком периоду после Косовске битке.
Сматра се да је утицала и на васпитање Миличине деце, деспота Стефана Лазаревића и Јелене Балшић, који су касније постали изузетно образовани и посвећени књижевном раду.
Дипломатска мисија код султана Бајазита
Године 1398., кнегиња Милица и монахиња Јефимија пошле су на двор султана Бајазита И да оправдају деспота Стефана Лазаревића, осумњиченог за вазалну неверу.
О овом изузетно деликатном подухвату писао је Константин Филозоф у "Житију деспота Стефана Лазаревића", истичући Јефимијину мудрост и храброст:
- Пође цару Бајазиту сама та благоверна госпођа (Милица); имала је са собом рођаку своју, бившу жену деспота Угљеше, а кћер некога ћесара... Када су биле призване к цару, (Милица) била у ужасу што ће га видети, а (Јефимија) јој рече: 'Одбаци сваки страх, када нас удостојише да га видимо.' Оне тада мудро свршише све своје потребе помоћу Богоматере, у коју положише своју наду.
Ове речи Константина Филозофа представљају највећу похвалу женама у српској средњовековној књижевности.
Пренос моштију Свете Петке
Јефимија и кнегиња Милица заслужне су и за пренос моштију Свете Петке у Србију.
Ову реликвију затражиле су на дар од султана Бајазита, чиме је светитељка заувек постала део српског духовног наслеђа.
Јефимијина књижевна дела
Јефимија је прва жена у историји српске књижевности чија дела познајемо.
Написала је три изузетна текста, који су истовремено књижевни и уметнички споменици:
"Туга за младенцем Угљешом"
Настала између 1368. и 1371. године, после смрти њеног малог сина Угљеше Деспотовића.
Текст је урезала у сребро на двострукој иконици, дарованој манастиру Хиландар. У овој потресној молитви Јефимија признаје да је "природом матерњом побеђена" и да не може да обузда тугу за дететом.
"Мољење Господу Исусу Христу"
Извезено на завеси за царске двери у Хиландару (1398/99). Овај вез, један од најлепших у старој српској уметности, приказује Исуса Христа, Јована Златоустог и Василија Великог, а у дну се налази Јефимијин молитвени текст.
"Похвала кнезу Лазару"
Најпознатије и највредније дело Јефимије, извезено позлаћеном жицом на црвеном атласу, као покров за ковчег са моштима светог кнеза.
У овом тексту она се, кроз молитву и похвалу, обраћа Лазару и моли га да утиша "љуту буру њене душе и тела".
Историчар књижевности Димитрије Богдановић истакао је да је спој личне и опште трагедије у Јефимијиним делима уздигао њену поезију међу најлепше текстове српске средњовековне књижевности.
Уметничка дела и наслеђе
Јефимији се приписују и друга дела примењене уметности; између осталог плаштаница из око 1405. године (чува се у манастиру Путна у Румунији) и аер из београдског Музеја Српске православне цркве.
Претпоставља се и да је наручила икону Богородице, дело солунског мајстора из 14. века, која се данас налази у Народном музеју у Софији.
Жена испред свог времена
Јефимијина дела, урезана у метал, извезена у свилу и саткана од вере, представљају молитве у првом лицу, исповедне и дубоко личне.
Како је написао Милан Кашанин, Јефимија је прва жена у српској књижевности која је "писала о себи, својој боли и свом народу, непосредно и искрено".