Еколошка катастрофа без казни: Огромна количина нафтних мрља са бродова остаје непријављена
Научна студија открива да је између 2014. и 2019. године у светским морима забележено преко 90.000 нафтних мрља са бродова, од којих је већина остала непријављена и некажњена. Илегално испуштање баластних вода озбиљно угрожава морски екосистем, док су инспекције ретке, а казне минималне.
Научници су анализом сателитских снимака открили више од 90.000 нафтних мрља које су бродови оставили за собом у светским морима између 2014. и 2019. године, а да притом готово ниједна није пријављена надлежним органима.
Загађење, махом изазвано илегалним испуштањем баластних вода, остаје некажњено, док последице озбиљно угрожавају планктон и цео морски екосистем.
Од 90.000 откривених мрља, тек 474 су званично пријављене, а већина тих случајева није резултирала никаквим казнама. Научници упозоравају да су све сателитски видљиве мрље илегалне, јер премашују дозвољене нивое загађења и до хиљаду пута.
Студија универзитета са Флориде показује да 20% свих мрља потиче директно с бродова, а њихова укупна површина одговара територији Италије. Већина је концентрисана дуж главних поморских рута.
Насупрот томе, само мали део мрља долази с нафтних платформи (2%) или из природних извора (око 6%).
Проблем је у томе што је испуштање баластних вода често планирано.
Бродови уштеде време и новац тако што заобилазе системе за пречишћавање уља и воде, или их не одржавају. Иако баластна вода може легално да се испусти тек након обраде, пракса показује да се та правила често крше, уз готово никакав надзор или инспекције.
Закон постоји, али се слабо примењује
Конвенција МАРПОЛ предвиђа строге мере, али инспекције су ретке, а евиденције о испуштању лако се манипулишу. Чак и у ЕУ, која користи сателитски надзор, мање од половине потенцијалних изливања се проверава, а загађење се потврди у само 7% случајева, упозорава Европски ревизорски суд.
Посебно алармантни подаци долазе из западне Африке.
У водама шест земаља, између 2021. и 2022. године, забележено је мноштво мрља, али ниједан инцидент није пријављен међународним институцијама.
Иако појединачна загађења могу деловати мала, њихов кумулативни ефекат је огроман - нарочито на планктон, основу морског ланца исхране.
Еколози позивају на хитну реформу поморске индустрије и строжу примену закона.
Како истичу, смањење зависности од фосилних горива могло би не само да ублажи климатске промене, већ и да драстично смањи опасна загађења мора.
Извор: М.А./ЕУправо зато