ЗЛАТНЕ ГОДИНЕ: Најбољи музички албуми 20. века
Петак, 25. новембар 2022. у 18:00 // Трибинска сала Дома омладине Београда
Том Waits – “Swordfishtrombones” (1983)
Гун Цлуб – “Миами” (1982)
Представљамо неке од најважнијих страница и најбољих албума популарне музичке историје! За ову јубиларну прилику одлазимо у Калифорнију, пре тачно 40 година, у предвечерје Олимпијаде у Лос Анђелесу 1984, док је Роналд Реган председниковао Сједињеним Државама. Бескрупулозни материјализам је свуда побеђивао и то није било срећно време за рокенрол и популарну музику уопште – али баш из тог разлога појавиле су се уметници, плоче, па и читави покрети, који су у ундергроунду током осамдесетих извели далекосежну естетску и моралну револуцију, од које почиње алтенативна рок култура.
Том Waits “Swordfishtrombones”
Са овим албумом необичног имена је Том Waits 1983. постао признат као велики кантаутор нашег доба и иконичка фигура америчке културе. Њиме је отпочела артистичка еволуција која ће га одвести путевима још неколико ремек дела и променити америчку популарну музику изнутра, постављајући нове стандард у њој. И заиста, кабаретски „Swordfishtrombones”, који је на Брехтовски начин тумачио музику Америке, са успехом ју је ставио у нови, постмодерни контекст краја XX века.
Гун Цлуб “Миами”
Гун Цлуб 1982. су постали предводници покрета који још није имао име, али ускоро ће бити познат као “алтернативни рок”. Било је то пре дебија Виолент Femmes и РЕМ, као и многих других кључних група осамдесетих. Предвођени јединственом певачко-песничком фигуром Jeffrey Лее Пиерцеа, они су успели да створе нови рокерски отпаднички језик, који је остао уписан у ДНК свих бендова који су потом дошли. Овај бенд је са собом донео неке од легендарних тренутака рокенрола уопште – не само тог периода – те овом приликом желимо да објаснимо зашто верујемо како се у случају Гун Цлуб ради о једној од најважнијих историјских појава у овој музици, чији албум “Миами” је без сумње, њихов најбољи.
Циклусом разговора под именом „Златне године“ желимо да понудимо једно ново могуће тумачење најважнијих ауторских домета популарне културе, а посебно популарне музике XX века. Чињеница да ова област није покривена академским истраживањима у нашој средини, даје сасвим довољан разлог да уложимо напор и уз помоћ угледних домаћих стручњака мапирамо ову област, вреднујући је на начин који подстиче аутентично овдашње размишљање о поменутим феноменима. Метод рада ће нам бити дијалошки, те ћемо кроз разговор стручњака и потом укључење публике, уз слушање музике са најбољих албума рок и поп музике, долазити до закључака који смештају одређена капитална уметничка дела из области популарне музике на њихово историјско место.