Revolucija na putevima od decembra: Automobili bez vozača kreću u saobraćaj – poznato kako će se sve odigravati
Zaboravite sve što znate o vožnji, nova pravila stupaju na snagu u decembru.
Od 1. decembra 2025. godine, na javnim putevima Nemačke biće dozvoljena upotreba vozila bez vozača unutra – ali pod punom kontrolom čoveka koji upravlja na daljinu iz posebno opremljenog centra.
Reč je o tzv. "televožnji", potpuno novom konceptu koji omogućava osobi da upravlja vozilom pomoću volana, pedala i kamera – ali sa druge lokacije, putem stabilne mrežne veze, najčešće 5G.
Nije autonomna vožnja! Ova tehnologija se jasno razlikuje od sistema gde veštačka inteligencija donosi odluke. Ovde je i dalje čovek taj koji upravlja, samo nije prisutan u vozilu.
Ko može da upravlja?
Televozač mora imati najmanje 21 godinu, vozačku dozvolu staru minimum tri godine, proći specijalizovanu obuku za konkretan sistem i biti u stalnom radnom odnosu. Freelanceri nisu dozvoljeni, a jedan operater sme upravljati samo jednim vozilom istovremeno.
U slučaju prekida veze, vozilo mora automatski da zakoči i bezbedno se zaustavi – to je zakonski uslov kako bi se rizik sveo na minimum.
Gde i kako će moći da se vozi?
Ova tehnologija se sme koristiti samo na unapred definisanim i odobrenim zonama – u industrijskim kompleksima, četvrtima gradova, delovima saobraćajnica, ili zatvorenim terminalima. Brzina je ograničena na 70 km/h na putevima, odnosno 80 km/h na auto-putevima, piše Fenix.
Za svako vozilo i svaku zonu mora se dobiti pojedinačna dozvola, bez mogućnosti masovne registracije.
Tehnologija spremna – probni period počinje
Prvi pilot-projekti već funkcionišu: električni automobili koji samostalno dolaze po korisnika, šatl vozila koja se kreću između poslovnih zgrada, ili kamioni koji se daljinski manevrišu po velikim lukama i terminalima.
Ova "prelazna tehnologija" povezuje inovaciju sa odgovornošću, i ostavlja ključnu kontrolu u ljudskim rukama. Da li će se održati dugoročno – pokazaće testiranje koje će trajati do kraja 2030. godine.