НОВО ИСТРАЖИВАЊЕ
Емисије ЦО2 авиона далеко су веће него што се приказује: Ново истраживање открива шокантне бројке
Летење је много штетније по климатске промене него што показују интернет калкулатори. Ново истраживање открива огромну разлику између стварних емисија и бројки које свакодневно користимо.
Годинама су путници веровали интернет алатима који процењују утицај лета авиона на животну средину. Међутим, према новом истраживању британског Универзитета у Сари (University оф Surrey), ти подаци су озбиљно погрешни.
„Бројеви су шокантни“, рекла је за New Сциентист Џума Садукхан (Јхума Садхукхан) са Универзитета у Сари. Њен тим је упоредио четири водећа калкулатора угљеника – оне Међународне организације за цивилно ваздухопловство (ИЦАО), Међународног удружења за ваздушни саобраћај (ИАТА), Гуглов (Гоогле) модел Травел Импацт Модел (ТИМ) и платформу MyClimate – са новим моделом који су сами развили.
Према њиховим израчунима, објављеним у часопису Matter, лет у првој класи из Сингапура до Цирига (Zürich) авионом Боеинг 777 ствара емисије еквивалентне око 14.000 килограма ЦО2. Постојећи калкулатори угљеника процењују тек део тога: ИЦАО и ИАТА око 3.000 килограма, Гуглов ТИМ 5.000, а MyClimate 8.000. „Утицај је знатно већи“, рекао је за New Сциентист Едуард Гоеан (Едуард Гоеан), коаутор поменутог истраживања са Универзитета у Сари.
Њихов калкулатор Аир Травел Passenger Dynamic Emissions Цалцулатор (АТП-ДЕЦ) разликује се јер користи стварне податке о летовима како би приказао реалне руте, трајање лета, време рулања и попуњеност авиона. „Наш модел је свеобухватнији“, наглашава Садукхан. За разлику од других модела, АТП-ДЕЦ се непрестано ажурира стварним подацима. У обзир узима и преусмеравања и дуже руте узроковане, на пример, геополитичким догађајима попут рата Русије против Украјине.
АТП-ДЕЦ укључује и шири климатски утицај авијације, односно кондензационе трагове, азотне оксиде и водену пару. Само кондензациони трагови могу задржавати више топлоте него ЦО2 који произведе авион, а већина калкулатора их игнорише или поједностављује.
Портпарол ИЦАО-а изјавио је да њихов калкулатор не укључује такве мултипликаторе јер научни консензус о томе још није постигнут, пише New Сциентист. Дан Ратерфорд (Дан Rutherford) из Гугла рекао је да је ТИМ тачан, транспарентан и бесплатан алат, али је признао да се модел и даље унапређује, укључујући и податке о кондензационим траговима. Кај Ландвер (Каи Landwehr) из MyClimate-a поздравио је резултате истраживања из Сари универзитета, назвавши их „вредним доприносом текућој расправи“, и потврдио да MyClimate ускоро планира да ажурира свој алат.